در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر سوره مطرح شد

کورش زارعی: بیست و هفتمین دوره جشنواره تئاتر سوره، بین‌المللی برگزار می‌شود

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برنامه‌ریزی برای بین‌المللی کردن جشنواره گفت: تلاش خواهیم کرد تا در دوره بیست و هفتم جشنواره تئاتر سوره شاهد بین‌المللی شدن این رویداد مهم و ارزشمند با حضور کشورهای اسلامی باشیم.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره با حضور کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حامد رهنما، مدیرعامل موسسه «سپهر سوره هنر» امروز سه شنبه 10 مرداد ماه در سالن مهر حوزه هنری در میان اصحاب رسانه برگزار شد.

 

«اخلاق برای همه» در راستای «معنویت و هنر»

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره و حضور موسسه سپهر هنر عنوان کرد: حضور این موسسه بار اجرایی را از دوش جشنواره برداشت و ما توانستیم با توان بیشتری به محتوای جشنواره بپردازیم. موسسه «سپهر سوره هنر» در این مدت کمک بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره تئاتر سوره داشتند. به‌هرحال این کمک بار اجرایی را از دوش ما برداشته و این فضا را فراهم می‌کند تا تسلط بیشتری روی بازبینی‌ها، فعالیت‌های علمی و شرایط کیفی جشنواره داشته باشیم.
وی با عنوان این مطلب کهبیست و پنجمین جشنواره تئاتر سوره با چند تغییر اساسی نسبت به دوره‌های گذشته برگزار می‌شود ادامه داد: در گام اول با تغییر شعار جشنواره از «معنویت و هنر» به شعار «اخلاق برای همه» تلاش کردیم شعاری دقیق‌تر و کاربردی‌تر از هنر نمایش داشته باشیم. تئاتر چیزی جز اخلاق نیست و هم تولیدکننده اثر و هم مخاطب اثر انسان است. ارزش‌های انسانی و اخلاق جزو لاینفک شخصیت انسان است که این موضوع با تئاتر نه‌تنها بی‌ارتباط نیست بلکه ارتباط بسیار مستقیمی دارد. به‌هرحال جامعه ما در شرایطی است که باید به موضوع اخلاق در جامعه تأکید بیشتری داشته باشیم و بگوییم که تئاتر می‌تواند در این مسیر حرکت بهتری داشته باشد.

 

نام :جشنواره سراسری «تئاتر سوره»
زارعی درباره نام جشنواره گفت: مطلب دیگری که مدیران حوزه هنری به آن تأکید داشتند نام جشنواره بود که از ابتدا با عنوان «جشنواره تئاتر ماه» میزبان علاقه‌مندان بود. درواقع 12 دوره بانام جشنواره سوره، 9 دوره جشنواره ماه و دوره 21 تا 24 بانام سوره ماه برگزار شد؛ اما با توجه به اینکه عنوان «جشنواره تئاتر سوره» یکی از قدیمی‌ترین عناوینی است که حوزه فعالیت‌های تئاتری در حوزه هنری موردتوجه بوده و در همان سال‌های آغازین برگزاری رویدادهای تئاتری با این عنوان فعالیت خود را آغاز کرد تصمیم گرفته شد تا در سال جاری جشنواره با عنوان «جشنواره تئاتر سوره» برگزار شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به ترکیب هیئت‌داوران این دوره از جشنواره بیان کرد: ما مانند دوره‌های گذشته دبیر هنری نداریم بلکه رییس هیئت‌داوران صحنه‌ای و خیابانی داریم. با مشورت رحمت امینی رییس هیئت‌داوران که پیش‌ازاین چهار سال عهده‌دار مرکز هنرهای نمایشی حوزه بود و از خانواده حوزه هنری محسوب می‌شوند و با هماهنگی فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری که همگی تأکید بسیاری روی خرد جمعی داریم، بنابراین شد که آقایان محمود عزیزی، رحمت امینی، ایوب آقاخانی، سید حسین فدایی حسین و مرتضی سرهنگی اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره را تشکیل دهند. این در حالی است که در بخش خیابانی امیردژاکام، محمود فرهنگ و اردلان شجاع کاوه کار داوری بخش خیابانی را به عهده‌دارند.

وی با تقدیر از برگزاری جشنواره‌های منطقه تئاتر سوره تصریح کرد: کار دیگری که رحمت امینی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه انجام داد برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای بود که واقعاً اقدام ارزشمندی بود و فکر می‌کنم این رویداد هم فرصتی برای تبادل اندیشه و هم‌محلی برای محک کردن آثار هنرمندان شهرستانی باشد. من بر این باورم این دوره جشنواره‌ توجه ویژه‌ای به هنرمندان شهرستانی خواهد داشت که انصافاً آثار قدرتمندی را روی صحنه بردند.


جشنواره فرهنگ‌ها و آیین‌ها
زارعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امسال تلاش شده تا جشنواره تئاتر سوره جشنواره متفاوتی باشد. ما امسال در فراخوان تأکید کردیم که آثار شرکت‌کننده در شهرستان‌ها اگر به خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ بومی خود توجه کنند در اولویت پذیرش آثار قرار خواهد گرفت و خوشبختانه در جشنواره امسال این اتفاق افتاد و من مطمئنم با در نظر گرفتن این موضوع شما شاهد جشنواره‌ای از آئین‌ها و آداب فرهنگی شهرهای مختلف کشور خواهید بود. ما در این دوره از جشنواره بر این باوریم اگر قرار است اتفاقی در تئاتر بیفتد این اتفاق را باید در تئاتر شهرستان جستجو کرد. درواقع جشنواره امسال تئاتر سوره، جشنواره فرهنگ‌ها و آیین‌ها است. اگر استعدادی به تئاتر ایران معرفی‌شده به‌واسطه همین بچه‌های شهرستانی است لذا ما در این راستا مشغول استعدادیابی در شهرستان‌ها هستیم که شما در این جشنواره شاهد ظهور بسیاری از آن‌ها خواهید بود. این کشف ما درگشت و گذارهای یک‌ساله حوزه هنری در تئاتر شهرستان‌ها شکل‌گرفته است که در همین راستا چند استعداد خوب را به تئاتر ایران معرفی می‌کنیم.
زارعی در بخشی از سخنان خود با اشاره اهمیت دادن به نمایش شهرستان‌ها گفت: دو نمایش «دشمن خدا» از گلستان و «تراژدی پارک اتابک» از آذربایجان شرقی نمونه بارزی از توجه ما به کشف استعدادهای درخشان در شهرستان‌ها است. «تراژدی پارک اتابک» با زبان ترکی به صحنه می‌رود و «دشمن خدا» با حضور پرقدرت دو بازیگر خردسال و دو بازیگر جوان به صحنه می‌رود.

 

بین‌المللی شدن با حضور کشورهای اسلامی

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره تلاش برای بین‌المللی کردن جشنواره گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته بنا داریم که بر اساس یکسری از اقدامات انجام‌گرفته زمینه‌ای را فراهم کنیم تا در دوره بیست و هفتم جشنواره تئاتر سوره شاهد بین‌المللی شدن این رویداد فرهنگی با حضور کشورهای اسلامی باشیم. این رسالت حوزه هنری است که بر اساس مفاهیمی که جزو وظایف حوزه است فضا را به سمتی ببریم که شاهد رویداد پربار تئاتری باشیم. ما با پذیرش آثار نمایشی به زبان‌اصلی در هر استان هم‌اکنون در مرحله آزمون‌وخطا و تمرین‌هایی هستیم که در سال‌های آینده بیشتر و پررنگ‌تر خواهد شد و درنهایت به بین‌المللی شدن جشنواره می‌انجامد.

بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره از ۱۵ تا ۲۰ مردادماه امسال در بخش صحنه‌ای در پلاتو اجرا و محوطه مجموعه تئاتر شهر، تالار سوره، تماشاخانه ماه، تماشاخانه مهر و تالار اندیشه حوزه هنری و در بخش خیابانی در محوطه‌های حوزه هنری، تئاتر شهر و ایوان انتظار (میدان ولی‌عصر (عج، میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

 

 

ایجاد وحدت رویه و جلب مشارکت عمومی

حامد رهنما مدیرعامل موسسه «سپهر سوره هنر» در ابتدای این نشست درباره این جشنواره گفت: جشنواره در سال گذشته به دلیل ملاحظات مدیران حوزه هنری برگزار نشد اما در این دوره تلاش کردیم با شعار «اخلاق برای همه» کار دبیرخانه را با انتشار فراخوان این جشنواره در آذرماه آغاز کرده و فضا را به سمتی هدایت کنیم که جشنواره در بخش‌های مختلف به شکل شایسته‌ای برگزار شود.

رهنما در مورد مأموریت موسسه تحت مدیریتش گفت: موسسه فرهنگی هنری «سپهر سوره هنر» با عنوان مرکز محافل و جشنواره‌ها به‌منظور سازمان‌دهی، هماهنگی، ایجاد وحدت رویه و جلب مشارکت عمومی در فعالیت‌های جمعی با حکم رییس حوزه هنری تشکیل شد. سازمان‌دهی و هماهنگی برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های جمعی فرهنگی و هنری، ایجاد وحدت رویه در برگزاری جشنواره‌ها، تدوین چارچوب‌های لازم برای برگزاری محافل و مجامع ادبی هنری، توسعه و مدیریت فضاهای هنری ازجمله مأموریت‌های این موسسه است.
 وی افزود: طی ماه‌های گذشته وعده بر این شد که مجموعه محافل و جشنواره‌های حوزه هنری تبدیل به موسسه «سپهر سوره هنر» شود تا ازاین‌پس تمامی کارهای اجرایی توسط ما انجام شود. در این راستا هم پس از جلسات متعددی که با دوستان در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری صورت گرفت شورایی رحمت امینی را به‌عنوان رییس هیئت‌داوران جشنواره معرفی کرد.
رهنما همچنین گفت: تمام تلاش ما در موسسه «سپهر سوره هنر» این است که همه جشنواره‌هایی که در حوزه هنری برگزار می‌شود به‌صورت کاربردی برگزار شود که این دوره ما با مجموعه شهرداری تهران و تئاتر شهر گفتگوهایی را انجام دادیم تا برخی از مجموعه‌های زیر نظر این دو مکان در اختیار آثار شرکت‌کننده قرار گیرد. من بر این باورم در این دوره مردم استفاده بیشتری از برنامه‌های جشنواره داشته باشند.

 

حضور 35 اثر از سراسر کشور
مدیرعامل موسسه «سپهر سوره هنری» در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد اجرایی در جشنواره‌های منطقه‌ای از روند اهدای جوایز برگزیدگان این دوره از جشنواره در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره سخن گفت.
وی در ادامه درباره روند برگزاری جشنواره سراسری گفت: با اعلام فراخوان این جشنواره در آذرماه و برگزاری سه جشنواره منطقه‌ای در استان‌های کرمانشاه، اصفهان و خراسان شمالی اکنون بیست و پنجمین دوره جشنواره سراسری در تهران برگزار می‌شود.
جشنواره منطقه یک که با مرکزیت کرمانشاه که از 16 تا 18 تیر برگزار شد آثاری از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، کرمانشاه، گیلان حضور یافتند. درنهایت سه اثر «بینایی» از گیلان، «تراژدی پارک اتابک» از آذربایجان شرقی و «از پشت روزنه‌ها» از قزوین به جشنواره راه یافت.
جشنواره منطقه دو در خراسان شمالی از 30 تیر تا 1 مرداد برگزار شد. این منطقه یکی از پر استقبال‌ترین جشنواره مناطق ما بود که این میزان استقبال از نمایش از سوی مردم برای ما بسیار جالب بود. در این استان مسئولین نیز حمایت ویژه‌ای از جشنواره داشتند. این منطقه شامل خراسان شمالی، خراسان رضوی، البرز، سمنان، گلستان و مازندران بود. از این منطقه «اتاق 1216» از خراسان رضوی، «خنکای ختم خاطره» از خراسان شمالی و «دشمن خدا» از گلستان به جشنواره سراسری راه یافت.
جشنواره منطقه سه که از 24 تا 26 تیر در اصفهان برگزار شد شامل استان‌های اصفهان، خوزستان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، مرکزی، مازندران و یزد بود. از این منطقه نیز «بی در زمان» و «پیرمرد، بقچه، دوچرخه» هردو از اصفهان، «چادری برای نجیمه» از هرمزگان و «سرخ او» از مازندران و «قصه ظهر جمعه» از یزد به جشنواره سراسری راه یافت.
از مجموع 35 اثر راه یافته به جشنواره 22 اثر صحنه‌ای و 13 اثر خیابانی است. از این تعداد 11 اثر صحنه‌ای و 1 اثر خیابانی از تهران و 11 اثر صحنه‌ای و 12 اثر خیابانی از استان‌های سراسر کشور حضور دارند.
وی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: متأسفانه مجموعه‌های فرهنگی در کشور علاقه‌ای برای تعامل با یکدیگر ندارند. درحالی‌که همین مجموعه‌ها با امکانات بسیار خوبی که دارند، می‌توانند در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنر کمک دهنده خوبی باشند. به‌هرحال در این دوره از جشنواره شرکت مترو حمایت‌های بسیار خوبی انجام داد که من از آن‌ها قدردانی می‌کنم.
 

 




مطالب مرتبط

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

نظرات کاربران