در حال بارگذاری ...
نوشته‌ای بر اجرای "بوفالوی آمریکایی"

دوستی بر پیشخوان داد و ستد مالخرها

ایران تئاتر – بهنام حبیبی: در یک مغازه خرده ریز فروشی در آمریکا، "دانی" و "تیچ"، دو دوست قدیمی، برای انجام یک دزدی نقشه می‌کشند.

داستان "بوفالوی آمریکایی" بر محور عدم اعتماد بین چند دوست قدیمی می‌چرخد که در عین بی‌اعتمادی، همچنان بر برنامه‌ریزی و هماهنگی برای همکاری بین خود، اصرار می‌ورزند؛ همکاری‌هایی که نیاز به اندازه بیشینه‌ای از اعتماد و صداقت بین آنان دارد. آن چه در "بوفالوی آمریکایی" و در داد و ستدهای رویدادی بین "دانی"، "تیچ"، و "بابی" روی می‌دهد، تنها دادن چند دلار به "بابی" برای بیرون راندن او از معامله دزدی نیست بلکه افشایی است از اوج دوستی‌های پوسته‌ای و بی‌ریشه و خرید و فروش دوستی‌ها و رفاقت‌های چندین ساله بین آدمیانی که اگرچه در آشکار، به دوستی‌ها و رفاقت‌های بین خود می‌بالند اما در پنهان و در عمل، دوست را تنها به بهای چند سکه می‌فروشند. این خرید و فروش آدم‌هاست که به سادگی و با پرداخت تنها چند دلار انجام می‌شود. داستان نقشه دزدی بین آنها، جریانی از برنامه‌ریزی بی‌هدف و منفعل بین چند آدم راکد و ساکن است که تنها در انتظار آدمی هستند تا با حضورش، حرکت اصلی بین آنها را ایجاد کند چرا که این دو نفر، خود توانایی درونی و شخصیتی لازم را برای ایستادن در پیشانی این حرکت شجاعانه ندارند.

متن "بوفالوی آمریکایی"، برای اجرای صحنه تا حد کمی دراماتورژی شده است و نبود مود و فضای لازم برای ایجاد فضایی سرشار از دوستی‌های آشکار و دشمنی‌های پنهان بین سه پرسوناژ بازی، به خوبی آشکار است. طراحی میزانسن های موومان های صحنه‌ای به خوبی جا به جایی و حرکت بین پرسوناژها را ترکیب می‌کند. دراماتورژی در میزانسن های صحنه‌ای خوب و مناسب است. اگرچه اکت و مکث‌های صحنه‌ای کم و کمرنگ‌اند ولی تابلوهای صحنه‌ای مناسبی ساخته می‌شوند که به تنوع موومانی صحنه کمک می‌کنند. شخصیت‌پردازی‌های روبافت پرسوناژها، در پی، به بیان یکنواخت و بازی‌های کم افت‌وخیز سطحی و بیان و حس مونوتُن روی صحنه پایان می‌پذیرد که البته برای نمایشنامه‌ای مانند "بوفالوی آمریکایی" نیازمند مهارت بالا در دراماتورژی شخصیت کارکترها و دراماتورژی بازیگری است.

بازیگران، بیشترین ارائه نقش را در بیان پی‌درپی دیالوگ‌ها انجام می‌دهند و در ارائه فیزیکی از کارکترهای خود در بدنشان، و همچنین در ارائه حس لازم برای معرفی شخصیت‌های درونی‌شان اصرار چندانی از خود نشان نمی‌دهند.

صحنه"بوفالوی آمریکایی" با دکوری رئالیستی و وفادار به متن، از یک مغازه خرده ریز فروشی پوشیده شده است. طراحی نور، افکت‌های دیداری و شنیداری، و موسیقی متن در اندازه کمینه‌ای‌شان و تقریباً بدون حضورشان، از تأکید کارگردان بر اجرایی کاملاً رئالیستی نشان دارد.

نمایش "بوفالوی آمریکایی" اگرچه بر مبنای تراژیک و ساختار کمدی گونه‌اش، گروتسکی اجتماعی – روانی را در ذهن تداعی می‌کند اما با دراماتورژی کمرنگش به سوی طنز پیش می‌رود.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...
نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...

احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایش‌های سنتی و ایرانی با شیوه‌های خاص خود، نیازمند کوله‌باری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن موفق و سربلند باشند. نمایش ...

|

گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند
گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند

نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» که در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت، می‌گوید این نمایشنامه و اجرا بر اساس ایده کلاژ و نقاشی شکل‌ گرفته و تکنیکی مؤثر در نمایش «سه خواهر» است و در طول نمایش انگار کلاژی را می‌بینیم که در ذهن مخاطب داستانی را روایت می‌کند.

|

گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری
گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری

امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» می‌گوید تئاتر نوین ایران، همیشه مدیون آثار و فداکاری‌های امثال خانم پری صابری و دیگر هم‌نسلان نجیب شان خواهد بود. اولین اجرای نمایشنامه «مردگان بی کفن‌و‌دفن» در ایران در سال ۴۲ به کارگردانی استاد حمید سمندریان با بازی بانو ...

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

گفت‌وگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»

عکس‌هایی که در صحنه جان می‌گیرند
گفت‌وگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»

عکس‌هایی که در صحنه جان می‌گیرند

دلارام موسوی، کارگردان «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»، ایده این نمایش را برگرفته از یک اتفاق واقعی در خانواده خود می‌داند که ماجرایش به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. او برای بازگویی داستان خود، شخصیت‌های نمایش را از قاب عکس بیرون می‌آورد و به آنها جان می‌بخشد.

|

نظرات کاربران