در حال بارگذاری ...
علی مرادخانی معاون امور هنری در نشست «چشم انداز تئاتر استان‌ها» عنوان کرد

تئاتر می‌تواند فرزانگی را به جامعه تزریق کند

علی مرادخانی معاون امور هنری ایفای نقش در گفتمان اجتماعی را یکی از وظایف حوزه نمایش عنوان کرد و گفت: هنر تئاتر ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند نوعی فرزانگی و فرهیختگی را به جامعه تزریق کند.

به گزارش ایران تئاتر علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز نشست «چشم انداز تئاتر استان‌ها» با حضور در هتل باباطاهر ضمن پاسخگویی به سوالات نمایندگان انجمن‌های نمایش استان‌ها در سخنانی با بیان اینکه انجمن نمایش دراستان‌ها لزوما نباید به اداره فضاهای تئاتری ورود کند، گفت: به نظر من بهتر است انجمن‌ها به جای ورود بیشتر نقش حامی و هدایت‌گر جریان‌های خصوصی را برعهده بگیرند.

مرادخانی با اینکه خوشبختانه بودجه نمایش در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد داشته افزود: مدیریت بودجه و چگونگی نحوه هزینه کرد از مسائل مهمی است که در زمینه‌های دولتی با آن روبرو هستیم. اگر مبتنی بر واقعیت صحبت کنیم، آینده کشور در اختیار کسانی است که بتوانند با هزینه‌های کمتری، فضای بیشتر ایجاد کنند. بر این اساس بهتر است که بودجه‌های دولتی صرف توسعه زیر ساخت‌ها بشود.

معاون امور هنری با اشاره به اینکه بودجه انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها و تخصیص آن به انجمن‌ها یکی از مشکلاتی است که وجود دارد، گفت: علت آن هم این است که بودجه به اداره کل تزریق می‌شود و ممکن است بنا بر صلاحدید مدیر محترم در بخش دیگری هزینه شود. 

 مرادخانی در ادامه با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات به صلاح نیست که بودجه یک بخش در قسمت‌های دیگر هزینه شود، اظهار داشت: باید بتوانیم فعالیت‌ها را تقسیم کنیم و امکانات و بودجه را مستقیم در اختیار بخش‌های مورد نظر قرار بدهیم.

مرادخانی یکی از پیشنهادات قابل تاملی که در نشست «چشم انداز تئاتر استان‌ها» مطرح شد را ایجاد صندوق حمایت از تولید نمایش در استان کرمان عنوان کرد و در این‌باره گفت: با توجه به اینکه صندوق‌ها مانند صندوق هنر، گاهی گرفتار حل مشکلات بیمه‌ای و غیره می‌شوند و نمی‌توانند وظیفه تخصصی‌شان را انجام بدهند، این کار می‌تواند الگویی سراسری برای همه استان‌های کشور باشد.

معاون امور هنری همچنین با ارائه این پیشنهاد که بهتر است انجمن هنرهای نمایشی برای شکل گیری و چگونگی مدیریت صندوق های حمایت از تولید برنامهریزی کند، اضافه کرد: این یک اتفاق ملی است که باید در انجمن‌های نمایش استان‌ها شکل بگیرد و وظیفه دولت در قبال این صندوق‌ها، حمایت‌های سالیانه مالی باشد. ضمن اینکه نفس ایجاد صندوق حمایت از تولید مبارک است اما اداره آن با چالش‌های احتمالی مثل میزان توزیع، نسبت جمعیت، میزان واریزی‌ها و غیره همراه باشد. که باید هیات مدیره صندوق برای آن‌ها تدبیر کند که عدالت در اداره صندوق رعایت شود.

مرادخانی با تاکید بر اینکه باید با امکانات موجود کار مستمر انجام دهیم، گفت: شاید موانعی بر سر راه جذب سرمایه‌گذار وجود داشته باشد اما باید مردم را تشویق کنیم که خودشان وارد مسائلی مانند ساخت سالن‌های تئاتر در شهرستان‌ها شوند. در نتیجه هم‌اندیشی‌ها باید در این زمینه باشد که چطور باید بتوانیم بخش خصوصی را در تئاتر فعال کنیم؟

او با بیان اینکه عدم انطباق استراتژی افزایش نیروی انسانی با سیاست‌های کلی دولت به نحوی در تضاد است، گفت: هرچه بخواهیم در دولت افزایش نیروی انسانی داشته باشیم خود به خود جلوی کار انجمن‌های هنرهای نمایشی را خواهیم گرفت؛ انباشت نیروی انسانی در طول سال‌های گذشته برمبنای رفاقت و پارتی‌بازی و مانند آن باعث استخدام بی‌رویه بدون مبنای علمی شده و ما در دولت جدید وارث این استخدام‌ها بودیم و باید برای بعداز این فکری کنیم.

مرادخانی تصریح کرد: من در مدت حضور خودم در معاونت هنری حتی یک نفر استخدام جدید نداشتم؛ چراکه معتقدم کسی که 30 سال قرار است در جایی کار کند باید از شایستگی و دانشی برخوردار باشد که بتواند در آینده گرهی از کاری باز کند.

او با تاکید بر اینکه سیاست دولت فربه کردن دولت نیست، گفت: باید روز به روز نیروی انسانی را کاهش داده و بخش خصوصی را فعال کنیم. اما در زمینه حمایت از ساخت پلاتوهای ارزان قیمت تئاتر در شهرستان‌ها رایزنی‌هایی خواهیم کرد و هرکاری از دست‌مان بربیاد انجام می‌دهیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به شرایط توسعه متوازن گفت: توسعه متوازن علم و درایت می‌خواهد تا بتوانیم همه ابعادش را ببینیم. توسعه سرطانی بیش از آنکه موجب رفاه جامعه شود منجر به هلاکت جامعه خواهد شد.

مرادخانی با اشاره به اینکه به جایی نرسیده‌ایم که بتوانیم مسائل را از هر نظر بررسی کنیم گفت: ما سالانه 1400 فارغ‌التحصیل تئاتر داریم که اگر یک سوم آنها هم بخواهند وارد حوزه عملی تئاتر شوند برایشان به اندازه کافی جایی وجود ندارد. در موسیقی و هنرهای تجسمی و دیگر هنرها هم همین‌طور است. سالانه با خیل زیادی از فارغ‌التحصیلان هنر مواجهیم که همه مطالبه‌گر هستند و ما در مقابل امکانات محدودی داریم. باید فکری کنیم و جریانی ایجاد کنیم که از طریق سرمایه‌گذارهای بخش‌های مختلف وارد این حوزه شوند.

او با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر افتاده اما باید بیشتر شود، گفت: روزی تصور این بود که تئاتر تا دولت را پشت سر خود نداشته باشد نمی‌تواند کاری انجام دهد و سرپا بایستد اما امروز می‌بینیم که خلاف این موضوع ثابت شده و در چند سال اخیر با راه‌اندازی سالن‌های خصوصی و فعالیت تئاترهای خصوصی حوزه هنرهای نمایشی روی پای خود ایستاده است.

او با تاکید بر اینکه تئاتر از هنرهای اثرگذار در افزایش معرفت اجتماعی است و از اینرو توجه به حل مشکلات تئاتر و گسترش این حوزه، باید در دستور کار بخش های مختلف قرار بگیرد، خاظرنشان کرد: حوزه نمایش وظایفی دارد که از جمله آن ایفای نقش در گفتمان اجتماعی است. هنر تئاتر ظرفیت هایی دارد که می‌تواند نوعی فرزانگی و فرهیختگی به جامعه تزریق کند.

مرادخانی همچنین با اشاره به اینکه تاسیس تماشاخانه‌های خصوصی از اتفاقات قابل توجه تئاتر در سال‌های اخیر است و حمایت از ادامه حیات این مجموعه‌ها چالش تازه مدیریت دولتی تئاتر خواهد بود، عوان کرد: باید نقش دولتی در اداره امور تماشاخانه‌ها هدایت‌گری باشد. مهم است که دولت هرچه بیشتر امور را به مردم واگذار کند و نقش هادی داشته باشد. حتی انجمن‌های نمایش به دلیل مناسباتی که به نوعی با دولت دارند، بهتر است به اداره مستقیم تماشاخانه ورود نکنند و حامی جریان‌های خصوصی باشند.




نظرات کاربران