در حال بارگذاری ...
با خلق اثر جدید نمایشی؛

شبیه‌خوانی «حماسه آریوبرزن» برای بازبینی آماده می‌شود

نمایش آیینی «شبیه‌خوانی» علاوه بر شئون دینی و آیینی ظرفیت‌های هنری و تکنیکی فراوانی برای خلق آثار جدید نمایشی دارد.

به گزارش ایران تئاتر، علی عزیزی شبیه‌گردان که مجلس شبیه‌خوانی «آریوبرزن» را برای بازبینی جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی آماده می‌کند در ادامه مطلب فوق افزود: هرچند جنبه‌های آیینی شبیه‌خوانی، این هنرنمایشی را از سایر مقولات مشابه متمایز ساخته است و از این جنبه ساحتی قدسی و روحانی برای ذاکران و مخاطبان این آیین فراهم آورده اما توجه به ظرافت‌های بی‌نظیر هنری و قراردادهای ناب نمایشی در این هنر نباید مغفول بماند.
وی ادامه داد: این مسئله همواره از سال‌های دور در ذهنم هست ازاین‌رو طی چند دوره گذشته جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی تلاش کردیم تا داستان‌هایی از اساطیر ایرانی همچون «ضحاک مار دوش» و «کین ایرج» را دست‌مایه تولید مجالس شبیه‌خوانی نو قرار دهیم.  
عزیزی که در این دوره نیز با رویکرد گذشته سرگذشت آریوبرزن سردار دلاور ایرانی را بهانه تولید مجلس شبیه‌خوانی قرار داده دراین‌باره اظهارداشت: ایده اولیه مجلس شبیه‌خوانی «حماسه آریوبرزن» که برای نخستین بار توسط خودم سروده و تنظیم شده، براساس شخصیت تاریخی این سردار ایرانی شکل گرفته ولی توجه به این نکته ضروری است که استفاده از شخصیت‌ها و وقایع تاریخی یا اساطیری، به معنی روایت نعل به نعل تاریخ یا داستان‌های اساطیری نیست. به طور قطع نمایش یک واقعه در قالب اثر نمایشی نخست نیازمند تغییر برای دست یافتن به یک ساختار مستحکم و منسجم دراماتیک است که در بسیاری اوقات ممکن است بخشی از واقعه اصلی دست‌خوش تغییراتی قرار بگیرد.
وی با بیان این که هر هنرمندی ممکن است از منظری خاص به هر واقعه نگاه کند و تعبیر و تحلیل خود را از آن ماجرا به نمایش درآورد، تصریح کرد: کار ما نیز از این موضوع مستثنی نیست و ما اقتباسی آزاد از این ماجرای تاریخی داشتیم. در مجلس شبیه‌خوانی «حماسه آریوبرزن» شخصیتی به عنوان همسر این سردار ایرانی اضافه شده که علاوه بر پیشبرد بهتر قصه و شخصیت‌پردازی بهتر کاراکتر اصلی، مضمون جدیدی که نشان دلاوری شیر زنان ایرانی است را نیز به نمایش می‌گذارد.
عزیزی ادامه داد: هرچند این مجلس شبیه‌خوانی، مجلسی نو و بدیع است اما تکنیک‌های اجرایی آن دقیقا بر مبنای قراردادهای نمایشی و موسیقایی شبیه‌خوانی سنتی است. در طراحی لباس این کار نیز از همان سنت‌های رایج طراحی لباس شبیه‌خوانی و قراردادهای رنگین آن استفاده شده اما از آنجایی که شخصیت‌های این مجلس اغلب از ایرانیان عصر هخامنشی یا لشکریان اسکندر مقدونی هستند، نشانه‌هایی از پوشش آن دوران نیز در آرایش شبیه‌خوانان نقش‌های مختلف به کار رفته است که نسبت به لباس‌های متداول و پرکاربرد مجالس معمول شبیه‌خوانی تفاوت داشته و ازاین‌رو شاید جلوه لباس‌های این مجلس نسبت به سایر مجالس شبیه‌خوانی برای مخاطب جذاب‌تر باشد. البته تمام تلاش ما این بوده که قراردادهای اصیل شبیه‌خوانی را نقض نکنیم و نوآوری‌ها در چهارچوب همان نظام زیبایی شناختی قرار دارد.
وی یادآور شد: اگر جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی نبود شاید هرگز این مجالس شبیه‌خوانی شکل نمی‌گرفت؛ زیرا ساخت و تولید این مجالس هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به مجالس رایج شبیه‌خوانی دارد و حامیان و بانیان تعزیه اغلب حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیستند. حمایت جشنواره بین‌المللی از این‌گونه آثار بسیار مغتنم است. علاوه بر آن حساسیت جشنواره بر کیفیت اجرایی و رعایت قراردادهای اصیل اجرایی مجالس شبیه‌خوانی، استاندارد بالایی را پیش روی مجریان این نوع آثار قرار داده است.  
شبیه‌نامه‌نویس و شبیه‌گردان مجلس «حماسه آریوبرزن» علی عزیزی است.
در اجرای این اثر علاوه بر هنرمندان گروه شبیه‌خوانی «متوسلین به حضرت علی اکبر (ع)» شهرستان گرمسار، جمعی از هنرمندان عرصه شبیه‌خوانی کشور از شهرهای تهران، قزوین و قم نیز حضور دارند.
بخش مجالس شبیه‌خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض) با هدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه‌های اصیل شبیه‌خوانی برای دومین دوره در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد
در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد

هوشنگ جاوید، پژوهشگر و داور بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه حضور نسل جدید در عرصه هنرهای آیینی و سنتی، نشان از تعهد جوانان امروزی به هنر و فرهنگ ایرانی دارد، گفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی از ...

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است
در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است

منصور براهیمی، پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر با بیان این‌که پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است، گفت برای امر پژوهش و فعالیت تئاتر نیازمند سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.  

|

دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد
دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد

علیرضا صمدی‌شادلو و منوچهر محمدپور پیشکسوتان تئاتر در خراسان شمالی، به واسطه برخورداری از فرهنگ غنی آیین و سنت در استان خراسان شمالی تاکید کردند که میزبانی این جشنواره باید برعهده این استان باشد.

|

مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد
مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد

مهتاب تبریزی، کارگردان هرمزگانی اعتقاد دارد بخش عروسکی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بهتر است به صورت رقابتی برگزار شود تا کیفیت آثار افزایش یابد.

|

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|

نظرات کاربران