در حال بارگذاری ...
گفت وگو با کوروش زارعی داور هشتمین جشنواره تئاترخیابانی شهروند لاهیجان

رویکرد مثبت برگزاری جشنواره لاهیجان ایجاد انگیزه بین بچه های تئاتر خیابانی برای تولید است

ایران تئاتر:تئاتر خیابانی تئاتر مردمی است و از بطن باورهای مردم برخاسته است و در سال های اخیر مورد اقبال مخاطبان در تمام شهرهای ایران قرار گرفته است و یکی از پر مخاطب ترین جشنواره های تئاتر خیابانی، جشنواره خیابانی شهرومند لاهیجان است .

کوروش زارعی بازیگر ، کارگردان تئاتر ، سینما و تلویزیون و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و موسس گروه تئاترآیین  فعالیت کاریش را از دهه هفتاد آغاز کرد و در آثارش علاقه و دلبستگی به باز نمایی فرهنگ ایرانی و هویت اسلامی قابل بازخوانی است . آینه ای توی سقف، کانال کمیل، زنان مهتابی مرد آفتابی، بانوی نیمه شب، فیروزه که می خواند ، با نوی بی نشان ؛ مسافران کوفه ؛ شب محبوبه، ماه معصوم ، آینه تو سقف ، پرگار، کیمیا، وعده موعود از عمده کارهای کارگردانی وبازیگری کوروش زارعی محسوب می شوندبا کوروش زارعی در باره تئاتر خیابانی و کیفیت برگزاری هشتمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند به عنوان داور و کارشناس گفت وگویی انجام داده ایم .

 

 

وضعیت تئاتر خیابانی را چگونه ارزیابی می کنتید؟

خوشبختانه بتدریج جایگاه خوبی در بین  جامعه تئاتری ومردم پیدا کرده است. مهمترین کارکرد تئاتر خیابانی این است که تعامل بین خانواده ها و اجتماع با تئاتر را فراهم کند واینکه کاری کند که تئاتر جزو سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد .در سال های اخیر مردم از تئاترهای خیابانی استقبال مناسبی داشته اند . با توجه به مشکلات اقتصادی مردم که نمی توانند با صرف هزینه بروند و تئاتر صحنه ای ببینند . تئاتر خیابانی به توجه به سهولت دسترسیش می تواند این خلا را پوشش بدهد و تماشاگر در گوشه ای از یک بوستان می ایستد و در یک زمان محدود لذتش را از تئاتر دیدن می برد و در ضمن پیام های مورد نظر را دریافت می کند و تئاتر خیابان می تواند سطح فرهنگی مردم را افزایش بدهد و بدین وسیله تئاتر به عنوان یک ضرورت فرهنگی پذیرفته می شود.

 

چند جشنواره موثر و کاربردی مثل همین جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان برگزار م یشود. برگزاری این چشنواره را چگونه دیده اید؟

مهم ترین رویکرد مثبت برگزاری این نوع جشنواره ها ایجاد انگیزه بین بچه های تئاتر خیابانی برای تولید اثر است و در ضمن چون آثار در کنار هم رقابت می کنند. این رقابت باعث رشد کمی و کیفی آثار می شود . آلان هم جشنواره شرهانی در شهر ایلام به تازگی اعلام موجودیت کرده است و مردم ایلام استقبال چشمگیری از جشنواره انجام دادند و این دستارود بسیار مهمی است و  به نظرم برای تئاتر خیابانی اتفاقات خوبی رقم می خورد .

 

رویکردتتان در جشنواره تئاتر سوره در جهت حمایت از تئاتر خیابانی به چه نحوی است؟

بعد از حضورم در مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر سوره را دوباره راه اندازی کردم و امسال هم با قوت در چند مکان شهری مثل خود حوزه و تئاتر شهر نمایش های خیابانی را اجرا کردیم. در کنارش همایش تئاتر خیابانی را با عنوان "پویش مردمی از خودمان شروع کنیم" را با حضور 300 هنرمند خیابانی برگزار کردیم و به مسائل قوانین شهری و زیست محیطی پرداختیم و آلان هم در چند روز هفته این کار و برنامه ادامه دارد .

 

نقاط و قوت آثار جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان را چگونه دیدید؟

همانطویکه از نام جشنواره مشخص است . با جشنوارهای موضوعی در باره مسائل شهری مواجه هستیم و باید آثار شرکت کننده در راستای چنین مضمونی باشند که در برخی از نمایش های جشنواره چنین رویکردی دیده نمی شد . در نمایش های جشنواره باید قوانین ، مشکلات شهری مطرح شود و جای طرح سایر موضوعات نیست وباید آثار شرکت کننده در جشنواره فرصت اجرا در سایر شهرها را به دست بیاورند . اغلب آثاری که تا به حال دیده ام سطح قابل قبولی داشته اند .

 

در بحث داوری ملاک اصلی برایتان تکنیک اثراست ویا پرداختن به قصه وداستان ؟

درهر جشنواره ای در وهله اول باید موضوع و محتوا مورد توجه باشد و تکنیک در مرحله بعدی قرار دارد .مردم ما به علاقه به قصه و داستان دارند و باید در آثار نمایشی این نکته مورد توجه قرار بگیرد. در کشوری زندگی می کنیم که  موضوع و محتوای انسانی در آثار نمایشی مود کم لطفی قرار گرفته است و باید این رویکرد را تقویت کنیم . فکر می کنم تئاتر ما در برخی از مواقع تکنیک زده شده است .  

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی   




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران