در حال بارگذاری ...
نگاهی اجمالی به سومین روز برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند لاهیجان»

حضور اثرگذار داوران کودک و نوجوان

به گزارش خبرنگار اعزامی ایران تئاتر جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان با حضور خوب مردم به کارش ادامه می‌دهد و روانه بین سه تا چهار هزار نفر از مردم در جاهای مختلف شهر لاهیجان از نمایش‌ها دیدن می‌کنند. در میان این تماشاگران همه نوع قشری دیده می‌شود. پیر، جوان، زن خانه دار، دانشجوی رشته های هنری، کودکان و مردان و زنان جوان و غیره

نکته مهم در این میان ارتباط بی شائبه مردم با این نوع نمایشها است. نگارنده در این چند روز و شب بارها  دیدم حتی یک پیرمرد دستفروش که ممکن است در عمرش تا به حال نمایش صحنهای ندیده باشد. با دیدن تئاترخیابانی و شوخیهای بازیگرانش از ته دل خندیده است و این شاد شدن مردم نکته بسیار مثبت جشنواره است.

 حضور سه داور کودک و نوجوان علاقمند، جدی و کوشا به عنوان داوران بخش کودک و نوجوان جشنواره، از دیگر نکات حائز اهمیت برگزاری این دوره است.که در حین دیدن آثار نتبرداری هم می‌کنند تا در دادن جایزه رعایت عدالت را کرده باشند.

 در روز سوم جشنواره نمایشهای زیادی روی صحنه رفت. یکی از این نمایشها، نمایش «این مکان ، مجهز به دوربین مدار بسته است» بود. در این نمایش به کارگردانی مجتبی خلیلی، محمدهادی عطایی بازیگر شناخته شده تئاتر صحنهای کشور که چندی قبل نمایش «برلین» با بازی او در تئاترشهر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت بازی داشت. جنس بازی هادی عطایی با بداهه و حاضر جوابی در کمترین زمان ممکن به واکنش تماشاگر است و بنابراین بازیگر مناسبی برای تئاترخیابانی است که بداهه در آن نقش جدی دارد و هادی عطایی با تکیه بر این تواناییاش در جای جای نمایش ضمن وارد کردن مخاطب به درون نمایش، با حاضر جوابی پاسخ مناسبی موقعی به مخاطبی که حرفی را مطرح میکرد و باعث ایجاد خنده میشد. البته این نمایش بیشتر نمایش بازیگر بود تا نمایشی که کارگردانی خاصی در آن دیده شود.

 

نمایش «هفت + سه» مبتنی بر الگوی معروف و جذاب مبارک و پهلوان اجرا شد و سیاه و یا همان مبارک با خوش زبانی و بداهه کار حرفهای زیادی در باب  مسائل روز جامعه مثل مشکلات جوان‌ها در ازدواج و شغل و غیره را مطرح کرد. البته اغلب شوخیهای مطرح شده در نمایش به دلیل عدم ظرافت در بیانشان  و تکراری بودنشان در فضای نمایش جا نمیافتند و این امر باعث افت ساختار نمایش میشدند.

 

نمایش «توهم» هم به موضوع روزی مثل شکلگیری افکار افراطی گرایانه و داعش در دنیا و جوامع مختلف  با پرداخت درست و منسجم پرداخته بود. نمایشی که مخاطب ارتباط خوبی با آن برقرار کرد.

 

خبراز احمد محمد اسماعیلی 




نظرات کاربران