در حال بارگذاری ...
گفتگوی ایران تئاتر با سه تن از کارگردانان حاضر در هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان

تئاتر خیابانی؛ سهل‌الوصول و تاثیرگذار

جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان از آندست جشنواره‌هایی‌ست که با آنکه تنها هشت دوره از برگزاری آن می‌گذرد اما توانسته به خوبی خود را دل هنرمندان تئاتر خیابانی باز کند.

هشتمین جشنواره تئاترخیابانی شهروند لاهیجان در حالی فردا برگزیدگان خود را می‌شناسد که امسال نیز این جشنواره که با شعار کتاب و کتابخوانی برگزار شد با استقبال چشمگیر مخاطبان تئاتر روبه‌رو شد. در ادامه با سه تن از کارگردانان حاضر در بخش مسابقه این جشنواره که هر یک پیش از این نیز چندین بار تجربه حضور در این جشنواره را داشتند درباره آثارشان و وضعیت تئاتر خیابانی در شهرهای شان گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

 

پویان عطایی: برگزاری جشنواره‌ای که اختصاصا به تئاتر خیابانی می‌پردازد، فوق‌العاده است

پویان عطایی کارگردان نمایش «کلاه گشاد» نیز سومین بار است که به عنوان کارگردان و بازیگر در جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان حضور دارد. عظایی درباره نمایش خود به ایران تئاتر گفت: داستان نمایش درباره یک معرکه گیر است که به روزمرگی دچار شده و می‌خواهد از روزمرگی خارج شود؛ به میان مردم می‌آید و تصمیم می‌گیرد که زنجیر پاره کند، در همین زمان از یک رادیو صدایی می شنود و اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد.

عطایی در رابطه با جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان عنوان کرد: نفس این‌که جشنواره‌هایی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود خیلی خوب و این که جشنواره‌ای به طور اختصاصی به تئاتر خیابانی می‌پردازد، فوق‌العاده است. امیدوارم اجراهای جشنواره، فقط به زمان جشنواره مختص نشود و نمایش هایی که در جشنواره حضور دارند، به اجرای عموم برسند و در شهرهای مختلف اجرا شوند. 

پویان عطایی که از اصفهان به لاهیجان آمده درباره وضعیت تئاتر خیابانی در اصفهان بیان کرد: شهرداری در اصفهان برای تئاتر خیابانی هزینه می‌کرد، اما چند سالی است که به دلیل بحران های مالی، این حمایت کمرنگ شده. البته امسال دفتر تخصصی تئاتر خیابانی در اصفهان افتتاح شده و اولین کارگاه از طرح تا ایده تئاتر خیابانی با حضور نادر برهانی مرند برگزار شد که استقبال فوق العاده بود و 4 برابر ظرفیت در آن شرکت کردند. مردم در اصفهان فقط مکان هایی که تعداد زیادی تئاتر خیابانی در آن اجرا شده را می‌شناسند و متاسفانه آشنایی زیادی با تئاتر خیابانی در بین مردم اصفهان وجود ندارد و امیدوارم که در این زمینه فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

 

دوستی ایرانی: «7+3» یک تخت حوضی خیابانی با موضوعی اجتماعی

مریم دوستی ایرانی کارگردان نمایش «3+7» که سومین بار است در جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان حضور دارد درباره این جشنواره و نمایش خود به ایران تئاتر گفت: نمایش «3+7» نوشته محمد یکرنگی است و به معضلات امروزی جامعه مانند مسکن، ازدواج و خشکی زاینده‌رود در قالب تخت حوضی می‌پردازد. من در گذشته هم با محمد یکرنگی کار کرده بودم و فضای فکری او را می‌شناسم؛ همچنین  به این دلیل که هم به سبک کارهای تخت حوضی و آیینی علاقه دارم و هم سبک نوشتاری نمایشنامه را دوست داشتم، این متن را انتخاب کردم.

دوستی ایرانی که از شهر اصفهان به این لاهیجان آمده، در رابطه با وضعیت تئاتر خیابانی در اصفهان نیز عنوان کرد: متاسفانه مردم در اصفهان با تئاتر خیابانی زیاد آشنا نیستند و علت آن نبود استمرار در اجراهای تئاتر خیابانی است؛ زیرا فقط در مناسبت‌ها از تئاتر خیابانی حمایت مالی می‌شود و به این دلیل که تئاتر خیابانی گیشه ندارد حتما باید از طرف ارگان‌ها حمایت شود تا به اجرا برسد. به طور مثال اگر شهرداری می‌خواهد مفهومی را آموزش دهد، اگر از تئاتر خیابانی حمایت کرده و و آموزش این مفهوم را به تئاتر خیابانی بسپارد، نتیجه بهتری از نصب بنرهای مختلف آموزشی در سطح شهر می‌گیرد. مخاطب تئاتر صحنه‌ای خواص هستند اما مخاطب تئاتر خیابانی تمام مردم بوده و با زمان و هزینه کمتر می‌توان مفاهیم را سهل‌الوصول و تاثیرگزار انتقال داد، زیرا ارتباط با تماشاگر مستقیم و نزدیک است.

 

راستین: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان سطح کیفی خوبی دارد

کژال راستین کارگردان نمایش «سایه مرگ» که برای چهارمین بار است در جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان شرکت می‌کند؛ درباره نمایش خود به ایران تئاتر گفت: «سایه مرگ» را مختار محمدی نوشته و در رابطه با معضلات محیط زیستی است که امروزه گریبان گیر افراد جامعه است؛ مانند ریختن زباله روی زمین، تفکیک زباله و آلودگی هوا. 

او که از شهر مریوان به لاهیجان آمده در ادامه با بیان اینکه جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان سطح کیفی خوبی دارد؛ در رابطه با وضعیت تئاتر خیابانی در مریوان بیان کرد: به این دلیل که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اتفاقاتی خوبی می‌افتد، در کل وضعیت تئاتر خیابانی بسیار خوب است و مردم نیز استقبال زیادی می کنند و لازم نیست برای اجراها دنبال تماشاگر باشیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران