در حال بارگذاری ...
جواد اشکذری کارگردان نمایش بخش صحنه‌ای جشنواره رضوی در گفت و گو با ایران تئاتر :

ایده اصلی نمایش را از زندگی رضا کیانیان گرفتم

در راستای  آغاز دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی با نگاهی به فرم و محتوای آثار بخش صحنه‌ای با کارگردان نمایش «زندگی شاید همین حالا» گفت‌وگویی انجام دادیم.

به گزارش ایران تئاتر همزمان با آغاز دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در رابطه با آثار پذیرفته‌شده در بخش صحنه‌ای با سید جواد اشکذری کارگردان نمایش «زندگی شاید همین حالا» گفت‌وگو داشتیم.

«زندگی شاید همین حالا » داستان سه نسل از خانواده‌ای است که متوسل به نذرونیاز شده‌اند.درواقع ایده اصلی این متن به نویسندگی جواد اشکذری از زندگی هنرمندانی همچون رضا کیانیان گرفته شده است.

این نمایش نیز مثل دیگر نمایشنامه‌های اشکذری مرتبط با اجتماع و جامعه است. درواقع داستان نذرونیازهای سه قشر مختلف در جامعه را موردبررسی قرار می‌دهد.او معتقد است افراد زیادی برای ادای نذرهایشان متوسل به امام رضا می‌شوند اما بعد از رسیدن به حاجتشان ، عهد خود را فراموش می‌کنند.این نمایش پایبندی به تعهدها و تصمیم‌هایی را نشا می‌دهد که ما در دوران مختلف زندگی فراموش می‌کنیم.اشکذری ایده اصلی نمایشنامه را از داستان زندگی رضا کیانیان هنرمند سینما و تئاتر گرفته است .وی در طی مصاحبه‌ای با داوود کیانیان به شیوه نام‌گذاری و تولد رضا علاقه‌مند شد و از آن به‌عنوان ایده‌ی نمایش استفاده کرد. «زندگی شاید همین حالا» برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی در یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی است .او متن رئال این نمایشنامه را به سبک سورئال در بخش صحنه‌ای شرکت داده است.وی برای طراحی این نمایش متکی به فرم مدرن و شیوه سورئال شده است.اشکذری مرز گذاری میان کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی را از فعالیت‌ها خود می‌داند و ازنظر او وقتی یک نمایشنامه‌نویس کارگردانی متن خود را بر عهده می‌گیرد نباید جایگاه خود را تغییر دهد .او تفاوت کارگردانی و نویسندگی را به هنگام اجرای متن خود در نظر دارد .

اشکذری در رابطه با دوره‌های قبل جشنواره گفت:«امسال سومین دوره‌ای است که من به‌عنوان نمایشنامه‌نویس در جشنواره رضوی شرکت دارم اما در جایگاه کارگردان اولین تجربه کاریم به‌حساب می‌رود .اعتماد به استان‌ها و برگزاری جشنواره‌های تئاتری و استقلال استان‌ها نشان از اعتماد مدیران نسبت به ماست .بجنورد نیز تاکنون در برگزاری این جشنواره فعال و راضی‌کننده بوده است ، آن ها میزبانی خوبی دارند ؛ امیدوارم برای همیشه به‌عنوان میزبان این جشنواره مدنظر قرار بگیرند .»

وی در رابطه بااهمیت جشنواره تئاتر رضوی ادامه داد :«تئاتر رضوی بستر  نگاه‌های مردم و مدیران را برای تولید نمایش‌های تأثیرگذار و دینی حساس می‌کند تا برای ترویج نمایش در حوزه تئاتر رضوی تلاش کنیم .من اعتقاد ندارم که نمایش‌های دینی مذهبی را تنها در دوره کرامت یا جشنواره‌ها اجرا کنیم ، بلکه اجرای این نمایش‌ها باید در طول سال باشد علی‌الخصوص برای مشهد که شهر امام رضا به‌حساب می‌رود. مناسبتی شدن این نوع نمایش‌ها شیوه اشتباهی است. بعضی از مدیران خود را حامی هنرمندان این نمایش‌ها می‌دانند اما در طول سال همه‌چیز را فراموش می‌کنند.»

نمایش «زندگی شاید همین حالا» به نویسندگی و کارگردانی سید جواد اشکذری از 2 تا 20 مرداد در شهر مشهد اجرای عموم دارد و روز نهم و دهم مرداد نیز در شهر بجنورد اجرای جشنواره خود را سپری خواهد کرد.

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ٨ تا ١١ مردادماه ١٣٩٦ در خراسان شمالی برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران