در حال بارگذاری ...
اصغر گروسی در گفتگو با ایران تئاتر

جشنواره‌های موضوعی به تداوم تئاتر بسیار کمک می‌کند

اصغر گروسی کارگردان‌ تئاتر که امسال با نمایش «این ابر بارانی است» در جشنواره تئاتر رضوی حضور داشت در رابطه با نمایش خود با ایران تئاتر به گفت‌و‌گو پرداخت.

به گزارش ایران تئاتر اصغر گروسی نویسنده و کارگردان نمایش «این ابر بارانی است» از استان فارس، که نوشتن نمایشنامه‌اش دو سال طول کشیده، در رابطه با خط داستانی نمایش خود عنوان کرد: نمایشنامه درباره یک خانواده سه نفره است؛ ۲ برادر و یک خواهر. برادر کوچک خانواده، که پدر و مادر خود را از دست داده، بر اثر تنش‌های به‌وجود آمده، به یک بیماری روانی دچار می‌شود و برای شفا تصمیم می‌گیرد به مرقد امام‌رضا(ع) برود.
گروسی در رابطه با شیوه اجرایی 《این ابر بارانی است》بیان کرد: شیوه اجرایی نمایش را بر‌اساس فضایی که متن در اختیار ما قرار می‌دهد، رئال انتخاب کردیم؛ البته در بعضی قسمت‌ها می‌شد که به سمت فضای سوررئال هم حرکت کرد، اما من ترجیح دادم که این اتفاق نیفتد. در واقع نمی‌خواستم که در این نمایش کارگردانی و شیوه‌های مختلف آن بولد شود و سعی کردم شیوه اجرایی متکی به متن باشد. حتی می‌توانم بگویم که از رئال هم فراتر رفتیم و به ناتورالیسم نزدیک شدیم تا تماشاگر بتواند با بازیگران هم‌ذات‌پنداری کند. در طراحی صحنه و لباس هم از حداقل‌ها استفاده کردیم تا طراحی‌ها هم در خدمت متن بوده و در واقع شیوه تئاتر بی‌چیز را دنبال کنیم.
گروسی که برای اولین بار در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر رضوی شرکت داشت، در رابطه با شیوه تمرینات خود گفت: شیوه تمرینات به این‌گونه بود که تعداد جلسات زیادی را به دورخوانی اختصاص دادیم، زیرا این نمایش دیالوگ‌محور است و باید بازیگران به حس درست کلام مسلط می‌شدند. وقتی که زمان میزان دادن رسید، به این دلیل که فضا و روابط افراد به‌درستی شکل گرفته بود، به راحتی و سرعت میزانسن‌ها هم شکل درستی گرفت. در ادامه ما بعضی جلسات تمرین خود را در معرض دید تماشاگر قرار دادیم.
کارگردان نمایش 《این ابر بارانی است》در رابطه با جشنواره تئاتر رضوی عنوان کرد: در اولین دوره‌های جشنواره‌های موضوعی مانند جشنواره عاشورایی،خمسه و یا رضوی، نمایش‌ها به‌گونه‌ای شوآف می‌دادند و بسیار شعارگونه بودند، در واقع دارای یک رک‌گویی بودند که عین‌به‌عین تاریخ را به نمایش می‌گذاشتند. اما وقتی این‌گونه جشنواره‌ها تداوم پیدا می‌کند، دارای انسجام و کیفیت بیشتری می‌شود. در دوره دوازدهم جشنواره تئاتر رضوی،کارهای خوبی دیدیم؛ من در جریان بعضی نمایش‌ها هستم و واقعا کارهای خوبی در این دوره شاهد بودیم. پس از گذشت ۱۱ دوره، هیئت بازخوان و بازبین، نمایش‌هایی را انتخاب می‌کنند که مدرن، به‌روز و تکامل‌یافته است و از شوآف دوری می‌کند، زیرا تئاتر امروز به این سمت رفته. جشنواره‌های موضوعی به تداوم تئاتر و بدنه آن بسیار کمک می‌کنند و برای طرح مفاهیم دینی، وجود این جشنواره‌ها ضروری است.
گروسی در پایان اضافه کرد: نمایش 《این ابر بارانی است》از تولیدات حوزه هنری استان فارس است و فیروزه باباملکی، اشکان فرهادی و آرش عسگرزاده در آن ایفای نقش می کنند. هم‌چنین مرضیه شاهرودی طراحی صحنه و لباس نمایش را برعهده دارد. ضمن این که پس از اتمام جشنواره تئاتر رضوی، این نمایش را در یکی از سالن‌های شهر شیراز اجرا خواهیم کرد.
دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی از ۸ تا ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ در خراسان شمالی برگزار شد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

اصغر گروسی: زیرساخت‌های تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارند
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

اصغر گروسی: زیرساخت‌های تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارند

اصغر گروسی کارگردان نمایش «تاوان» بر این باور است که وقتی جشنواره‌ای در استانی برگزار می‌شود، یکی از نقاط قوت آن، مشخص شدن کمبودها و نقص‌ها زیرساخت‌ها است که به توسعه تئاتر کشور کمک می‌کند.

|

نظرات کاربران