در حال بارگذاری ...
جلال‌الدین دُری کارگردان نمایش «ورا نام تهمینه سهراب کرد» در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

جشنواره نمایش های آئینی سنتی باید در قواره فجر برگزار شود

ایران تئاتر :جلال‌الدین دُری کارگردان نمایش «ورا نام تهمینه سهراب کرد» که پس از چند سال در جشنواره نمایش های آئینی و سنتی شرکت کرده معتقد است؛ اهمیت این جشنواره آنقدر هست که باید از همه جهت در حد و اندازه و قواره جشنواره‌های فجر برگزار شود.

حضور تعدادی از کارگردان‌های شناخته شده و مطرح تئاتر که چند سالی از صحنه دور بودند با نمایش‌های جدید، در کنار دیگر کارگردان‌های حاضر در این بخش که هر یک به نوعی از بهترین‌های نمایش‌های آئینی و سنتی هستند جذابیت این بخش را در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی دوچندان کرده است. از جمله افرادی که پس از چندین سال دوری از صحنه با نمایش «ورا نام تهمینه سهراب کرد» در بخش تولیدات تازه این دوره شرکت کرده، می‌توان به جلال‌الدین دُری اشاره کرد. کارگردانی که اجرای آثار موفقی همچون؛  «افسون پریزاد»، «انگشتر هزار نگین»، «سلطان با حرمسرا و سلطان بی‌حرمسرا»، «افسانه دنیا«، «والس خداحافظی» و «آوای مهر» را در کارنامه هنری خود دارد.  

جلال‌الدین دُری درباره جدیدترین اثر نمایشی خود و علت انتخاب این نمایشنامه برای اجرا در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به ایران تئاتر گفت: راستش من از ابتدا شروع نگارش این متن توسط حسین تفنگدار در جریان آن بودم و زمانی‌که نگارش متن تمام شد، دیدم که واقعا جای چنین نمایشی‌هایی در تئاتر ما خالی است.

کارگردان نمایش «ورا نام تهمینه سهراب کرد» افزود: بعد از اینکه متن از سوی دبیرخانه جشنواره پذیرفته شد بر این شدیم که با آن را با کمک حسین تفنگدار حتما برای جشنواره آماده اجرا بکنیم. و خوشبختانه با حضور محسن زرآبادی بعنوان تنها بازیگر این نمایش تمرینات را آغاز کردیم.

او با بیان اینکه این نمایشنامه ویژگی‌های خاصی داشت و یک تجربه خاص برای خودم محسوب می‌شد درباره خط داستانی این اثر گفت: «ورا نام تهمینه سهراب کرد» روایت تازه‌ای است از نبرد رستم و سهراب و مرگ سهراب. در واقع نویسنده با نگاهی تازه از سه زاویه این اتفاق را بررسی کرده است.

این کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه این نمایش نیز توضیح داد: این اثر یک نمایش تک پرسوناژ  است و بیشتر بر حرکات فرمال بازیگر متکی است. در صحنه نیز به جز یکسری آکسسوارهای محدود چیزی دیگری نیست.

دُری همچنین درباره کم کاری خود در عرصه تئاتر اظهار داشت: در واقع علت کم کار بودن من به یک دلیل خاص نیست و مجموعه‌ای از اتفاق‌ها باعث شده که نتوانم به طور مستمر کار کنم. یکی از آنها به دلیلی گرفتاری‌هایی است که به خاطر کارهایم در تلویزیون و سینما دارم. اما وسوسه کار تئاتر که امیدوارم ادامه پیدا کند همیشه در من بوده و هست. در واقع هیچ وقت تئاتر را ترک نکردم. البته این را هم باید در نظر داشت که شرایط تولید نیز سخت شده است.   اما جشنواره تئاتر آئینی و سنتی به دلیل بافتی که دارد و همچنین علاقه شخصی خودم به کارهای ایرانی همواره برایم جذابیت داشته است. در واقع اینکه یک کار غربی را بیاوریم و با پوشیدن لباس به نوعی ادای آنها را دربیاوریم حداقل خیلی مورد پسند من نیست. بعبارتی دیگر به نظر من اهمیت جشنواره‌ای همچون نمایش‌های آئینی و سنتی آنقدر زیاد است که باید از همه در حد و اندازه‌ و قواره جشنواره‌تئاتر فجر برگزار شود.

او درباره فعالیتهای تئاتری خود بعد از اجرای این نمایش در جشنواره نیز به ایران تئاتر گفت: درصدد اجرای یک اُپرای ایرانی بر اساس «لیلی و مجنون» نظامی هستم. متن این اُپرا تقریبا آماده است و در حال رایزنی و گفتوگو با خوانندگانی هستم که توانایی بازی کردن هم داشته باشند. در واقع میخواهم یک اُپرای واقعی اجرا کنم نه اینکه خواننده بخواند و یک نفر دیگر روی صحنه بازی کند. 

نمایش «ورا نام تهمینه سهراب کرد» روز جمعه ساعت 17:30 و 19:30 در خانه نمایش روی صحنه می‌رود.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی از 10 تا 15 شهریورماه جاری در تهران برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

سهیلا نجم پس از تماشای «ورا نام تهمینه سهراب کرد» مطرح کرد

نمایشی از جنس جسارت زنان شاهنامه
سهیلا نجم پس از تماشای «ورا نام تهمینه سهراب کرد» مطرح کرد

نمایشی از جنس جسارت زنان شاهنامه

سهیلا نجم نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه پس از تماشای نمایش «ورا نام تهمینه سهراب کرد» گفت نمایشی از جنس جسارت زنان شاهنامه دیدیم و به گروه اجرایی نمایش تبریک می‌گویم که به سراغ این نوع نمایش رفته‌اند.

|

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

شوق تماشای اساطیر و تاریخ کهن ایران‌زمین

«وِرا نام تهمینه سهراب کرد»؛ نو روایتی از داستان زنان شاهنامه
شوق تماشای اساطیر و تاریخ کهن ایران‌زمین

«وِرا نام تهمینه سهراب کرد»؛ نو روایتی از داستان زنان شاهنامه

حسین تفنگدار*: «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» داستان زنی ا‌ست که از دخمه‌ تاریخ برمی‌خیزد و آهنگِ افشاگری می‌کند. او مدعی می‌شود آنچه از داستان رستم و سهراب شنیده‌ایم، دروغی بیش نیست و راست ...

|

نظرات کاربران