در حال بارگذاری ...
اجرای عمومی «اسمعیل» در تئاتر شهر

جشنواره تئاتر رضوی برگزیدگان خود را شناخت

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی و حسین فرخنده دبیر جشنواره شامگاه چهارشنبه ۱۱ مردادماه در سالن گلشن بجنورد برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در این مراسم که نیما کرمی اجرای آن را برعهده داشت، ابتدا  محمد رضا صالحی استاندار خراسان شمالی برای ایراد سخن به روی سن دعوت شد.

استاندار خراسان شمالی در سخنان خود با اشاره به حضور کم نظیر مردم در روز 29 اردیبهشت پای صندوق‌های رای گفت: از همه کسانی‌که 29 اردیبهشت ماه رای دادند و حتی از کسانی که در انتخابات رای ندادند می‌خواهم تا برای اجرای برنامه‌های دولت تدبیر و امید دست به دست هم داده و با هم‌افزایی کارها را به پیش ببرند.

او با بیان اینکه استان خراسان شمالی مشهور به گنجینه معرفت‌هاست، ادامه داد: گروه‌ها و اقوام و دسته‌های مختلفی در این استان که ایرانی کوچک است در کنار هم زندگی می‌کنند. مردم این استان با شناخت و معرفتی که از دین و فرهنگ ایران و اسلام دارند زندگی خوبی را در کنار هم رقم می زنند و در جاهایی که جایگاه فرهنگ، معنویت و قومیت‌های با سابقه، با انرژی و با معرفت است و انقلاب سال 1357 همان انقلاب فرهنگی است.

صالحی با بیان اینکه کار فرهنگی مانند کار با بیل است، افزود: فردی که با بیل کار می‌کند بار برداشتن خاک با بیل و خالی کردنش در جای دیگر همواره گردی از خاک برتن دارد و این همان کارکردی را دارد که فرهنگ دارد چراکه اصل کار فرهنگی برای دیگران است و خودسازی، خودسازی و دیگران سازی مبنای آن است.

او انقلاب اسلامی را، انقلابی فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: کار فرهنگی برای دیگران انجام شده، در واقع خودسوزی و خودسازی است و خداوند خود را به عنوان هنرمندی که خلقت آورده است، معرفی می کند.

صالحی با اشاره به اینکه امید است بتوانیم برای دیگران هنرآفرین باشیم، افزود: هنر نردبانی برای به اوج رسیدن معنویت انسان است و جلوه ای از ذات اقدس الهی را نمایش می دهد.

استاندار خراسان شمالی اجرای زنده را کاری بسیار سخت و تئاتر را هنری عنوان کرد که در لحظه  شکل می گیرد و اضافه کرد:  سرمایه اصلی تئاتر مخاطب است و اگر استقبال لازم در سال های قبل و امسال نبود، توفیقات حاصل شده در زمینه جشنواره تئاتر رضوی نیز استمرار نداشت.

او همچنین تصریح کرد: هنر را اگر به مثابه نردبان اضطراری برای رسیدن به اوج معنویت انسان بدانیم آنگاه جایگاه هنرمند مشخص می شود. هنرمند در خلق اثر هنری جلوه ای از جلوه های ذات اقدس الهی را به ما نشان می دهد. تئاتر هنری در اجرای زنده است و این ویژگی منحصر به فرد تئاتر است.

او ادامه داد: تئاتر هنری است که در لحظه شکل می‌گیرد. در هنرهای آیینی که جشنواره های وابسته به نام علی بن موسی الرضا دارند هنر تئاتر آیینی بهترین هنر است.رتئاتر همواره با نشانه های آیینی به نمایش در آمده است. در مقابل نیز سرمایه اصلی تئاتر مردم هستند. اگر مخاطبان در خراسان شمالی استقبال از آثار جشنواره نداشتند این استمرار و تداوم صورت نمی گرفت.

صالحی با اشاره به برکات جشنواره رضوی برای استان خراسن شمالی اظهار داشت: مهمترین فایده این اتفاق این است که فرهنگ خراسان شمالی را به وسیله سفیرانی که به استان می‌آیند به دیگر مناطق انتقال دهیم. و من هم بسیار خوشحالم که امسال جشنواره تئاتر رضوی علاوه بر بجنورد در شهرستان‌های اسفراین و شیروان نیز برگزار شد و معتقدم تداوم آن در شهرستان ها می‌تواند به رشد فرهنگ تئاتر کمک کند. این امر برایمان بسیار مهم و حیاتی است.

پس از سخنان صالحی و دوتار نوازی استاد عیسی قلی‌پور هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی، نوبت به بزرگداشت هنرمند پیشکسوت پرده‌خوانی استاد کربلایی حاج حسین مداح‌نیا که پس از پخش یک کلیپ تصویری با اهداء تندیس و لوح نقدیر جشنواره برگزار شد.

در ادامه مراسم پیام دهکردی به عنوان نماینده هیات داوران جشنواره با قرائت بیانیه هیات داروان در سخنانی خطاب به گروه‌های شرکت کننده در جشنواره گفت: باور من از اینکه تئاتر در سیاره ایران نفس می کشد اتفاق بزرگی است، باور من بر این است که بجنورد شایستگی خود را برای برپایی جشنواره نشان داده، آن هم با تماشاگر فهیم، پرشور و بی مانند. برگزاری جشنواره ای منظم و دقیق که شاید کمتر نمونه اش در میان جشنواره های ادواری دیده شود.

او افزود: جشنواره‌های رضوی اگر از مبانی فکری دقیقی که از موضوع تراوش می‌کند درک نشود ما شاهد اجراها و بازی ها و آثار سطحی می‌شویم، معنای حرف من این نیست که همه اجراها واجد این ویژگی هستند بلکه این خطر را ما به عنوان هیات داوران به شدت حس کردیم. اینکه همه باید همت به خرج دهند و دوستان در استانداری و دفاتر دولتی تلاش کنند شکی نیست ولی ما هنرمندان نیاز به نوزایی و دوباره به دنیا آمدن داریم. هجرتی باید، رجعتی باید.

او بیان دردهای بشری را یکی از علل پراهمیت شدن متونی چون «هملت» و «مکبث» دانست و اضافه کرد: داوری صورت گرفته نسبت به آثاری است که در جشنواره وجود داشته، بنابراین کسانی‌که جایزه نگرفته‌اند نباید فکر کند که کارشان فاجعه بوده و کسانی‌ هم که انتخاب شده‌اند نباید گمان کنند که در قله ایستاده‌اند. آثار برتر و دارای ویژگی های شاخص بخصوص در حوزه جوانان باید برای اجرا در تهران و شهرستان مورد برنامه ریزی قرار گیرند.

در نهایت آرا هیات داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی متشکل از پیام دهکردی، حسین مسافر آستانه و سعید اسدی به شرح زیر اعلام شد:

موسیقی

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی برای موسیقی نمایش «زندگی شاید همین حالا» به محمد حسنی از مشهد تقدیم شد.

برگزیده: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای موسیقی نمایش «اسماعیل» به یوسف قربانی از کرج اعطا شد.

طراحی صحنه

لوح تقدیر و جایزه نقدی برای طراحی صحنه نمایش «چنار لاله» محمد مجازی فر از اندیمشک اعطا شد.

همچنین لوح تقدیر و جایزه نقدی برای طراح صحنه نمایش «زندگی شاید همین حالا» به میثم نوبریان از مشهد داده شد.

برگزیده: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای طراح صحنه نمایش «بازگشت به خانه» به محمد شاکری از بجنورد اعطا شد.

بازیگری مرد

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به رحمان اسلامی بازیگر نمایش «باطل السحر » از قم تقدیم شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به میثم گودرزی بازیگر نمایش «پانما» از قزوین داده شد.

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به احمد شریفی فرد بازیگر نمایش «باطل السحر» از قم اعطا شد.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به حکمت شیردل بازیگر نمایش «بازگشت به خانه» از بجنورد تقدیم شد.

رتبه اول: تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حمید رضا معدن کن بازیگر نمایش «اسماعیل» از کرج داده شد.

بازیگری زن

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به سوسن بشیر ذرتی بازیگر نمایش «چنار لاله» از اندیشمک داده شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به تکتم اخجوانی بازیگر نمایش «کوکوی کبوتران حرم» از مشهد تقدیم شد.

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به پرستش سلطانی بازیگر نمایش «زندگی شاید همین حالا» از مشهد اعطا شد.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به نور انگیزمفخم بازیگر نمایش «اسماعیل» از کرج داده شد.

رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سحرناز عباس زاده بازیگر نمایش «اسماعیل» از کرج اعطا شد.

نمایشنامه نویسی

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به نویسنده نمایش نامه «باطل السحر» به محمدرضا شاه مردی از قم داده شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به نویسندگان نمایش نامه «بازگشت به خانه» به محسن براتی و محمد شاکری از بجنورد اعطا شد.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نویسنده نمایشنامه «اسماعیل» به سینا شفیعی از کرج اعطا شد.

کارگردانی

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به جواد اشکذری کارگردان نمایش «زندگی شاید همین حالا»از مشهد داده شد.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد شاکری کارگردان نمایش «بازگشت به خانه» از بجنورد داده شد.

رتبه اول: تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سینا شفیعی کارگردان نمایش «اسماعیل» از کرج اعطا شد.

پس از اعلام جایزه رتبه اول کارگردانی و به خواسته سینا شفیعی کارگردان نمایش «اسمعیل» مبنی بر اجرای عمومی، با تایید مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام شد که این نمایش در تئاترشهر برای عموم اجرا خواهد شد.

هیات داوران بخش نمایشنامه نویسی متشکل از میلاد اکبرنژاد، عبدالحی شماسی و حسین فدایی حسین نیز برگزیدگان این بخش را به شرح ذیل اعلام کردند:

نمایش نامه «چه کسی نامه را خواند» به نویسندگی سید مجید میر حسینی از استان فارس

نمایشنامه «سال گذشته حرم» به نویسندگی مسعود احمدی از استان فارس

نمایشنامه «سفر هشتم»به نویسندگی حسین شمس آبادی از استان خراسان رضوی

در بخش جنبی جشنواره نیز از سه نمایش «یورت کاری»، «ضامن» و «داستان غیر از این نیست» تقدیر شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران