یادداشت کیا ثلاثی،کارگردان نمایش «عاشقانه فرهاد»
زنجیره داستانهای کهن
ایران تئاتر:نمایش «عاشقانه فرهاد» با طراحی و کارگردانی کیا ثلاثی، سومین اثر از سهگانههای اقتباسی ادبیات عاشقانه کهن ایران با اقتباس از داستان خسرو و شیرین نظامی است که از ۲۵ تیرماه هر روز ساعت۲۱ در خانه نمایش دا روی صحنه میرود. در این نمایش پردیس زارع، دنیا روحانی، سعید وفایی و کیا ثلاثی ایفای نقش میکنند. نویسنده و ترانهسرای این کار حسین زنگنه و آهنگساز آن رضا فانید است. به بهانه اجراهای موفق این نمایش،کارگردان «عاشقانه فرهاد» یادداشتی در اختیار سایت ایرانتئاتر قرار داده که میخوانید.
نمایش فیزیکال و موزیکال «عاشقانه فرهاد» اقتباسی آزاد از داستان کهن نظامی گنجوی است. ترانههای امروزی بر همین اساس نوشته و بر طبق همین ترانهها آهنگسازی شده است. تکنیک نمایشی این اثر به شکل فیزیکال/ عروسکی است و به رویکرد «جستوجوی حرکت بدن بازیگر در اشکال شخصیت عروسک نمایشی» اشاره دارد که عنوان پایاننامه کارشناسیام در دانشگاه تهران بود. در این نمایش سعی کردیم تلفیقی با نمایشهای ژاپنی انجام بدهیم و به نقاط مشترک ایرانی و ژاپنی برسیم اما در عین حال ساختار جهانی این دو سبک را حفظ بکنیم. بدن و صدا (حرکت و آواز) را به عنوان دو ابزار اصلی بازیگر ملاک خود قرار دادیم و تلاش کردیم بقیه فضای نمایش مکمل تواناییهای بازیگر باشد. هدف نمایش اینست که علاوه بر لذت و تبادل انرژی بین اجراکنندگان و تماشاگران، تامل را در مخاطب ایجاد بکند. نمایش عاشقانه ی فرهاد سعی میکند متنی قدیمی را بازتولید بکند و برای مخاطب امروز ایرانی (داستانی از سرزمین خودشان) و مخاطب امروز جهان (با این نگاه که داستانهای کهن در همه ملل مثل زنجیر به هم متصل هستند) بیان بکند. پروسه متن تا اجرای این نمایش حدود یک سال به طول انجامید و حاصل تلاش گروهی اعضای نمایش عاشقانه فرهاد است. در طول مدت تمرینات به دلیل عدم حمایت به شدت گروه تحت فشار قرار داشت اما سعی کردیم با انرژی منسجم خودمان کار را به اجرا برسانیم. اصولاً کارهای جدید همیشه با مخالفتهایی روبهرو میشود اما خوشبختانه در زمان اجراها بازخورد مخاطبان خوب بود و این باعث شد که انرژیمان دوچندان شود اما همچنان برای ادامه نیازمند حمایت هستیم. در دو نمایش پیشین (عاشقانه زال و عاشقانه فریدون) در جشنواره دانشگاهی و فجر که در همین سبک بود، متوجه شدم عدم حمایت مالی و معنوی چگونه میتواند یک کار را زمین بزند تا به اجرای عموم نرسد. ما در نمایش عاشقانه فرهاد، نه چهره سلبریتی داریم که مردم را به سالن بیاوریم و نه هزینه آنچنانی که با تبلیغات کاذب تماشاگر را راضی بکنیم، حاصل آنچه هست که میبینید و امیدمان رضایت مخاطب است.