در حال بارگذاری ...
با معرفی محمد مرادی به عنوان دبیر جشنواره

فراخوان جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند منتشر شد

همزمان با انتشار فراخوان نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان ، طی حکمی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، محمد مرادی بعنوان دبیر این جشنواره تئاتر منصوب شد .

به گزارش ایران تئاتر همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروندطی حکمی، محمد مرادی را بعنوان دبیر اولین جشنواره تئاتر اروند معرفی کرد .
در حکم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند آمده است ؛ نظر به سوابق و تجربیات ارزنده حضرتعالی در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری ،بدینوسیله بعنوان دبیر اولین دوره برگزاری جشنواره تئاتر اروند منصوب می شوید .امید است با همراهی و تعامل و بهره گیری از توان اجرایی و هنری فعالان عرصه نمایش در منطقه شاهد برگزاری جشنواره ای موثر و موفق باشید .

بنابر این گزارش دبیر جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند «یادواره شکست حصر آبادان» در گفت و گویی از جزئیات فراخوان این جشنواره خبرداد.

محمد مرادی درباره این جشنواره گفت : جشنواره‌های تئاتر استانی، مروری بر فعالیت‌ها و تولیدات سالیانه هنرمندان در عرصه تئاتر بوده و هست، همچنین جایگاه خاص‌آبادان و خرمشهر در عرصه هنرهای نمایشی استان خوزستان امریست اجتناب ناپذیر و با تحولات ساختاری در منطقه آزاد اروند، برگزاری این جشنواره ها همواره بر تبلور و تثبیت این جایگاه پراهمیت تاکید داشته و خواهد داشت.
محمد مرادی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی آبادان و خرمشهر به استناد شیوه نامه  شماره ۲۷۵۷۰/ ۹۶ برگزاری جشنواره‌های تئاتر استان های کشور در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باهدف خلق تجربه‌های نوین در عرصه هنرهای نمایشی و حمایت از تولید و اجرای آثار فاخر نمایشی نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان را برگزار می کند.
وی اهداف برگزاری این جشنواره را؛ هویت بخشی و استقلال جشنواره به عنوان مهمترین رخداد تئاتری منطقه، تاکید و تمرکز بر اجراهای عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، ساماندهی بیشتر فعالیت‌های مختلف نمایشی و رصد تولیدات و اجراهای عمومی گروه های ثبت شده تئاتر، هویت بخشی به گروه های ثبت شده تئاتر عنوان کرد
مرادی همچنین خاطرنشان کرد: نمایش هایی که در راستای ترویج شعار سال، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، تولید شوند و از بسترهای تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های منطقه و استان خوزستان بهره ببرند، در اولویت ذکر کرد.


مرادی در خصوص موضوعات نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند گفت: گروهای نمایشی می توانند در موضوعات زیر در این جشنواره شرکت نمایند.
 آزاد
 حفظ ارزشهای دفاع مقدس
 اقتصاد مقاومتی (تولید و اشتغال)
 تحکیم بنیان خانواده و بهبود سبک زندگی ایرانی_ اسلامی
 همدلی و نزدیکی اقوام مختلف در منطقه
 پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقویت مبانی و عوامل فرهنگی در کاهش آن
 افزایش نشاط و امید و بالا بردن سرمایه اجتماعی


دبیر برگزاری نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند به قوانین و مقررات جشنواره اشاره کرد و افزود: گروهای نمایشی در نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند با رعایت قوانین و مقرارات ذیل می توانند در این جشنواره حضوری فعال داشته باشند.


 بخش رقابتی (مسابقه) جشنواره که برگزیدگان آن نهایتاً به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد صرفا اختصاص به آثار ایرانی دارد.
تبصره/ متون اقتباسی (آدابته ایرانی شده) میتوانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اثر اصلی و تشخیص هیات انتخاب آثار، در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند.
 جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند صرفا به آثار نمایشی تولید شده که اجرای عمومی داشته اند تعلق دارد لذا گروههاییکه در فاصله زمانی یک سال گذشته تا قبل از برگزاری جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند ۱۳۹۶ نمایشهای خود را به اجرای عموم گذاشته اند، می توانند متقاضی حضور در بخش مسابقه جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند باشند.
تبصره: در صورتیکه نمایشی در طی یک سال گذشته (از سال ۹۵ تا کنون) در جشنواره‌های رسمی شرکت کرده باشد و اجرای عمومی داشته باشد می تواند نسبت به تکمیل فرم و مراحل ثبت نام اقدام نماید.
 متقاضیان برای حضور در جشنواره می بایست تا قبل از برگزاری جشنواره حداقل پنج اجرای عمومی در شهرستان خود داشته باشند بدیهی است دریافت تعهد اجراهای عمومی از گروههای متقاضی به منظور انجام این مهم پس از جشنواره در سال 1396 به هیچ عنوان پذیرفتنی نخواهد بود.
 در جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند صرفا آثار تولید شده صحنه ایی انتخاب و مورد داوری قرار خواهند گرفت.
 ارائه مجوز کتبی نویسنده برای اجرای عمومی و شرکت در جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند (سال 1396) از سوی کارگردان  و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره الزامیست.
 چنانچه در هر مرحله ای در خصوص آثار برگزیده تخلفی در این مورد اثبات گردد ستاد برگزاری مجاز است گروه نمایشی متخلف را از حضور در مرحله بالاتر منع نماید.


 تمامی گروه های نمایشی متقاضی، میبایست فرم درخواست (فرم شماره یک) را تکمیل و به دبیرخانه ارائه دهند تا تقاضای ایشان ثبت گردد. (درج مشخصات کامل گروه – شماره تماس – نشانی و ایمیل بسیار مهم است چرا که در مراحل بعدی جشنواره ها این اطلاعات مبنای تصمیم گیری و امور ستادی قرار خواهد گرفت)
تبصره: کارگردانان محترم در هنگام تنظیم و ارائه فرم مذکور دقت لازم را به عمل آورند زیرا این فرم ها ملاک برنامه ریزی های بعدی خواهد بود و هیچ تغییری در نام  نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند امکان پذیر نخواهد بود.
 هیئت داوران جشنواره بر اساس کیفیت آثار حداکثر یک نمایش را برای حضور در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی می نماید.
تبصره: ملاک اصلی انتخاب آثار برگزیده، کیفیت مقبول آثار شرکت کننده در جشنواره خواهد بود لذا در صورت عدم کیفیت لازم، هیئت داوران می توانند هیچ گزینه ایی برای انتخاب نداشته باشند.


 تعداد آثار و چگونگی انتخاب آنها برای حضور در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (از همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان ها) متعاقبا توسط دبیرخانه تئاتر فجر اعلام خواهد شد.


 جشنواره بخش بازخوانی متون نخواهد داشت و متون ارسالی صرفا جهت ایجاد بانک متون نمایشی جمع آوری خواهد شد.
 در صورت انتخاب نمایش برای حضور در جشنواره ارائه مجوز شورای نظارت بر نمایش شهرستان و تائیدیه اجرای عمومی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان الزامی است.


 متقاضیان شرکت در جشنواره می بایست تقاضای خود را توسط یکی از گروههای ثبت شده تئاتر به دبیرخانه جشنواره اعلام نمایند.
مرادی مدارک مورد نیاز جهت حضور در جشنواره را به شرح ذیل اعلام نمود:


 تکمیل فرم شماره یک
 لوح فشرده از متن نمایش با فرمت   word
 تاییدیه اجرای عمومی (مجوز شورای نظارت بر نمایش شهرستان)
 ارائه مجوز کتبی نویسنده / ناشر
وی به بازبینی آثار متقاضی شرکت کننده در جشنواره اشاره کرد و گفت:
• آثار پذیرفته شده به صورت زنده بازبینی خواهند شد و پس از اتمام، آثار راه¬یافته به جشنواره معرفی خواهند شد.
• گروه های راه یافته به نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند مبلغ تا سقف 000/000/20 ریال به عنوان کمک هزینه دریافت خواهند کرد.


مرادی در خصوص  گاه شمار جشنواره بیان کرد:
اعلام نتایج بازبینی نمایش ها:   18 شهریور 1396
برگزاری جشنواره:  26 الی 28 شهریور 1396
متقاضیان می توانند جهت اطلاع بیشتر به  دبیرخانه جشنواره واقع در؛ آبادان - بلوار معلم - اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان مراجعه نموده و فرم شماره یک را جهت حضور در جشنواره تکمیل نمایند.




نظرات کاربران