در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با مهدی دریایی شبیه‌گردان «شهادت میرزا ابولقاسم فراهانی» در جشنواره آئینی سنتی

نباید به اسم خلاقیت پیکره اصلی تعزیه را تغییر داد

مهدی دریایی شبیه‌گردان «شهادت میرزا ابولقاسم فراهانی» را یک تعزیه ضداستعماری عنوان کرد که توطئه انگلستان و خودفروختگان داخلی بانی مرگ صدراعظم را نشان می‌دهد.

مهدی دریایی هنرمند شناخته شده تئاتر از شهر اراک در دهمین تجربه حضورش در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، امسال مجلس شبیه‌خوانی «شهادت میرزا ابولقاسم فراهانی» روز دوشنبه 13 شهریورماه ساعت 20 در محوطه بیرونی تئاترشهر برپا می‌کند.

دریایی با اشاره به رشد مشهود جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی طی سال‌های اخیر و حضور گسترده جوانان و علاقه‌مندان در این جشنواره را از ویژگی‌های این دوره عنوان کرد و درباره اجرای خود به ایران تئاتر گفت: شبیه‌خوانی «شهادت میرزا ابولقاسم فراهانی» داستان مرگ قائم مقام فراهانی صدراعظم محمدشاه است. یک تعزیه ضداستعماری که توطئه انگلستان و خودفروختگان داخلی بانی مرگ صدراعظم را نشان می‌دهد. ضمن اینکه لباس‌ها و رنگ‌ها نیز در این اجرا مرتبط به دوره قاجار است و شخصیت‌سازی‌ها هم برای هر بازیگر تفهیم شده و با تحقیق و پژوهش درک شبیه‌خوان‌ها را بالا بردیم.

شبیه‌گردان «شهادت میرزا ابولقاسم فراهانی» درباره علت انتخاب این موضوع افزود: به دلیل اینکه من خودم اصالتا فراهانی هستم و نشان دادن فرهنگ مختص به شهرمان را وظیفه خود می‌دانستم این طرح را انتخاب کردم.

این شبیه‌خوان در ادامه با بیان اینکه مخاطب تعزیه هرگز از دست نرفته، اظهار داشت: این سبک از اجرا برای ارتباط با تماشاگر بهترین شکل ممکن است اما پایداری این ارتباط نیاز به استمرار اجراها دارد.

او همچنین با تاکید بر اینکه آموزش مهمترین چیزی است که بایستی به آن تکیه شود، تصریح کرد: نبودن جایی برای آموزش تعزیه در کشور باعث و بانی کمرنگ شدن آن شده است. ضمن اینکه امروزه یکسری افراد خواسته و ناخواسته در تعزیه تغییراتی به عنوان خلاقیت ایجاد می‌کنند و شکل اولیه تعزیه را تغییر می‌دهند، و همین کار باعث شده پیکره اصلی این شیوه از نمایش رو به نابودی برود. به نظر من آئینی و سنتی بودن این نمایش بایستی در تمامی مراحل حفظ بشود.

دریایی درباره مشکلات شبیه خوانی و تعزیه در شرایط فعلی اضافه کرد: بی‌توجهی به مسائل پایه‌ای تعزیه یکی از مشکلات اجراهای امروزی است. در واقع آموزش و نوع شیوه اجرا و همچنین موسیقی تعزیه از جمله مسائلی است که با توجه به قراردادهای آموزش داده شود باید رعایت شود اما گاهی حتی در مسئله پوشش نیز بعضی گروه‌ها بی‌توجهی می‌کنند.

او درباره وضعیت شبیه‌خوانی در استان مرکزی نیز گفت: استان مرکزی با 750 نفر تعزیه‌خوان و قدمت زیادی که در این رشته دارد یکی از بازوهای مهم تعزیه در کشور به حساب می‌آید و ما شبیه‌خوان‌ها و گروه‌های موسیقی بسیار خوبی در استان داریم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران