در حال بارگذاری ...
شنبه در تالار مولوی اتفاق افتاد

جلسه نقد و بررسی نمایش«مفیستو»

ایران تئاتر:شب گذشته پس از اجرا نمایش «مفیستو» ، نشست تخصصی این نمایش با حضور عوامل و منتقدان در سالن مولوی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر نشست تخصصی نقد و بررسی نمایش «مفیستو» بیست و یکم مرداد با حضور کارگردان و عوامل این نمایش و توسط محمدرضا خاکی ، رضا آشفته و صمد چینی‌فروشان در تماشاخانه مولوی برگزار شد.

 در ابتدای جلسه مسعود دلخواه دراماتورژ و کارگردان نمایش «مفیستو» پس از تشکر و قدردانی از حضور مردم در رابطه با این اثر گفت : «هر اثر نمایشی هرچند هم کامل باشد هرگز بی نقض نخواهد بود ، بنابراین خودمان هم می‌دانیم که نمایش ما نقص‌هایی دارد و در تلاشیم که این عیب‌ها را توسط منتقدها رفع کنیم تا در اجراهای بعدی این مشکلات وجود نداشته باش . منتقد پل ارتباطی بین تماشاگران و کارگردان است . با توجه به اینکه این اثر مورد استقبال قرار گرفت بایستی برای اجراهای بعدی آن را عاری از مشکل کنیم.»

وی در رابطه با شیوه انتخاب عوامل و متن این نمایش ادامه داد:« رمان مفیستو اثر کلائوس مان است که یکی از اقتباس‌های آن توسط آرین منوشکین نوشته شده است . این نمایش ازنظر بعد هنری ، تاریخی و سیاسی برای من چشم‌گیر بود و جمعیت زیادی را می‌طلبید ، با توجه به اینکه می‌خواستم از دانشجویان زیادی در این اثر استفاده کنم این متن را انتخاب کردم.با توجه به اینکه انتخاب بازیگر توسط فراخوان شکل گرفت ؛ با دانشجویان بااستعدادی آشنا شدم که هرکدام از آن‌ها تجربه‌های مختلفی داشتند و ترکیبی از رنگ‌های مختلف در یک نقاشی منظم شدیم.»

 

صمد چینی فروشان :موسیقی یکی از نقاط قوت این نمایش است

صمد چینی‌فروشان در رابطه با نمایش نقد خود را این‌گونه ادا کرد :«چند مسئله در این نمایش مرا تحت تأثیر قرارداد و باعث شد این نمایش را سه بار ببینم .دامنه ریتم و تمپو این نمایش بسیار نامحدود است و موسیقی یکی از شیوه‌های خوب برای تأثیرپذیری بیشتر ان بود.موسیقی و سرود جمعی توسط بازیگران باعث افزایش حس همذات پنداری در تماشاگر می‌شود .ازنظر متن بایستی گفت  فضای پر تنش پس از جنگ جهانی بسیار بالابود و انتخاب یک گروه تئاتر و نشان دادن دنیای ذهنی افراد این گروه تئاتر باعث می‌شود تا این تشکل و گروه موفق ؛ آرام‌آرام از هم می‌پاشد و همه‌چیز نابود می‌شود. مفیستو نیز نماینده آلمان و از هم پاشیدگی این گروه است. دنیای پس از جنگ را با یک گروه تئاتر به‌خوبی نشان داده شد.تغییراتی که دلخواه در متن ایجاد کرده و ما به‌صورت معکوس در ریتم این نمایش و دنیا قرار می‌گیرم ، تمامی مفاهیم تئاتری را در دل یک موسیقی نشان دادن باعث می‌شود تا قوت گروه بیش‌ازپیش رخ‌نمایی کند. استفاده از این متن جسارت می‌خواست و دلخواه این کار را به‌خوبی انجام داد.»

 

محمدرضا خاکی:انرژی این نمایش تماشاگر را غافل از زمان می کند

دکتر محمدرضا خاکی در رابطه با ریتم و زمان ؛ با توجه به اینکه زمان این نمایش نسبت به دیگر نمایش‌ها بیشتر است اما مخاطب کمتر نمی‌شود که روزبه‌روز بیشتر می‌شود ، گفت:«کم کردن زمان تئاتر و بالا بردن ریتم نمایش‌ها یکی از مشکلات مهم در کشور ماست . در کشورهای اروپایی زمان تئاتر حتی به 12 ساعت هم می‌رسد و تماشاگر با تمام وجود به دیدن نمایش می‌رود و خسته نیز نمی‌شود.در زمان گذشته تمام نگاه‌ها به ساعت نمایش در شرق بوده است و برای شرق این آیین زمان زیادی را در برمی‌گرفت اما اکنون این مسئله متفاوت شده است .مدتی پیش‌نمایشی دیدم که بدون دیالوگ و در زمان کوتاهی بود اما در تئاتر ما دیالوگ و گفت‌وگو مهم است ، آن نمایش هیچ حس درستی در من ایجاد نکرد ، بایستی ارتباط با مخاطب را در نظر بگیریم .وقتی بازیگر انرژی خوبی می‌گذارد ، مخاطب نیز آن را درک کرده و حس می‌کند.هرآن چه درصحنه باشد به‌عنوان این انرژی حساب می‌شود اعم از آکساسوآور ، بازیگر ، موسیقی و ... که به تماشاگر انرژی می‌دهد تا پای نمایش بنشیند و خسته نشود.وقتی انرژی خوبی از صحنه به تماشاگر برسد باوجود صندلی‌های خسته‌کننده سالن‌ها ، تا انتهای نمایش از آن استقبال می‌کند.نمایش مفیستو باعث جلب‌توجه تماشاگر می‌شود و جای امید برای  نمایش‌های اجراشده این روزها است.»

 

رضا آشفته :انسان ها در وضعیت ناهنجار جامعه شرور می شوند

در ادامه رضا آشفته منتقد تئاتر در رابطه با شالوده و بنیان نمایش مفیستو این‌گونه اظهارنظر کرد: «مفیستو  را به دلیل چندلایه‌ای بودن متن و شیوه اجرا از چند منظر می‌توان نقد کرد .متن این نمایش  ریشه‌دار است و از فاوست گوته گرفته‌شده و تا مفیستو کلائوس مان ادامه‌دار است.در دوره‌های بعدی نیز چندین بار تکامل پیدا می‌کند . در قرن بیستم مسئله فروش روح به شیطان پررنگ‌تر می‌شود و انسان توسط تکبر و غرور خود را نابود می‌کند. کلائوس مان نیز بحث فروش روح انسان به شیطان را به شیطان شدن انسان مثال میزند. در تئاترهای امروز هم مسئله متافیزیک فراموش شده و فردگرایی ایجاد شده است . این مسئله در متن و اجرا وجود دارد و دنیای حال را به جهان مردگان مرتبط می‌کند و در آغاز نمایش ربط مفیستو به دنیا مردگان نشان داده می‌شود و اینکه چگونه یک بازیگر معمولی تبدیل به یک فرد متکبر و هولناک می‌شود.برای انسان‌ها فرقی ندارد که در چه جایگاهی باشند تحت وضعیت و فشار جامعه ، شرور خواهند شد و انسانیت را فراموش می‌کنند.قالب شدن وضعیت جامعه در این نمایش تلنگری است که ما را به این نتیجه  می‌رساند و درواقع به اقتضای زمان و امروزه شکل‌گرفته است.خواسته و ناخواسته ما با توجه به مواردی که در زندگی دیده‌ایم آن‌ها را به هم مرتبط می‌کنیم .نمایشی که این تلنگر را در ذهن تماشاگر ایجاد کند قدرت بالایی دارد .

وجود تراژدی و کمدی در این نمایش به‌موازات هم پیش می‌روند و در یک‌قسمتی تراژدی قدرت بیشتری به دست می‌گیرد و این تصادم در حقیقت همان مبحث تلنگر و یادآوری دردهای انسانی است.حال این مسائل در محتوای متن موجود است و از نگاه دیگر باید حواسمان باشد که ما تئاتر می‌بینیم ، تئاتری که هرلحظه زندگی خودمان را به رخ می‌کشد ، حال از طریق طنز باستانی باشد یا توسط موسیقی و میزانسن!تئاتری که تفکر و متافیزیک در خود نداشته باشد مشکل بزرگی است و این نمایش محتوا و تصاویر خوبی دارد که جدا از سرگرمی حرف‌هایی برای پیشرفت در بردارد.هرلحظه از این نمایش تعریف تئاتر است و همه‌چیز جای خود را دارد . متن و گروه اجرایی به‌خوبی هدایت‌شده‌اند و باعث رضایت تماشاگر می‌شود.»

 

شیما میرحمیدی:استفاده از پالت در طراحی صحنه مفیستو بهترین گزینه است

شیما میرحمیدی طراح صحنه این نمایش در ادامه گفت :« در ابتدا آقای دلخواه به من گفتند که ازنظر مالی برای اجرا این نمایش مشکل‌داریم اما به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهم این مسئله خللی در شیوه اجرا و کست خوب داشته باشد و این مسئله یک مانع بزرگ برای من بود که نتوانم آن‌گونه که می‌خواهم خلاق باشم.پس از مدتی توسط پالت و چیدمان آن‌ها به آنچه مدنظرم بود ، رسیدم .استفاده از پالت در این نمایش برایم مورد علاقه شد به حدی که اگر بار دیگر به من بگویند برای نمایش مفیستو طراحی صحنه کن ، از پالت استفاده خواهم کرد.ازنظر طراحی لباس نیز بایستی گفت که به بچه‌های جوان اعتماد کردم و طراحی را بر عهده آن‌ها گذاشتم »

در پایان نشست مسعود دلخواه از بازیگران و همسرایان این نمایش تشکر کرد.




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند
گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند

نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» که در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت، می‌گوید این نمایشنامه و اجرا بر اساس ایده کلاژ و نقاشی شکل‌ گرفته و تکنیکی مؤثر در نمایش «سه خواهر» است و در طول نمایش انگار کلاژی را می‌بینیم که در ذهن مخاطب داستانی را روایت می‌کند.

|

نهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خشونت‌های اجتماعی، امتیازات اجرایی خوب و تنهایی انسان
نهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خشونت‌های اجتماعی، امتیازات اجرایی خوب و تنهایی انسان

جلسه نهم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، دهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق معمول این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

چهارمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر برگزار شد

آزادی‌خواهی بهار، روایت مدرن و مقاومت برابر ابتذال سرعت
چهارمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر برگزار شد

آزادی‌خواهی بهار، روایت مدرن و مقاومت برابر ابتذال سرعت

در چهارمین جلسه نقد و بررسی آثار بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر که چهارم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران