در حال بارگذاری ...
قاسم خسروی در سومین نشست تئاتر استان ها مطرح کرد

ترجیح می دهیم مجموعه های فرهنگی هنری به افراد متخصص واگذار شود

 سومین نشست «چشم انداز تئاتر استان ها» با عنوان بررسی مسائل مالی و واگذاری اماکن فرهنگی هنری به بخش های خصوصی برگزار شد .

به گزارش ایران تئاتر سومین همایش « چشم اندازتئاتر های استان» با حضور مدیران شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها  و جمعی از نمایندگان اداره ارشاد استان ها بعد از ظهر روز دوشنبه در سالن همایش هتل باباطاهر واقع در خیابان سپهبد قرنی برگزار شد .

اتابک نادری مدیر امور استان های مرکز هنرهای نمایشی پس از قدردانی از حاضرین ؛ سومین نشست «چشم انداز تئاتر های استانی » را با عنوان بررسی مسائل مالی و واگذاری اماکن فرهنگی هنری به بخش های خصوصی آغاز کرد وی در رابطه با مسائل اقتصادی گفت :«امروز در بازدید از مجموعه پردیس تئاتر شهرزاد یکی از دوستان در رابطه با پول و خرج اقتصادی چنین مجموعه هایی صحبت کرد و گفت پول ساخت چنین ساختمانی شگفت انگیز است اما ما در مقابل آن تماشاخانه مستقل را دیدیم که نمونه ای از ساختمان قدیمی است .حرف من تنها مسئله مالی نیست بلکه  ایده گرفتن مهم است . شاید در یک شهر بتوان از سرمایه گذارهایی برای ساخت سالن استفاده کرد ولی اگر چنین نبود از ساختمان های قدیمی نیز می توانیم برای تشکیل یک مجموعه فرهنگی استفاده کنیم. مثلا در استان کرمان مجموعه فرهنگی موج نو یک خانه قدیمی و کلنگی است که از آن به عنوان تئاتر خصوصی استفاده می کنند.»

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی پس از خوش آمد گویی به افراد حاضر در جلسه گفت :« قاسم خسروی یکی از مدیران با تخصص و فعال وزارت خانه است .او را همیشه منبع راهکار و در حال تلاش برای رفع نیاز های اداره ارشاد می بینیم و در این مدت بسیاری از مسائل که مدت ها رفع و رجوع نمیشد را حل کرد .بحث واگذاری نیز یکی از مسائلی است که درحوزه فرهنگی مسکوت باقی مانده بود بنابراین امروز با حضور ایشان می توانیم برای پیشروی این مسئله تلاش کنیم . رضا صالحی امیری وزیر ارشاد بر مسئله خصوصی سازی و واگذاری بخش های فرهنگی هنری تاکید دارند و از سال گذشته با انتخاب مدیران انجمن ها بصورت رایگیری این مسئله را برعهده نماینده ای از هنرمندان هر استان گذاشتیم تا پیگیر مسئله خصوصی سازی باشند .چرا که با فعالیت گروه های تئاتری در مکانی که مختص به خودشان باشد چرخه تئاتر ادامه خواهد داشت و مخاطب تئاتر از روشن بودن چراغ سالن ها استقبال میکند .حال بسیاری از مدیران انجمن ها نسبت به مبحث خصوصی سازی و واگذاری مجتمع های فرهنگی هنری دچار ابهاماتی هستند که در این جلسه به رفع این ابهامات و سوالات می پردازیم »

پس از سخنرانی شفیعی  تعدادی از مدیران انجمن هنرهای نمایشی استان ها با ابلاغ پیشنهاد های خود و همچنین تائید نظرات بعضی استان ها صحبت خود را آغاز کردند.

محمدرضا درند مدیر انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه با استقبال از پیشنهاد مدیر انجمن استانهای  قم ،گلستان ، اردبیل  ،خراسان شمالی و همدان نظر خود را اینگونه اظهار کرد :« با وجود تلاش برای خصوصی سازی و ایجاد مجتمع تئاتر شهر در استان ما ؛هیچ تعاملی میان اداره کل ارشاد استان و انجمن هنرهای نمایشی وجود ندارد و از نظر اقتصادی ما در شرایط بدهکاری قرار گرفته ایم اما اکنون هیچ حمایت مالی موجود نیست »

میثم زندی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران با تائید پیشنهاد استان های سیستان بلوچستان ،گیلان و ایلام ؛ مبحث خود را اینگونه ادا کرد :بیشتر مجموعه های احداث شده در کشور تنها به نام بودجه ملی ساخته می شوند و پولشان را از جیب مردم گرفتند . حال اگر ما پول بدهیم و سالنی ساخته شود و برای تمرین و اجرا نیز هزینه بدهیم  یعنی چه؟وزارت ارشاد یکی از کم پول ترین وزارت هاست که از نظر بودجه حمایت نمی کنند و بسیاری از مجتمع های فرهنگی مخروبه شدند . درواقع بجای خصوصی سازی باید مجموعه ها را برعهده انجمن هنرهای نمایشی هر استان بگذارند.»

عبید رستمی مدیر انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با تائید نظر مدیر انجمن استان های مرکزی ، بوشهر ، گلستان و قم ادامه داد :« در آئین نامه بخش خصوصی صراحتا اعلام شده که استفاده کنندگان پیش از واگذاری از این اتفاق ناراضی نباشند در حالیکه تمامی هنرمندان از خصوصی سازی ناراضی هستند و دوم اینکه ما نباید مخل فعالیت هنرمندان شویم اما با خصوصی سازی هزینه ها بالا می رود و هنرمندان سرمایه برای تولید اثر ندارند »

قاسم خسروی مدیرکل مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در سخنرانی خود و پاسخ به سوالات افراد گفت :« در وزارت ارشاد آئین نامه هایی وجود دارد که بایستی قانون آن ها حفظ شود .ما نزدیک 630 مجتمع و مرکز فرهنگی در سراسر کشور داریم که تنها 41 عدد از آن ها تشکیلات مصوب دارند . یعنی 590 واحد وجود دارد که نگه داری آن ها توسط استان ها بدون هیچ حمایت و خودگردان شکل گرفته است .حال راه چاره برای رفع این مسائل و ابلاغ نیرو به این سازمان ها را در خصوصی سازی می دانیم که البته برای آن تمیهداتی نیز در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه فعالیت های فرهنگی هنری بدون استقبال سرمایه گذار است ما تنها دو راه پیش رو داشتیم یکی اجاره دادن و دیگری واگذاری کردن مجتمع های فرهنگی هنری !»

وی در ادامه صحبت هایش در ارتباط با مسئله خصوصی سازی گفت :«ما هیچوقت اصرار بر اجاره سالن ها نداشتیم و برای رفع مشکلات استان ها واگذاری سالن  را پیشنهاد می کنیم .

در ابتدا نگاه ما واگذاری و بعد مسئله ی خصوصی سازی است اما تا بحث واگذاری را آغاز می کنیم ، مدیران انجمن ها حرف از بودجه میزنند .در حقیقت نظر ما بر مسئله خودگردانی است و باید هزینه های دریافتی به خزانه و دولت برسد تا این سیکل هزینه ها به صورت چرخشی و مداوم باشد . قانون و سیاست ما اولویت را بر مخاطب خودمان و هنرمندان میداند اما وقتی سرمایه گذار مشتاق نیست چه کنیم؟ یکی از راه های کسب در آمد ؛ ایجاد کافی شاپ ، مرکز خرید و... در دل مجموعه است تا از این راه نیز بودجه و درآمد داشته باشد .ما هم اکنون در شروع کار هستیم و قدم سختی را برداشتیم بنابراین اجازه بدهید این روند طی شود تا بتوانیم فعالیت های مثبت داشته باشیم.»

 مدیرکل مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در جمع بندی صحبت هایش گفت :« در بخش واگذاری اولویت ما گروه های تئاتری است و ترجیح می دهیم به افراد متخصص مجموعه های فرهنگی هنری واگذار شود .در بخش اجاره و خصوصی سازی نیز اگر انجمن ها توان رفع هزینه ها را دارند و می توانند از سرمایه گذار استفاده کنند ما نیز کمک خواهیم کرد تا تعداد باقی واحد های غیر فعال نیز به زودی فعالیت خود را شروع کنند .اما در بخش های محروم اگر هیچ کدام از این موارد را نتوانستند اجرا کنند اداره ارشاد و دولت با قوانین مخصوص به خودش این مجتمع های هنری فرهنگی را اداره خواهد کرد.»

 

در پایان مراسم نیز قاسم خسروی به صورت مستقیم با مدیران انجمن هنرهای نمایشی گفت و گو کرد.

 




مطالب مرتبط

دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند
دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند

اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از تاریخ اعلام آثار نهایی این جشنواره از روز شنبه نوزدهم اسفند خبر داد و گفت با این اعلام درنهایت ۱۲ تا ۱۵ اثر برای اجرای عمومی معرفی خواهد شد.

|

اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

نظرات کاربران