در حال بارگذاری ...
حمید مومن‌زاده‌خولنجانی شبیه‌گردان

جشنواره آیینی سنتی باعث احیاء مجالس شبیه‌خوانی شده

حمید مومن‌زاده‌خولنجانی معتقد است جشنواره آیینی سنتی با رویکردی که نسبت به مجالس غریب دارد موجب شده گروه‌های شبیه‌خوانی علاقه‌مند بیش از پیش به اجرای این مجالس بپردازند.

به گزارش ایران تئاتر حمید مومن‌زاده‌خولنجانی شبیه‌گردان با بیان این مطلب گفت: با توجه به علاقه زیادی که به مجالس غریب و بازخوانی مجالسی که به دست فراموشی سپرده شده‌اند، دارم و همچنین شرایط فراخوان جشنواره، مجلس «عبدالله بن‌عبدالمطلب(ع)، قربانی کردن عبدالله(ع)» را برای شرکت در جشنواره انتخاب کردم. این مجلس از نسخ خطی‌ای است که از مرحوم حاج‌عبدالرزاق مومن‌زاده به یادگار مانده بازنویسی شده است.

او که این مجلس را برای بازبینی جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی آماده می‌کند، افزود: در اجرای این مجلس سعی شده لباس شبیه‌خوان‌ها متناسب با دوره قبل از اسلام انتخاب شود. صحنه مربوط به قرعه زدن نیز با توجه به مطالعاتی که انجام شد، به شیوه آن زمان و توسط ازلام (تیرهای چوبی بدون پیکان) انجام شود.

مومن‌زاده‌خولنجانی ادامه داد: جشنواره آیینی سنتی با رویکردی که نسبت به مجالس غریب دارد موجب شده گروه‌های شبیه‌خوانی علاقه‌مند بیش از پیش به اجرای مجالس غریب بپردازند و این کار موجب احیای مجالسی که در دوره معاصر خوانده نشدند می‌شود و قابل تحسین است.

مجلس «عبدالله بن‌عبدالمطلب(ع)، قربانی کردن عبدالله(ع)» با مناجات عبدالمطلب براساس نذری که داشته آغاز می‌شود. او نذر می‌کند اگر خداوند 10 پسر به او بدهد یکی از آن‌ها را در راه خدا قربانی کند.

در این مجلس حاج‌اسدالله مومن‌زاده بعنوان معین البکا، علی‌داد اکبری، حیدرعلی مداحی، رضا رحیمی، محسن اکبری، سعید مومن‌زاده، امیرحسین محمدی، بهنام زارعی و حمید مومن‌زاده‌خولنجانی به عنوان شبیه‌خوان، غلامرضا هاشمی و مجید ابراهیمی گروه موزیک، وحید مومن‌زاده به عنوان جامه‌دار و محمدرضا قاسمی به عنوان طراح لباس و تدارکات حضور دارند.

گفتنی است، حمید مومن‌زاده‌خولنجانی در خانواده‌ای مذهبی و تعزیه‌خوان به دنیا آمده و از کودکی به این هنر علاقه‌مند شده است. او با راهنمایی‌های پدر مراحل مختلف شبیه‌خوانی از طفل‌خوانی و علی‌اکبرخوانی را طی کرده و در حال حاضر هم به عنوان مخالف‌خوان در مجالس عزاداری حضور دارد.

بخش مجالس شبیه خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض) با هدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه‌های اصیل شبیه‌خوانی برای دومین دوره در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران