در حال بارگذاری ...
احمد عزیزی مطرح کرد:

جشنواره آیینی سنتی بهانه‌ای برای ماندگاری آثار «غریب»

جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی بهانه‌ای است تا مجالس غریب ضبط و ماندگار شوند و برای بهره‌برداری در کارهای پژوهشی به نقد و بررسی گذاشته شوند.

به گزارش ایران تئاتر، احمد عزیزی درباره بخش شبیه خوانی در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در ادامه مطلب فوق گفت: با توجه به این که در بخش «شبیه‌خوانی» باید از مجالس غریب استفاده کرد نسخه «جنگ بدر» را انتخاب کردم و مخاطبان برای نخستین بار این اثر را در جشنواره تماشا می‌کنند.
وی با بیان این که در سال‌های گذشته نیز در این جشنواره حضور داشتم و علاقه‌مندم اثری را برای جشنواره آماده کنم که مهیج باشد، ادامه داد: «جنگ بدر» کار پرجمعیتی است و مثبت و منفی خوان دارد. این نسخه درباره جنگ اسلام با کفر است و به رخدادهای غدیر خم نیز اشاراتی دارد.
عزیزی توجه جشنواره آیینی سنتی به شبیه‌خوانی را مهم دانست و افزود: خوانده شدن آثار غریب و گنجاندن آن در این رویداد موجب می‌شود تمامی مجالس خوانده شوند و مجلس اجرا نشده باقی نمی‌ماند. همچنین جشنواره بهانه‌ای است تا این مجالس ضبط و ماندگار شوند و برای بهره‌برداری در کارهای پژوهشی به نقد و بررسی گذاشته شوند.
مسعود عزیزی، قاسم تسبیحی، حسن عقیلی، علی صدیقیان، حسین حیدری، یوسف عزیزی، حسن خصالی و مهدی آقایی از جمله هنرمندانی هستند که در این اثر حضور دارند.
موسیقی نسخه «جنگ بدر» نیز توسط افراد حرفه‌ای که به نواهای موسیقی سنتی آشنا هستند اجرا می‌شود. بخش مجالس شبیه خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض) با هدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه‌های اصیل شبیه‌خوانی برای دومین دوره در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران