در حال بارگذاری ...
عطاالله کوپال کارگردان نمایش «خواستگاری مهری ناز» در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

اجرای بیش از 40 نمایشنامه بعد از جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

عطاالله کوپال که با نمایش «خواستگاری مهری ناز» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کرده، از کارگردانی بیش از ۴۰ عنوان نمایشنامه بعد از اتمام جشنواره خبر داد.

نمایش «خواستگاری مهری ناز» با کارگردانی عطاالله کوپال از جمله نمایش‌هایی است که امسال در قالب دو بخش دانشگاهی و تولیدات تازه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روز شنبه 11 شهریورماه جاری در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

عطاءالله کوپال کارگردان، استاد دانشگاه، مترجم و پژوهشگر مطرح تئاتر کشورمان که پس از سال‌ها دوری از صحنه، بار دیگر در مقام کارگردان با نمایش نمایش «خواستگاری مهری ناز» نوشته صبوره رنگرز در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی شرکت کرده، درباره این اثر نمایشی به ایران تئاتر گفت: این اثر، داستانی فانتزی و تخیلی دارد و بر اساس شیوه سنتی تخت حوضی اجرا می‌شود. نمایشنامه در یک کشور فرضی به نام تختستان می‌گذرد که وزیر کشور توطئه کرده تا به پادشاه القا کنند که در حال مُردن است و پادشاه تصمیم می‌گیرد تا تنها دختر خود را شوهر دهد. وزیر هم که قصد دارد خود به پادشاهی برسد، تصمیم می‌گیرد پسر خود را بعنوان خواستگار معرفی کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه ساختار متن این نمایش، مسائل دراماتیک و شوخی‌ها همه تابع ویژگی‌های نمایش‌های سنتی ایرانی است، افزود: روابطی که بین غلام، پادشاه و وزیر وجود دارد مبتنی بر نمایش‌های آئینی و سنتی است و این برایم جالب بود. ضمن اینکه این نمایشنامه با محوریت غلام که نقش مهمی در نمایش‌های تخت حوضی دارد، شکل گرفته است.

کارگردان نمایش «خواستگاری مهری ناز» در رابطه با دکور و موسیقی این نمایش نیز اظهار داشت: در نمایش‌های آئینی و سنتی دکور به معنای تئاتر غربی وجود ندارد، نمایش ما هم از این منظر فاقد دکور است. در کل ما دو قاب پنجره در انتهای صحنه داریم و یک تخت؛ بقیه صحنه خالی است و گروه فرم در آن حرکت می‌کنند. در زمینه موسیقی نیز کلا موسیقی به صورت زنده اجرا می‌شود که بخش‌هایی از آن ساخته شده و بخش‌هایی از آن هم از رِنگ‌های معروف موسیقی ایرانی استفاده کردیم.

این پژوهشگر و مترجم تئاتر که پس از چندین سال دوری از عرصه کارگردانی به این عرصه بازگشته، در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شدند که تصمیم بگیرید بعد از سال ها دوباره کارگردانی تئاتر را تجربه کنید، گفت: در سال‌هایی که کار نکردم، کارگاهی برای نمایشنامه‌نویسی داشتم و تقریبا 50 نمایشنامه در این کارگاه تولید شد که 42 نمایشنامه از آن‌ها به چاپ رسیده و بعضی از آن‌ها هم در جشنواره‌های مختلف اجرا شده و جایزه بردند؛ از جمله جایزه اول جشنواره فجر. به همین خاطر امسال تصمیم گرفتم نمایشنامه‌هایی که طی 20 سال گذشته در کارگاهم که «نوآوران ادبیات» نام داشته تولید شده را به صحنه ببرم. در واقع تا زمانی‌که زنده هستم این نمایشنامه‌ها را یک به یک کارگردانی می‌کنم.

کوپال با بیان اینکه این کارگاه به ظرفیت ادبیات نمایشی معاصر کشور افزوده، درباره کارگاه «نوآوران ادبیات» اضافه کرد: ما یک دوره کامل این نمایشنامه‌ها را برای عموم خوانش کرده‌ایم. ضمن اینکه بعد از شروع اجرای عموم «خواستگاری مهری ناز» تصمیم دارم دور جدید تمرینات نمایش بعدی را آغاز کنم و امیدوارم با اجرای آن‌ها بتوانیم به غنای نمایش‌های معاصر کشور هم بیفزاییم.

او همچنین در رابطه با اجرای عموم این نمایش بعد از جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی عنوان کرد: اگر سالن مناسب در وقت مناسب داشته باشیم حتما این نمایش را برای عموم اجرای می‌کنیم.‌ زیرا ما 5 ماه است که در حال تمرین هستیم و هزینه بسیار زیادی برای یک گروه پُرتعداد کرده‌ایم.

به گفته این کارگردان تئاتر در این اجرا 8 بازیگر اصلی، 5 نفر گروه موسیقی، 10 نفر در گروه فرم و 10 نفر بعنوان عوامل پشت صحنه با او همکاری  می‌کنند.  از جمله این افراد عبارتند از: هومن اشکبوس(طراح صحنه و لباس)، عطاءالله کوپال (طراح و انتخاب موسیقی)، افسون شکاری(دستیار کارگردان) و رضا خانلری، آتوسا راستی، بابک مولانا، احمد سیاه رستمی، بهرام سروری نژاد، محمدامین بخشعلیان، سید هادی طباطبایی و محمد الله دادی(بازیگران).

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی از 10 تا 15 شهریورماه جاری در تهران برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران