در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در حاشیه جشنواره تئاتر رضوی :

سالن‌های بجنورد طی 20 روز آینده تجهیز می‌شود

مهدی شفیعی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی امروز به تماشای نمایش «زندگی شاید همین حالا»، نوشته و کارگردانی جواد اشکذری که در قالب جشنواره تئاتر رضوی از مشهد اجرا شد، نشست.

به گزارش ایران تئاتر مهدی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، پس از اجرای نمایش «زندگی شاید همین حالا» گفت: هدف جشنواره تولید آثاری است که برگرفته از سلوک، آداب رضوی و تمام معارفی است که معرف دین ما هستند و ما امروز به آن نیاز داریم.
وی ادامه داد: این جشنواره با هدف جریان‌سازی و به دنبال تولید آثاری است که در چرخه اجرا قرار دارد. از ویژگی‌های امسال این جشنواره این است که برحسب مطالبه هنرمندان بجنورد و خراسان شمالی، برپایی جشنواره به استان سپرده شد و دبیری آن را نیز حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی برعهده گرفت. این جشنواره با همکاری انجمن هنرهای نمایشی، به شکل بسیار مطلوبی برگزار شود.
وی اظهار کرد: در این دوره اجراها منحصر به بجنورد نبوده و از اهداف آن این است که خیلی به تعداد اجراهای محدود بسنده نشود.
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: امیدوارم آثار خوبی در این جشنواره اجرا شده باشد و بتوان فرصت اجرای عموم را برای مردم در تمامی شهرها به خصوص شهرهایی که هنرمندان شرکت‌کننده از آنجا به جشنواره راه یافته‌اند، فراهم شود و این جریان‌سازی است که هدف جشنواره تلاش دارد محقق شود.
وی درباره اجتناب از کلیشه‌ای شدن موضوعات آثار نمایشی ویژه این جشنواره تشریح کرد: یکی از نکات مهم این است که حذر کنیم از اینکه محدودیت زیادی برای تولید آثار قائل شویم. تئاتر با توجه به مسئولیتی که در حوزه اجتماعی دارد، باید به دنبال گمشده‌های جامعه امروز ما باشد. امروز سلوک و معارف رضوی، سلوکی است که شاید چندان به شیوه زندگی امروز ما نزدیک نباشد، بنابراین اگر هنرمندان تئاتر به دنبال معرفی باشند که امروز خیلی به آن نیاز داریم قطعا می‌توانند در آثارشان ابتکار داشته باشند و تاثیرگذار عمل کنند، البته نباید چندان انتظار خود را بالا ببریم. بلکه همین قدر که تاثیرگذاری لازم وجود داشته باشد، کافی است.
شفیعی تاکید کرد: با توجه به اینکه جشنواره رضوی خصلت جوان‌سازی دارد، قرار است اتفاقاتی را در حوزه تولید ایجاد کند. باید ورک‌شاپ‌ها و سمینارهایی برای تولید برگزار شود و از هنرمندانی که طی سال‌های اخیر دست به تولید آثار زده‌اند دعوت شود تا در این ورک‌شاپ‌ها حضور داشته باشند و درباره معارف و شیوه تولید آثار بحث و گفت‌وگو کنند تا خروجی پرمحتواتر، قوی‌تر و عمیق‌تری را شاهد باشیم.
وی افزود: من معتقدم برای دوره‌های بعدی جشنواره نباید کل سال را از دست بدهیم، بلکه باید در طول سال‌، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود و آثاری برای اجرا در جشنواره آماده شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است دوره بعدی جشنواره نیز در بجنورد برگزار شود، گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره رضوی در بجنورد است و این جشنواره در این شهر مخاطب خود را پیدا کرده است و تاثیر خوبی در فضای مدیریتی استان نیز به دنبال داشته است. مدیریت عالی استان و ائمه جمعه مردم را به سالن‌های نمایش دعوت کردند که این اقدام، حرکت خوبی است. جشنواره رضوی در بجنورد جای خود را باز کرده و دبیرخانه جشنواره باید به دنبال محتواهای جدیدتری باشد.
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی درباره گسترده‌تر شدن جشنواره به واسطه افزایش سالن جدید که در این دوره جشنواره شاهد هستیم، گفت: بجنورد به برکت جشنواره رضوی به لحاظ زیرساختی برای تئاتر کمبودی ندارد. سالن‌های این شهر، سالن‌های استانداردی هستند که در کمتر شهرها وجود دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه بحث تجهیز سالن‌ها نیز با اضافه شدن صندلی‌های مناسب، سالن طی 20 روز آینده تکمیل می‌شود، بنابراین از لحاظ زیرساختی هیچ مشکلی نداریم و تنها باید به تولیداتی دست بزنیم که مخاطب را بیشتر به سالن آورد و تاثیرگذاری اجتماعی و نزدیک شدن به مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

 




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران