در حال بارگذاری ...
کریم جشنی دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد عنوان کرد

پیشگامی مشهد در برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی

کریم جشنی دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد از استقبال چشمگیر هنرمندان و هنردوستان از اجراهای این جشنواره خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر کریم جشنی دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد با اشاره به استقبال خوب و چشمگیر هنرمندان و هنردوستان از این دوره جشنواره، گفت: سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد در مجتمع امام رضا(ع) در سالن‌های بهار و عروسکی برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه هنرمندان جوان استقبال بسیار خوبی از سیزدهمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی داشتند، افزود: در این دوره بیش از 70 اثر به دبیرخانه ارسال شد و 65 اثر طی سه روز ارزیابی شد و نهایتا 18 اثر توسط انتخاب شد.

انتخاب 32 اثر برای بخش مسابقه

دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد در ادامه با اشاره به نحوه داوری متفاوت در این دوره از جشنواره، توضیح داد: برای اولین‌بار کارنامه‌ای طراحی کردیم که هر بازبین برای هر طرح از 100، نمره‌ای را در نظر گرفت و امتیاز کار، میانگین بارم هیات انتخاب شد و در جدول به ترتیب امتیاز نمایشنامه‌ها چیدمان شدند، 10 اثر برتر انتخاب شد.

او اضافه کرد: به واسطه اینکه نگاه ویژه‌ای به کشف استعدادهای جوان و حمایت از این عزیزان داریم، 22 اثر دیگر نیز به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، انجمن هنرهای نمایشی استان و معاونت سینمایی اداره کل، وارد عرصه رقابت شدند.

دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد حاطر نشان کرد:  در این دوره سعی کردیم بیشتر از داوران جوان استفاده کنیم بر همین اساس آقایان رضا احمدی، آرش خیرآبادی و مرتضی ملتجی که هر سه تن از اساتید با تجربه و جوان عرصه هنرهای نمایشی در مشهد هستند.

جشنی ادامه داد: از آنجایی‌که با هماهنگی و حمایت نهادهای زیربط، تمام وقت سالن‌های مورد نظر ما برای اجرای نمایشنامه‌خوانی‌ها در مدت برگزاری جشنواره، به این مهم اختصاص یافت، توانستیم حداکثر استفاده را از مدت برگزاری جشنواره داشته باشیم.

4 روز جشنواره و هر روز 16 اجرا

او همچنین خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد که در چهار روز، هر روز 8 نمایشنامه منتخب توسط گروه‌ها خوانش شود تا در مجموع 32 اثر در مرحله رقابت در سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد، دو بار خوانش شده و مورد ارزیابی داوران قرار گیرند.

جشنی با بیان اینکه جشنواره امسال با رویکرد تکریم و بزرگداشت پیشکسوتان هنرهای نمایشی برگزار شده است، اظهار کرد: ما سعی کردیم این تکریم به صورت عملی توسط گروه‌های حاضر در جشنواره به اجرا در‌آید و از اینرو گروه‌های نمایشی ملزم به انتخاب استاد راهنما از میان تعدادی از پیشکسوتان تئاتر مشهد شدند.

پیشگامی مشهد در برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی

دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد با تاکید بر اینکه مشهد در برگزاری این جشنواره در کشور پیشگام است، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این جشنواره پیشروبودن مشهد مقدس در برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی است که به جز یکسال، در طول 14 سال گذشته به صورت مستمر و مداوم و با استقبال اهالی هنر و تئاتردوستان اجرا شده است، در تهران این جشنواره دوره یازدهم خود را می‌گذراند و این نشان می‌دهد که در کشور مشهد پیشرو برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی است.

او با بیان اینکه ما مرجع و شاخص آکادمیک و اصولی برای اجرای نمایشنامه‌خوانی نداریم، تصریح کرد: جشنواره نمایشنامه‌خوانی یک اجماع از هنرمندان باتجربه هنرهای نمایشی است که بر مبنای خوانش نمایشنامه در مراحل تمرین قبل از اجرای نمایش برنامه‌ریزی شده، همان‌گونه که قبل از اجرای نمایش، کارگردان جلساتی با عنوان دورخوانی را با بازیگران بدون چیدن آکسسوار صحنه، اجرا می‌کند، تا ریتم کار، تسلط و هماهنگی‌های لازم بین اعضای نمایش به وجود آید، ما نیز حدود 14 سال پیش تصمیم گرفتیم که بر همین اساس و برای انتخاب نمایشنامه‌های باکیفیت و پرطرفدارتر برای اجرای نمایش و هم ایجاد انگیزه بیشتر در میان جوانان علاقه‌مند به حضور در تئاتر، این جشنواره را برگزار کنیم.

جشنی با اشاره به شنبه‌های خوانش در مشهد که به نمایشنامه‌خوانی اختصاص دارد و ارتباط این برنامه با جشنواره نمایشنامه‌خوانی، گفت: با توجه به برگزاری دوره‌هایی با عنوان شنبه‌های خوانش در مشهد، در راستای تقویت این گروه‌ها که در مجتمع امام رضا(ع) هر هفته به اجرای نمایشنامه‌خوانی می‌پردازند، سعی کردیم بر مبنای همین اجراها فاکتورهایی را در داوری‌ها مدنظر قرار دهیم.
او همچنین در خصوص شاخص‌هایی که برای امتیازدهی به هر نمایشنامه‌خوانی مدنظر است، عنوان کرد: بر این اساس یک کار می‌تواند طراحی لباس  داشته باشد اما این موضوع تاثیری در امتیاز ندارد یا اگر طراحی صحنه دارد، اگر این اجزا و طراحی، باعث ایجاد اتفاقی شود که به تقویت جذابیت متن بیافزاید، می‌تواند امتیازی تلقی شود اما در غیر این صورت تاثیری در نظر داوران ندارد، اینکه برخی گروه‌ها به دنبال اجرای موسیقی زنده هستند، اگر این موسیقی بر کیفیت کار اضافه کند امتیاز دارد وگرنه شاید یک موسیقی انتخابی بتواند بیشتر و بهتر از موسیقی زنده امتیاز و تاثیر داشته باشد.

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد روز  ۳ مرداد ماه جاری برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

نظرات کاربران