در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در آخرین نشست همایش «چشم‌انداز تئاتر استان‌ها» تاکید کرد:

ضرورت توجه به کارکرد فرهنگی و اجتماعی تئاتر در استان ها

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه روند رو به رشد و بالنده در تئاتر استان‌ها باعث تاثیرگذاری بیشتر تئاتر در جامعه می شود، گفت: هدف تشکیل از دفاتر استانی انجمن هنرهای نمایشی استقلال تئاتر در جامعه است .

به گزارش ایران تئاتر مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در آخرین روز همایش دو روزه «چشم‌انداز تئاتر استان‌ها» که روز گذشته در هتل باباطاهر تهران به کار خود پایان داد، ضمن قدردانی از حضور مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری و همچنین مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست های این همایش در سخنانی با بیان اینکه تمام کارهایی که در حوزه نمایش انجام می‌شود در نهایت باید منجر به تولید تئاتری شود که در حوزه فرهنگی تاثیرگذار باشد، گفت: ما نمی‌خواهیم انجمن‌هایی داشته باشیم که صرفا کار مالی می کنند، و اتفاقا مبنای اینکه هیات مدیره انجمن ها انتخابی بشوند این بوده که بتوان در کارها از خلاقیت و توانمندی هنرمندان تئاتر استفاده کنیم. در واقع باید به جایی برسیم که جلسات بعدی ما تنها به مسائل مالی مربوط نباشد و حول محور مفاهیم تاثیرگذاری و جایگاهی که تئاتر باید در تمام استان‌ها داشته باشد، بچرخد.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: وقتی به برخی شهرستان‌ها سفر می‌کنم بعضا اتفاقات خوبی را می بینیم اما هستند استان‌هایی که بعضا اچار روزمرگی شده اند. در حالی که ما نباید اجازه بدهیم که روزمرگی باعث ‌شود هدف اصلی را گم کنیم. نباید فراموش کنیم که می‌توان همه این مباحث را داشت اما آن نگاه بلند و خلاقه هنری را نیز حفظ کنید.

او با تاکید بر اینکه هیات مدیره جدید انجمن‌های نمایش که گروه‌های فعال تئاتر را نمایندگی می‌کنند نباید هدف اصلی را از یاد ببرند، اضافه کرد: اگر به اداره کل هنرهای نمایشی تنها به چشم یک دستگاه خودپرداز نگاه کنیم و فکر کنیم که تنها در صورتی که مرکز به ما بودجه بدهد کارها روبراه است باید شک کنیم که مسیر را درست  آمده‌ایم. شما در این جایگاه به عنوان نمایندگان هنرمندان تئاتر قرار گرفته‌اید که اتفاقا ساختار اجرایی تئاتر را متحول کنید و برنامه‌ها و چشم‌اندازهای کلان و هدف‌های بلندمدت داشته باشید و به دنبال اتفاقات مستمر و مداوم مستقل از سیستم دولت و مدیریتی باشید.

شفیعی با بیان اینکه اگر انجمنی تشکیل می‌شود یا موافقت نامه‌ای مبادله می‌شود بدین خاطر است که به هدف والاتری که همان استقلال تئاتر و ارتقاء آن در جامعه است دست یابیم، تصریح کرد: هر وقت دیدیم از این اتفاق دور شده‌ایم باید در برنامه‌هایمان تجدیدنظر کنیم و اشکالات را برطرف کینم.

او همچنین ضمن درخواست از انجمن‌های نمایش استان‌ها برای تعامل بیشتر با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، اظهار داشت: مدیران کل ادارات ارشاد با توجه به گستردگی کارهای شان قاعدتا گرفتاری‌های زیادی دارند و هر روز باید به انتظارهای زیادی پاسخ بدهند. به همین خاطر شما به عنوان یک انجمن اگر مسئولیت‌پذیر و همچنین خلاق و فعال کارهایتان را پیش ببرید مطمئن باشید آنها نیز با شما همکاری خواهد کرد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که انجمن هنرهای نمایشی مسئولیت پاسخ به تمام مسائل تئاتر را در هر استان بر عهده دارد و باید هم اعتماد مدیران کل و کارشناسان و هم از سویی دیگر اعتماد و وکالت هنرمندان را برعهده داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به اینکه هنوز خود در صدد فرصتی است تا در خارج از تهران به فعالیت تئاتری بپردازد، خاطر نشان کرد: باور قلبی دارم که ریشه تئاتر کشوردر استان‌ها شکل می‌گیرد و اگر جریان تئاتر استان‌های ما با روندی رو به رشد و بالنده و خلاق داشته باشد تئاتر ما می‌تواند بسیار بیش از این توانمند و تاثیرگذار باشد.  اگر تئاتر استان‌ها را فراموش کنیم باید فاتحه کل تئاتر کشور را بخوانیم.

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در این همایش با اشاره به اینکه اساسنامه انجمن‌های هنرهای نمایشی  یکی از محکمترین و قانونی‌ترین اساسنامه‌ها‌یی است که در تشکیلات فرهنگی و هنری کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: با این حال به تمام نقدهایی که به این اساسنامه وارد می‌شود احترام می‌گذاریم و خواهش می کنیم که نقطه نظرات‌ خود را در این باره به ما منتقل کنید. اما آنچه مهم است و باید به آن توجه داشت این است که اساسنامه با نگاه صنفی و قانونی و متناسب با قوانین بالادستی تهیه شده و مجوز آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است. در واقع تمام سازوکارهای آن قانونی است و فرصت فعالیت را برای هنرمندان تئاتر در تمام عرصه‌ها مهیا می‌کند.




نظرات کاربران