در حال بارگذاری ...
مهسا افتحی کارگردان نمایش «جادوگر شهر زباله‌ها» در گفتگو با ایران تئاتر

جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان از نظر برگزاری یکی از بهترین‌هاست

مهسا افتحی کارگردان نمایش «جادوگر شهر زباله‌ها» معتقد است؛ فرهنگ‌سازی و آموزش به ویژه درباره مسائل مختلف مرتبط با محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود.

هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان بعنوان یکی از جشنواره‌های معتبر تئاترهای خیابانی از روز چهارشنبه 25 مردادماه با حرکت نمادین نمایش «تمنای صلح» در خیابان های پرتردد شهر لاهیجان آغاز می‌شود. این جشنواره که تنها 8 سال از عمر آن می‌گذرد به دلیل اهمیت موضوعی آن و همچنین شیوه مناسب برگزاری توانسته به سرعت جای خود را در دل فعالان تئاتر خیابانی باز کند.

نمایش «جادوگر شهر زباله‌ها» نوشته میثم سرآبادانی با کارگردانی مهسا افتحی از جمله نمایش‌هایی است که امسال در بخش کودک هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اجرا می‌شود. این کارگردان تئاتر که سومین حضور خود در این جشنواره را تجربه می‌کند، با بیان اینکه جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان یکی از بهترین جشنواره‌ها از نظر هماهنگی و نظم است، به ایران تئاتر گفت: در واقع مسئولین این جشنواره حواس‌شان به همه‌چیز هست و برگزاری برنامه‌های جشنواره از هماهنگی بالایی برخوردار است.

افتحی در ادامه درباره اهداف و موضوعات مورد توجه این جشنواره نیز عنوان کرد: از نظر من فرهنگ‌سازی بایستی از کودکان شروع شود و به آن‌ها آموزش‌های مختلف مثل حفظ محیط‌زیست را باید از همان دوران یاد داد. بنابراین من ترجیح می‌دهم برای کودکان تئاتر خیابانی اجرا کنم. چراکه وقتی خانواده‌ای به من می‌گوید که فرزندمان پس از دیدن تئاتر شما تاثیر خوب و مثبتی گرفته، بسیار خوشحال می‌شوم.

کارگردان نمایش «جادوگر شهر زباله‌ها» که از شهرستان تفرش به این جشنواره آمده، درباره این اثر نمایشی اظهار داشت: «جادوگر شهر زباله‌ها» داستان یک دیو جنگی به نام گاگول است که مدت‌ها شهر را آلوده کرده و مردم را به کثیف کردن شهر ترغیب می‌کند. تا اینکه یک رفتگر به عنوان قهرمان این نمایش از راه می‌رسد و مردم را به تمیز کردن شهر دعوت می‌کند و با استفاده از تماشاگران و کودکان شهر تمیز می‌شود. در واقع در این نمایش استفاده از کودکان را به عنوان بازیگر تئاتر داریم؛ چرا که استفاده از تماشاگر به عنوان بخشی از ویژگی‌های نمایش خیابانی حساب می‌شود.

او که حدود پنج سال است که در عرصه تئاتر خیابانی کار می‌کند و در دو دوره قبل این جشنواره توانسته دو جایزه بازیگری را از آن خود کند، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تئاترهای خیابانی در شهرستان تفرش به ایران تئاتر گفت: متأسفانه حال تئاتر خیابانی در کل شهرهای ایران خوب نیست و وضعیت مطلوبی ندارد. اما در چند سال اخیر مردم شهر تفرش ارتباط خوبی با تئاتر خیابانی پیدا کردند به طوری که تا چند سال گذشته از دیدن یک تئاتر در خیابان تعجب می‌کردند اما امروزه تا خبردار می‌شوند که اجرایی هست با اشتیاق به دیدن آن می‌آیند.

هشتمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با هدف حفظ ریشه‌های فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، ارتقای سطح دانش شهروندی، بهبود زندگی شهری و استحکام پیوند شهروندی، مشارکت در ساختن شهر سالم و پاک از 25 تا 28  مردادماه در استان لاهیجان برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران