در حال بارگذاری ...
قادر آشنا پس از تماشای نمایش «هفت روز از تیر شصت» در گفتگو با ایران تئاتر

هنرمندان باید درباره تاریخ انقلاب آستین بالا بزنند

قادر آشنا معتقد است؛ آنچه تماشای نمایش «هفت روز از تیر شصت» را زیباتر می‌کند اینست که مردم و مخاطب امروز که شاید درباره اتفاق‌های آن سال‌ها اطلاعات زیادی نداشته باشند متوجه می‌شوند بابت آرامشی وجود دارد مردم چه خون‌هایی داده‌اند.

قادر آشنا مدیرکل سابق هنرهای نمایشی  پس از تماشای نمایش «هفت روز از تیر شصت» نوشته کامران شهلایی با کارگردانی مشترک محمد لارتی و کامران شهلایی که این‌روزها در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و اجرای آن با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده، به ایران تئاتر گفت: من بعنوان کسی که مدت‌ زیادی است تئاتر را می‌شناسم و همیشه تئاترها را دنبال می‌کنم بدون اغراق به همه توصیه میکنم که به تماشای نمایش «هفت روز از تیر شصت» بنشیند؛ چراکه این نمایش اثری است که از جهات مختلف بسیار قابل است.

آشنا با اشاره به کیفیت بالای این نمایش افزود: هم متن این اثر بسیار خوب نوشته شده و هم کارگردانی و هم بازی‌ها بسیار قابل توجه و تاثیرگذار بود. در نتیجه وقتی کیفیت این سه عنصر بالا باشد قاعدتا باعث می‌شود که تماشاگر با نمایش ارتباط خوبی برقرار کند.

معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر با بیان اینکه نمایش «هفت روز از تیر شصت» از ان دست کارهایی است که مخاطب آن را دنبال می کند، گفت: معمولا بسیاری از مخاطبان وقتی با نمایشی که یک وجه مذهبی، دینی و یا دفاع مقدسی دارد مواجه می‌شوند این تصور را می‌کنند که قرار است به تماشای یک کار کلیشه‌ای، سفارشی و خسته کننده که برای رفع تکلیف تولید شده بنشینند، اما چیزی که من در این نمایش دیدم هیچ یک از این موارد را نداشت. اصلا خسته کننده نبود و تماشاگر به شدت آن را دنبال می‌کرد و می‌خواست بداند که چه می‌شود.

قادر آشنا همچنین که خود از آزادگان دفاع مقدس بوده، درباره شخصیت شهیدبهشتی در این نمایش نیز اظهار داشت: برای من هم که سال‌هاست مسائل سیاسی را دنبال می‌کند و این حوزه را خوب می‌شناسم و همچنین با شخصیت شهیدبهشتی نیز آشنا هستم، این کار به گونه‌ای بود که در هر صحنه دوست داشتم ببینم که بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد.

او درباره آشنایی خود با شهیدبهشتی گفت: در زمان اسارت درباره شهیدبهشتی از زبان آقای ابوترابی مطالب بسیاری شنیدم و بعد از آن هم خودم درباره شخصیت شهیدبهشتی مطالعه و تحقیق کردم. شهید بهشتی آدم صریح، رک، قانون دیده و دنیا دیده‌ای بود و من خوب ایشان را می‌شناختم اما دیدن رفتارهای عاطفی و دو سه خاطره‌ای که در این  نمایش تعریف شد برایم تازگی داشت.

آشنا با اشاره به سختی کار مستند به ویزه در نمایش عنوان کرد: هنرمندی که کار مستند انجام می‌دهد به نوعی دست و پایش بسته است و باید در یک محدوده خاصی کار کند، اما کارگردانی این نمایش به قدری خوب بود که بدون اینکه از آن چاچوب مستند خارج شود، توانسته بود با خلاقیت، داستان افرادی که در ظاهر کاملا از هم منفک بودند را به گونه‌ای بهم وصل کند که برای تماشاگر هم جذاب باشد.

مدیرکل سابق هنرهای نمایشی آشنا شدن مخاطب و به ویژه جوانان امروزی با اتفاقات تاریخی به ویژه مسائل و رخدادهای ابتدای انقلاب را از ویژگی‌های این نمایش دانست و اضافه کرد: روایت این حادثه که 35 سال از آن می‌گذرد برای نسلی که انقلاب، امام و جنگ را ندیده‌اند بسیار مفید است. چراکه متوجه می‌شوند که در آن سال‌ها چه گذشته و منافقین چه افرادی بودند. متوجه می‌شود که این‌ها افرادی بودند که بعنوان مخالفت با نظام بدون هیچ دلیلی دست به کشتار و قتل عام مردم عادی زدند.

او با اشاره به اینکه مدتی است منافقین در رسانه‌های خود درباره اتفاقات آن دوران شروع به جعل تاریخ و تطهیر کردن چهره جلادانی کرده‌اند که اصرار داشتند بر کشتار مردم، یادآور شد: یکی از وظائف هنرمندان این است که با استفاده از زبان هنر مردم و به خصوص جوان‌ها را با جنایات و قتل و عام ضدانقلاب در دهه شصت آشنا کنند. و از همه مهم‌تر اینکه باید این را مد نظر داشته باشیم که آرامش امروز ما که می‌توانیم راحت در چهارراه ولیعصر بنشینیم و تئاتر تماشا کنیم به خاطر خون‌هایی است که جوانان ما بدون هیچ چشمداشتی هر روز در خارج از مرزهای این کشور دارند می‌دهند.

آشنا در پایان با تاکید بر اینکه هنرمندان باید آستین بالا بزنند و آثاری خلق کنند که شاید ذره‌ای از زحمات جوان‌هایی که جانشان را برای امنیت این کشور می‌دهند را جبران کرده باشد، خاطر نشان کرد: بدون تعارف ما در جمهوری اسلامی به این مسائل خیلی کم پرداخته‌ایم. نمی‌خواهم بگویم به تاریخ این ملت ظلم کردیم اما به تاریخ ملت ایران به خصوص به مبارزات بعد از انقلاب نامهربانی کردیم. ما کشوری بودیم که تنها جرم‌مان این بود که می‌خواستیم روی پای خودمان بایستیم. و هنوز که هنوز است بچه‌های ما دارند برای این وطن شهید می‌شوند تا من شما بتوانیم با آرامش در تئاترشهر کنار هم بنشینیم. من واقعا دوست دارم که مخاطبان و دوستداران تئاتر به تماشای این کار بنشینند و مطمئنم اگر هنرمندان ما همت کنند می‌توانند کارهای زیبایی خلق کنند که نه تنها خسته کننده نباشد بلکه مانند این کار جذاب هم باشد.




نظرات کاربران