در حال بارگذاری ...
با حضور پژوهشگرانی از هلند، بلغارستان، آذربایجان

سمینار نمایش‌های آیینی سنتی با مقاله قطب‌الدین صادقی آغاز می‌شود

ششمین سمینار جشنواره‌ نمایش‌های آیینی سنتی که با مقاله قطب‌الدین صادقی آغاز می‌شود در نخستین روز برگزاری خود شاهد ارائه ۱۵ مقاله از کشورهای گوناگون است.

به گزارش ایران تئاتر، بخش اول مقالات این سمینار صبح روز چهارشنبه 8 شهریورماه ارائه می‌شود.
بر این اساس، پس از مراسم افتتاحیه که ساعت 9 صبح با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.
در این سمینار ابتدا قطب‌الدین صادقی مقاله خود را با موضوع «ابعاد زیباشناختی و جامعه‌شناختی میر نوروزی» ارائه می‌کند. بر اساس جدول برنامه، خوانش این مقاله از ساعت 10 صبح آغاز می‌شود.
به فاصله سی دقیقه بعد، غزل رحمان پور نیز مقاله خود را با عنوان «نمایش نگاره‌های جام ارجان با تاکید بر نقوش لایه چهارم» ارائه می‌کند.
دکتر فرهاد مهندس پور دیگر پژوهشگر حاضر در این سمینار نیز درباره «گفتگو در روایت‌گری ایرانی» سخنرانی می‌کند که سخنرانی او ساعت 11  انجام می‌شود.
نوبت صبح با سخنرانی رامتین شهبازی درباره «سازوکار بازنمایی تخیل در نقالی بر اساس آرای ژیلبر دوران» به پایان می‌رسد.

برنامه های عصر سمینار
با فاصله‌ای دو ساعته، نوبت عصر از ساعت 14 برگزار می‌شود.  «مطالعه تطبیقی فن خطابه ارسطو و فتوت نامه سلطانی...» عنوان مقاله‌ای است از لیلی عاج که به عنوان اولین مقاله نوبت عصر ارائه می‌شود.
در ادامه مقاله «بررسی جنبه‌های روانشناختی، اجتماعی نقل‌های زنانه با نگاهی به «بنملی» به عنوان شیوه‌ای منحصر به فرد در شیوه روایت‌گری زنان کرد» توسط نیره مردی ارائه خواهد شد.
سپس مقاله‌ای با عنوان «ارزیابی فرهنگ آداب و رسوم صحرای جنوب در هنرهای نمایشی شمال آفریقا، شرق میانه و جنوب آسیا» توسط وان در لیندن از هلند خوانش شده در ادامه «مراسم آیینی در اتیوپی» توسط زلالم از اتیوپی، دیگر مقاله‌ای است که ارائه می‌شود.
ترلان رسول اف از جمهوری آذربایجان نیز مقاله‌ای را با موضوع «خودانگیختگی در نمایش‌های آیینی» ارائه می‌کند.
شهرام زرگر نیز سخنرانی خود را با موضوع «معرفی کهن‌ترین گزارش مکتوب از یک نمایش معرکه گیری در ایران» انجام می‌دهد.
در فاصله زمانی 17 تا 17:30 پوسترها ارائه می‌شود و بعد از آن بهزاد آقا جمالی «جستاری در باب مناقشه واژه مسخره» را تشریح می‌کند.
«مقایسه سیاه پرتغالی در آثار کلاسیک پرتغال با سیاه ایرانی در نمایش‌های سنتی ایران» عنوان مقاله‌ای است نوشته صبری ذکری که از کشور پرتغال ارائه می‌شود.
از کشور بلغارستان نیز پژوهشگری به نام هریستو استویچف حضور دارد و مقاله خود را با موضوع «معانی چارچوب (زوایای) تئاتر پویا ...» ارائه خواهد کرد.
در ادامه دو مقاله دیگر ارائه می‌شود؛ «دگردیسی جن از ساحت معنایی به تجسمی تصویری و عاملی نمایشی در تعزیه و پرده خوانی» توسط مسعود شیربچه و معصومه حسن‌زاده  و مقاله «جست و جوی رد پای اسب در اسطوره، آیین و شبیه‌خوانی» توسط شکوفه ماسوری، پایان بخش نخستین روز سمینار خواهد بود.
ریاست جلسات اولین روز سمینار به ترتیب بر عهده دکتر محمد حسین ناصربخت، بهزاد آقاجمالی و شهرام زرگر است.
ششمین سمینار نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری محمد حسین ناصربخت روزهای 8 و 9 شهریور برگزار می‌شود و این سمینار آغازگر هیجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی است که برگزاری آن تا 15 شهریور ادامه دارد.

 




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

نظرات کاربران