در حال بارگذاری ...
مهدی آشوغ کارگردان نمایش «چنار لاله» در گفتگو با ایران تئاتر

جشنواره‌های دینی برای هنرمندان همانند نقشه راه است

مهدی آشوغ کارگردان‌ نمایش «چنار لاله» جشنواره تئاتر رضوی را یک اتفاق فرخنده می‌داند و معتقد است؛ این جشنواره کوچک‌ترین کار برای حفظ و احترام به کرامات اما رضا(ع) است.

نویسنده و کارگردان نمایش «چنار لاله» که از استان خوزستان به دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی راه یافته درباره نمایش خود به ایران تئاتر گفت: «چنار لاله» یک نمایش بومی محلی است و در رابطه با چوپان امامزاده‌ای است که مرید امامزاده است؛ اما بر اساس اتفاقاتی که در زندگی او رخ می‌دهد، ایمان خود را از دست داده و به کرامت امامزاده شک می‌کند.
مهدی آشوغ در ادامه درباره شیوه اجرایی نمایش «چنار لاله» توضیح داد: فضای نمایش فضایی همچون نمایشنامه‌های کلاسیتک فضایی قصه‌گو دارد و شیوه اجرایی آن هم کاملا منطبق بر متن است. البته می‌توان گفت که تا حدودی به سمت رئالیسم جادویی حرکت کردیم.
آشوغ که در سال 94 برای اولین بار با نمایش «آسا» در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر رضوی شرکت کرده و سال گذشته نیز در بخش نمایشنامه نویسی این جشنواره حضور داشته، درباره حضور در دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی به ایران تئاتر می‌گوید: امسال سومین سالی است که در این جشنواره شرکت دارم و علت آن هم ارادت ویژه‌ایی است که به امام رضا(ع) دارم و هرکاری برای ایشان از دستم بر بیاید، انجام خواهم داد.
کارگردان نمایش «چنار لاله» همچنین در رابطه با جشنواره تئاتر رضوی عنوان می‌کند: اینکه در ایران جشنواره‌ای در رابطه با ستایش امام رضا(ع) برگزار می‌شود و تئاتری‌ها را دور هم جمع می‌کند، بسیار اتفاق فرخنده‌ای است. این کوچکترین کار برای حفظ و احترام به کرامت اما رضا(ع) است. بعضی هنرمندان جشنواره‌های موضوعی را نمی‌پسندند، زیرا اعتقاد دارند که نباید تفکر هنرمند در قالب و چارچوب خاصی قرار گیرد. اما به نظر من جشنواره‌های دینی نقشه راه تئاتر و هنرمندان است. خود من یک احترام خاصی برای امام رضا(ع) قائل هستم و به خاطر ایشان در این جشنواره شرکت می‌کنم. زیرا اعتقاد دارم هر کاری که از دستم بر می‌آید برای امام رضا(ع) باید انجام داد. اما کثرت پیدا کردن جشنواره‌های موضوعی، باعث کم شدن کیفیت آثار می‌شود. در واقع باید تعداد جشنواره‌های موضوعی کم شود، اما رسیدگی و امکانات آن افزایش پیدا کند؛ و در کنار این‌گونه جشنواره‌های موضوعی، جشنواره‌هایی با موضوعات آزاد بیشتر برگزار شود.
مهدی آشوغ که نمایش «چنار لاله» را در اندیمشک اجرا کرده تا کار خود را با مخاطب محک بزند، امیدوار است بعد از جشنواره تئاتر رضوی بتواند این اثر نمایشی را مجددا در اندیمشک و شهرهای اطراف آن برای عموم اجرا کند. 
محسن خدادادی، محمد لهراسبی، سوسن بشیر ذرتی، مهنوش بلیان و شکوفه جودکی بازیگران نمایش «چنار لاله» هستند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران