در حال بارگذاری ...
در آیین پایانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره در اصفهان عنوان شد

کوروش زارعی: ما باید مکارم اخلاق را به‌وسیله تئاتر گسترش دهیم

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در آیین پایانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره که دومین منطقه آن به میزبانی اصفهان برگزار شد گفت: ما باید مکارم اخلاق را به‌وسیله تئاتر گسترش دهیم.

به گزارش ایران تئاتر کورش زارعی در سخنرانی خود در آیین پایانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره اصفهان که با حضور هنرمندان و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد با ذکر مطلب فوق گفت: تئاتر مطلبی جز مکارم‌الخلاق نیست. چراکه تمامی اولیا و انبیای الهی فقط برای یک مطلب به میان ما آمدند. آن‌هم اخلاق است. پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند «من برای آن مبعوث شدم که مکارم‌الخلاق را تمام کنم». خاتم‌الانبیا به همین معنا است. ایشان بابیان این مطلب می‌گوید که «من بعثت یافتم تا اخلاق را به‌عنوان آخرین پیامبر تمام کنم». درواقع تمامی پیامبران و اولیای الهی آمدند تا راه سعادت بشری را به ما نشان دهند. همچنین ارزش‌های اخلاقی و انسانی را در جامعه ترسیم کنند.
زارعی ادامه داد: هنرمندان تئاتر باید با تولیدات هنری خود، به مردم و مسئولین جامعه درس اخلاق دهند و موجب بیداری آن‌ها شوند. چراکه جامعه از بی‌اخلاقی‌ها رنج می‌برد. دروغ و فساد و تهمت در میان مردم دیده می‌شود و تنها به دست شما هنرمندان بهبود می‌یابد.
امیدوارم با شعار انتخاب‌شده برای جشنواره در مسیری قدم برداریم که انبیا قدم برداشته‌اند. این رسالت سنگینی است که بر عهده شما هنرمندان تئاتر است و باید آن را به‌درستی انجام دهید. ما باید مکارم اخلاق را به‌تمامی جوامع به‌وسیله تئاتر توسعه و گسترش دهیم و برای اخلاق و اخلاق قدم برداریم.
مهدی احمدی‌فر رییس حوزه هنری استان اصفهان در این مراسم گفت: میزبانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره افتخاری برای ما در حوزه هنری اصفهان است. این 25مین جشنواره‌ای است که از سوی حوزه هنری به شکل سراسری در حال برگزاری است و پنجمین دوره منطقه‌ای آن است.
احمدی‌فر با اشاره به کیفیت خوب آثار این منطقه گفت: قرار بر این است تا 3نمایش برای شرکت در مرحله نهایی تهران معرفی شود؛ اما با توجه به کیفیت آثار این منطقه می‌توانیم آثار بیشتری را معرفی کنیم. از هیئت داوری می‌خواهم تا در صورت امکان تعداد نمایش‌های معرفی‌شده بیش از سه اثر باشد.
وی در خصوص میزبانی استان اصفهان به‌عنوان دومین منطقه برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره گفت: برنامه‌ای که از قبل در نظر گرفته‌شده بود، اصفهان به‌عنوان منطقه سه انتخاب‌شده بود اما به دلایل مشکلاتی که در میزبانی یکی از استان‌ها پیش آمد و درنهایت میزبانی به بجنورد رسید، با توجه به آمادگی ما برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای دومین استانی که میزبان این دوره از جشنواره منطقه‌ای آغاز به کارکرد اصفهان بود.
احمدی‌فر با تاکید بر مشکلاتی که تئاتر با آن درگیر شده است افزود: متأسفانه تئاتر هم همانند زاینده‌رود ما دچار خشک‌سالی شده است. بهترین جایی که می‌توانیم به بررسی و تحلیل چالش‌های پیش روی تئاتر بپردازیم در همین جمع‌های هنری و مدیران هنری کشور است. بیایید با همفکری و همیاری هم دیگر به تئاتر و فرهنگ کشور کمک کنیم.
رییس حوزه هنری استان اصفهان در ادامه گفت: کمبودهای بسیاری در استان اصفهان وجود دارد که ازجمله آن‌ها کمبود سالن‌های نمایش است. استان اصفهان با تمام پتانسیلی که در هنر تئاتر دارد تنها دو سالن نمایش در اختیار دارد. گروه‌های تئاتر بسیاری در اصفهان به‌صورت حرفه‌ای به هنر تئاتر می‌پردازند که نیازمند توجه و ارائه امکانات بیشتر از سوی ما مسئولین است. باید این نوید را به هنرمندان تئاتر اصفهان بدهم که با هماهنگی و همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر در نظر داریم تا یک سالن نمایش جدید تا شش ماه دیگر در این استان ساخته و به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات تئاتر کشور ما که دامن‌گیر استان ما نیز هست، اقتصاد و چرخه اقتصادی تئاتر میان هنرمندان، سازمان‌های متولی و مردم است. کمبود اعتبار و عدم تأمین اقتصاد تئاتر اصلی‌ترین چالش پیش روی هنرمندان تئاتر کشور است.
احمدی‌فر با تاکید بر تولید متون نمایشی باکیفیت گفت: متون نمایشی مناسب و قابل‌ارائه به عموم مردم که هم ارزش‌مدار و هم لذت‌بخش باشد کم داریم. این خلأ باید باتدبیری از سوی مسئولین و متولیان آن و با همراهی و همکاری هنرمندان این عرصه پر شود.
وی در پایان بیانات خود به تحلیل و بررسی تئاتر کشور پرداخت و گفت: تئاتر هنری است که به‌صورت مستقیم با مخاطب در ارتباط است. چراکه یک رویداد زنده و ملموس برای مخاطب خود است. پس باید از تمامی قابلیت‌های آن بهره ببریم و در راستای ارتقای فرهنگ مردم کشور از آن استفاده کینم؛ اما برای اقبال عمومی مردم برای تماشای تئاتر باید تولید مناسب برای آن‌ها داشته باشیم. هنرمندان تئاتر باید مخاطب شناسی درست داشته و متناسب با نیاز آن‌ها تولید نمایش داشته باشند. مردم ما برای یک غذای بی‌ارزش مثل ساندویچ‌ها و فست‌فودها خرج می‌کنند که نشان از توان مالی آن‌ها است. پس چرا برای تماشای تئاتر گام برنمی‌دارند؛ زیرا ارتباط دوطرفه میان تئاتر و مردم برقرار نشده است. باید این ارتباط متقابل میان آن‌ها برقرار شود. تئاتر یک هنر بی‌مرز است که می‌تواند به عمق دل‌های مردمی نفوذ و تأثیرات مثبت خود را بگذارد.

 

اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای سوره دیشب در تالار هنر اصفهان برگزار شد. این جشنواره در حالی به پایان رسید که 9 تئاتر از 8 استان در  سه روز به روی صحنه رفتند.

این جشنواره با حضور استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، مازندران، یزد، خوزستان، قم و مرکزی از 24 الی 26 تیرماه در تالار هنر شهر اصفهان برگزار شد. در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند:

 

موسیقی
ﺗﻘﺪﯾﺮ: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس و ﯾﮏ ﻋﺪد ربع‌سکه ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎی اﺻﻐﺮ اﺳﺤﺎﻗﯽ ﮔﺮﺟﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﺳﺮخ او» از اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران. –
ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ و ﯾﮏ ﻋﺪد نیم‌سکه ﺑﻬﺎر آزادی ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎی ﻋﺒﺪاﻟﺮﺿﺎ ﺳﻬﺮاﺑﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭼﺎدری ﺑﺮای ﻧﺠﯿﻤﻪ» از اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن

ﻃﺮاﺣﯽ ﺻﺤﻨﻪ
ﺗﻘﺪﯾﺮ: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس ﺑﺨﺶ ﻃﺮاﺣﯽ ﺻﺤﻨﻪ و ﯾﮏ ﻋﺪد ربع‌سکه ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﻣﻬﺮﻧﻮش مردی‌ها ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﯽ ﺻﺤﻨﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭘﯿﺮﻣﺮد، ﺑﻘﭽﻪ، دوﭼﺮﺧﻪ» از اﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن.
- ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻃﺮاﺣﯽ ﺻﺤﻨﻪ و ﯾﮏ ﻋﺪد نیم‌سکه ﺑﻬﺎر آزادی ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎی اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ زﯾﻨﻠﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﻫﻔﺖ ﺑﭽﻪ ﯾﻬﻮدی» از اﺳﺘﺎن ﻗﻢ

نمایشنامه‌نویسی
ﺗﻘﺪﯾﺮ: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس ﺑﺨﺶ نمایشنامه‌نویسی و ﯾﮏ ﻋﺪد ربع‌سکه ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ اﻟﻮﯾﺖ ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎی ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ آرﯾﺎﻧﻔﺮ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭘﯿﺮﻣﺮد، ﺑﻘﭽﻪ، دوﭼﺮﺧﻪ» از اﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن و آﻗﺎی ﺣﺴﻦ ذاﮐﺮی ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭼﺎدری ﺑﺮای ﻧﺠﯿﻤﻪ» از اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن
ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﻤﺎﯾﺶﻧﺎﻣﻪﻧﻮﯾﺴﯽ و ﯾﮏ ﻋﺪد ﺳﮑﻪ ﺗﻤﺎم ﺑﻬﺎر آزادی ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎی ﻣﻬﯿﺎر ﻫﺰارﺟﺮﯾﺒﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﺳﺮخ او» از اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران

ﺑﺎزﯾﮕﺮی زن
ﻟﻮح ﺳﭙﺎس و ﺟﺎﯾﺰه ﻧﻘﺪی ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ ﺑﺎزﯾﮕﺮ ﺧﺮدﺳﺎل ﻧﯿﺮواﻧﺎ ﻫﺰارﺟﺮﯾﺒﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﺳﺮخ او» از اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران. –
ﺗﻘﺪﯾﺮ: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس و ﯾﮏ ﻋﺪد ربع‌سکه ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﻃﺎﻫﺮه آزادی ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭼﺎدری ﺑﺮای ﻧﺠﯿﻤﻪ» از اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن و ﺧﺎﻧﻢ ﺷﻤﯿﻼ ﺗﺎﺑﺶ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭘﯿﺮﻣﺮد، ﺑﻘﭽﻪ، دوﭼﺮﺧﻪ» از اﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن.
- ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺑﺎزﯾﮕﺮی زن و ﯾﮏ ﻋﺪد نیم‌سکه ﺑﻬﺎر آزادی ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﺳﺎرا ﯾﺰداﻧﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﺳﺮخ او» از اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران

ﺑﺎزﯾﮕﺮی ﻣﺮد
ﺗﻘﺪﯾﺮ: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس و ﯾﮏ ﻋﺪد ربع‌سکه ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎﯾﺎن ﻋﻠﯽ ﺑﯿﺎت ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﺳﺮخ او» از اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران و ﻋﻠﯽ ﺟﺎور ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﻗﺼﻪ ﻇﻬﺮ ﺟﻤﻌﻪ» از اﺳﺘﺎن ﯾﺰد و ﻓﺮﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭼﺎدری ﺑﺮای ﻧﺠﯿﻤﻪ» از اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن.
- ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺑﺎزﯾﮕﺮی ﻣﺮد و ﯾﮏ ﻋﺪد نیم‌سکه ﺑﻬﺎر آزادی ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎﯾﺎن ﺣﺴﻦ ذاﮐﺮی و ﺟﻌﻔﺮ ﻗﺎﺳﻤﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭼﺎدری ﺑﺮای ﻧﺠﯿﻤﻪ» از اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن.

ﮐﺎرﮔﺮداﻧﯽ
- ﺗﻘﺪﯾﺮ: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس و ﯾﮏ ﻋﺪد ربع‌سکه ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎﯾﺎن ﺣﺴﺎم اﻓﺮوز ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﻗﺼﻪ ﻇﻬﺮ ﺟﻤﻌﻪ» از اﺳﺘﺎن ﯾﺰد و ﻣﻬﯿﺎر ﻫﺰار ﺟﺮﯾﺒﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﺳﺮخ او» از اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران.
- ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه: ﻟﻮح ﺳﭙﺎس ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎرﮔﺮداﻧﯽ و ﯾﮏ ﻋﺪد ﺳﮑﻪ ﺗﻤﺎم ﺑﻬﺎر آزادی ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ آﻗﺎی ﺣﺴﻦ ﺳﺒﺤﺎﻧﯽ ﻣﯿﻨﺎﺑﯽ ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﺶ «ﭼﺎدری ﺑﺮای ﻧﺠﯿﻤﻪ» از اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن.

در خاتمه؛ ﭘﻨﺠﻤﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮاره منطقه‌ای ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺳﻮره ﻣﻨﻄﻘﻪ اﺻﻔﻬﺎن 5 اﺛﺮ زﯾﺮ را ﺑﺪون اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻪ ﺑﯿﺴﺖ و ﭘﻨﺠﻤﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﺳﺮاﺳﺮی ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺳﻮره ﻣﻌﺮﻓﯽ کرد:
«ﭼﺎدری ﺑﺮای ﻧﺠﯿﻤﻪ»، «ﺳﺮخ او»، «ﻗﺼﻪ ﻇﻬﺮ ﺟﻤﻌﻪ»، «ﭘﯿﺮﻣﺮد ﺑﻘﭽﻪ دوﭼﺮﺧﻪ» و «ﺑﯽ در زﻣﺎن»




نظرات کاربران