در حال بارگذاری ...
جلیل صادقی‌زاده در همایش «چشم اندازه تئاتر استان‌ها» تشریح کرد

رشد چشمگیر موسسات تک منظوره در حوزه تئاتر

دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک منظوره در همایش «چشم اندازه تئاتر استان‌ها» رشد صدور پروانه این نوع موسسات در حوزه تئاتر  را در سال های اخیر چشمگیر و قابل توجه دانست.

به گزارش ایران تئاتر جلیل صادقی‌زاده دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک منظوره در نخستین روز همایش «چشم اندازه تئاتر استان‌ها» در تماشاخانه سنگلج با اشاره به تاریخچه شکل گیری موسسات تک منظوره گفت: موسسات فرهنگی هنری از سال 75 بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز خود را دریافت کرده است. البته این موسسات در ابتدا به این شکل که شاهد آن هستیم در هیچ استانی حتی تهران فعالیت نداشتند. در بعضی از استان‌ها مجوز فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف هنری داده می‌شد ولی زیر مجموعه‌ها خیلی مشخص نبود. بر همین اساس در سال 91 صدور مجوز این موسسات تک منظوره هنری به معاونت امور هنری تفیض شد.

صادقی‌زاده ادامه داد: در همین جهت در معاونت امور هنری یک کارگروه شکل گرفت تا بر اساس آن فهرست موضوعات موسسات تک منظوره در حوزه‌های مختلف هنر که کاملا مشخص شود و همچنین نحوه صدور مجوز موسسات تدوین شود. این کارگروه ساعت‌ها وقت گذاشت، جلسات متعددی با حضور مدیران کل هر حوزه و کارشناسان حوزه های مختلف برگزار شد تا اینکه موضوع فعالیت‌ها استخراج شد و تا در نهایت در حوزه نمایش موضوع فعالیتی نباشد که متقاضی داشته باشیم و بخواهد یه موضوع فعالیتی را به حوزه خودش اضافه کند.

دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک منظوره با بیان اینکه در آخرین جلسه‌ای که با معاون امور هنری داشتیم فهرست موضوعات تصویب شد، گفت: در حوزه نمایش 12 مورد فهرست موضوعات به شرح زیر  به تصویب رسید. این 12 مورد را یک موسسه می‌تواند در صورتی که اداره کل استان و یا اداره کل  هنرهای نمایشی تشخیص دهد که فرد مورد نظر صلاحیت مورد نظر را در اداره آن موسسه دارد به او بدهد و هیچ منعی در آن نیست.

صادقی‌زاده گفت: تولید و اجرای نمایش، برگزاری نشست ها تخصصی، همایش‌ها و سمینارهای آموزشی و کارگاه‌های آموزش جمعی در حوزه تئاتر، بازاریابی و عرضه بین‌المللی آثار نمایشی، دعوت از گروه‌های خارجی برای اجرا در ایران، سرگرمی های نمایشی، طراحی و ساخت عروسک‌ها و ماسک‌های نمایش و تزیینی، طراحی دکور و وسایل نمایشی و موارد مربوط به نور و صدا و مدیا در  حوزه تئاتر،  طراحی و دوخت انواع لباس نمایشی،  انجام گریم، ساخت و عرضه وسایل تخصصی آن، بهره برداری از فضای اجرای نمایش، ارائه خدمات فنی تخصصی در فضای نمایش و نمایش خلاق کودک و نوجوان از جمله

تشکر از آقای شفیعی و همکاران ایشان که بسیار به ما کمک کردند ، چون صدور مجوز ها این موسسات موردی هستند که موسسات تک منظوره می توانند به آنها بپردازند.

او با بیان اینکه در دوره مدیریت مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی  در حوزه تئاتر موسسات تک منظوره رشد بسیار چشمگیر داشتند، اظهار داشت: از زمانی شکل‌گیری تا حال در تهران تا به حال بیش از 94 مورد فقط در حوزه نمایش صادر شد که اتفاقا موسسات کاملا فعالی هم هستند. بر همین اساس و با هماهنگی که با استان‌ها ایجاد شد، در خردادماه سال 93  شیوه نامه‌های صدور مجوز به استان‌ها هم فرستاده شده است.

دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک منظوره در پایان خاطر نشان کرد: نکته دیگری که مهم است درباره موسسات چند منظوره‌ای است که می‌خواهند یک بخش را به فعالیت‌های خود اضافه کنند که در این صورت به هیچ عنوان اساس‌امه جدید صادر نمی‌شود. با درخواست مدیر مسئول و بعد از ارزیابی‌ها، یک مدیر برای آن بخش معرفی می‌شود و آن فرد پس از تایید، برای او یک پروانه جدید صادر می‌شود و آن به موسسه مورد نظر این امکان را می‌دهد که فرد مورد نظر که به عنوان مدیر معرفی شده بخش اضافه شده را مدیریت کند.  




نظرات کاربران