در حال بارگذاری ...
محمد شاکری کارگردان‌ نمایش «بازگشت به خانه» در گفتگو با ایران تئاتر

این دوره یکی از باکیفیت‌ترین دوره‌های جشنواره رضوی خواهد بود

محمد شاکری کارگردان‌ تئاتر که امسال با نمایش «بازگشت به خانه» در جشنواره تئاتر رضوی حضور دارد معتقد است؛ تئاتر دینی عمیق‌تر از نمایش مذهبی است بنابراین تئاتر دینی بایستی پخته‌تر و در عین‌حال ملموس‌تر از تئاتر مذهبی باشد.

به گزارش ایران تئاتر کارگردان نمایش «بازگشت به خانه» که از استان خراسان شمالی در بخش صحنه‌ای دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی روی صحنه می‌رود، در آستانه آغاز این جشنواره درباره روند شکل‌گیری و تولید این اثر نمایش و همچنین نمایش‌های راه‌یافته به بخش صحنه‌ای این دوره جشنواره تئاتر رضوی به ایران تئاتر گفت: نمایش «بازگشت به خانه» داستان زنی است که به دلیل مشکلات و بحران‌های پیش‌آمده در زندگی‌اش تصمیم به ترک خانه می‌گیرد اما در همان زمان مهمان ناخوانده‌ای به خانه او می‌آید. این مهمان ناخوانده درواقع آینده اوست، گویی زن با آینده خود روبرو می‌شود..

محمد شاکری که پیش‌ازاین به سفارش اداره کل خراسان شمالی در بخش مهمان جشنواره شرکت داشته و امسال برای نخستین بار است که در بخش رقابتی این جشنواره شرکت می‌کند، ادامه داد: ایده این نمایش بر اساس روایتی از امام رضا(ع) شکل‌گرفته، در این روایت زن را در جایگاهی می‌داند که می‌تواند زندگی و خانواده را احیا کند.

شاکری با بیان اینکه در این اثر یک داستان شهری تبدیل به نمایشنامه شده، افزود: در نمایش‌ها بازگشت زمان را بسیار می‌بینیم اما در این نمایش همزمان حال و آینده را می‌بینیم. زن از آینده می‌آید تا مانع خودش برای ترک خانه شود هرچند که آن‌ها یکدیگر را نمی‌شناسند. آینده زن به حال خود نشان می‌دهد که با ترک خانواده چه بلاهایی به سر اعضای خانه می‌آید و با ماندن به‌پای زندگی چنین اتفاق‌هایی نخواهد افتاد.

این کارگردان تئاتر که متن این نمایش را همراه با محسن براتی یکی از دوستان خود به رشته تحریر درآورده، نوشتن این نمایشنامه را فارغ از کلیشه‌های موجود در نمایش‌ها می‌داند تا نتیجه بهتری داشته باشد. او بحران خانواده و شرایط  سخت امروزی را دلیل اصلی برای نوشتن این متن عنوان می‌کند.

او در رابطه با شیوه کار و تمهیدات اجرایی این نمایش نیز به ایران تئاتر گفت: «بازگشت به خانه» با شکسته شدن زمان و به شیوه سورئال اجرا می‌شود. طراحی صحنه این نمایش مینیمال و تمرکز بر متن است. در واقع تلاش ما  برای تمرکز  بیشتر روی روابط و دیالوگ‌های بین افراد برقرار شده و اتفاق‌های نمایش متکی بر روابط بین  آدم‌های امروز است.

شاکری در ادامه درباره اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر رضوی نیز اظهار داشت: جشنواره تئاتر رضوی تاکنون برگرفته از شرکت‌کنندگان فعال بوده، اما در این دوره با اطلاعاتی که من بدست آوردم تعداد شرکت‌کنندگان کمتر شده و یا بعضی‌هایشان تجربه اولشان به‌حساب می‌آید. به همین خاطر من فکر می‌کنم با توجه به اینکه اولین دوره شرکت‌شان در جشنواره است تمامی تلاش خود را برای جلب‌ توجه و نگاه تماشاگران انجام می‌دهند بنابراین به نظر می‌رسد دوازدهمین دوره تئاتر رضوی یکی از دوره‌های چشم‌گیر  و باکیفیت خواهد بود.

کارگردان نمایش «بازگشت به خانه» همچنین درباره تفاوت نمایش مذهبی و دینی نیز گفت: جشنواره دینی رضوی از جشنواره مذهبی متفاوت است اما به دلیل اشتراکات دین ما، گاهی دین و مذهب را اشتباه می‌گیریم. وقتی از دین حرف می‌زنیم ممکن است از چند هزار سال پیش و حتی از ازل بگوییم. تئاتر دینی عمیق‌تر از نمایش مذهبی است؛ بنابراین تئاتر دینی بایستی پخته‌تر و درعین‌حال ملموس‌تر از تئاتر مذهبی باشد. پرداختن به معنویت با شیوه درست یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جشنواره تئاتر رضوی است. ضمن اینکه تفاوت بین تئاتر دینی و مذهبی را باید برای هنرمندان ازلحاظ فرم و محتوا آشکار کنیم .تئاتر مذهبی از لحاظ قدمت نوپا تر از تئاتر دینی به شمار می رود و صحبت از تئاتر دینی مختص به آئین و رسوم مختلف همچون صداقت و درستکاری و ... است.

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی از ٨ تا ١١ مردادماه جاری در خراسان شمالی برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران