در حال بارگذاری ...
فرشاد منظوفی نیا کارگردان «میرزا کشون» در جشنواره نمایش های آئینی سنتی به ایرن تئاتر گفت :

«میرزاکشون» نماینده معماری و موسیقی ایرانی است

فرشاد منظوفی نیا کارگردان نمایش «میرزا کشون» ساختار تو در تو و بهاء دادن به مسئله فرهنگ و هنر در جامعه را از ویژگی های این نمایشنامه عنوان کرد.

فرشاد منظوفی‌نیا کارگردان، طراح صحنه و مدرس دانشگاه هنر که پیش از این نیز حضور در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را با نمایش‌های «سیب‌های پلاسیده»، «هزار و یک مکر» تجربه کرده، امسال نمایش «میرزا کشون» نوشته فرهاد نقدعلی را در بخش تولیدات تازه این جشنواره در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد.

این کارگردان تئاتر که اقتصاد تئاتر از عوامل مهم حیات این هنر می‌داند امسال با نمایشی مرتبط به همین مسئله در جشنواره حضور پیدا کرده؛ «میرزا کشون» داستان تقابل هنر و اقتصاد را به شیوه روحوضی نمایش می‌دهد و در آن هشت بازیگر در پانزده نقش مختلف را بازی می‌کنند.

منظوفی‌نیا با بیان اینکه هر متن اجرایی دغدغه شخص کارگردان است درباره دلیل اصلی خود برای انتخاب متن «میرزاکشون» به ایران تئاتر گفت: متن فرهاد نقدعلی ویژگی‌های مناسبی برای اجرا داشت. همچنین ساختار تو در تو و نمایش در نمایش آن دست گروه را برای اجرای ایده‌های مختلف بازمی‌گذاشت. ضمن اینکه مسئله بهاء دادن به فرهنگ و هنر یک جامعه نیز در بطن این نمایش حضور داشت.

او که طراحی صحنه نمایش «میرزا کشون» را نیز خود انجام داده در اینباره توضیح داد: با توجه به اینکه نمایش ایرانی مبتنی بر نقل است و جنبه رئالیستی ندارد؛ از المان‌های معماری سنتی ایران برای این نمایش استفاده کردیم. فرم پلکان‌های کنار دیوار، ایجاد سکو دورتادور حیاط و وجود قوس‌هایی که نماینده معماری ایرانی است در طراحی صحنه این نمایش استفاده شده است. البته بایستی یادآور شوم که به دلیل مشکلات مالی بسیاری از بخش‌های طراحی صحنه و لباس حذف شد.

کارگردان نمایش «میرزا کشون» در رابطه با موسیقی این نمایش نیز عنوان کرد: احسان تارخ آهنگساز این کار بود و تمامی قسمت‌های نمایش را متناسب با رویدادهای موجود در نمایش تنظیم کرد. البته قسمت‌های رِنگ مخصوص سیاه که در همه کارها تکرار می‌شود و برگرفته از رقص کاکایی و کلیشه شخصیت سیاه است و  بر عهده تارخ نبوده است.

او در رابطه با شیوه تمرین و اجرای نمایش در جشنواره اظهار داشت: گروه ما حدود سه ماه و از اردیبهشت ماه تمرین خودمان را آغاز کردیم اما به خاطر هزینهها اجرای نمایش «میرزاکشون» در جشنواره آنچنان ‌که مدنظرم بود اجرا نشد و من به دلیل مشکلات فنی راضی نبودم. در واقع به دلیل نداشتن محیط مناسب برای تمرین؛ اجرای اول ما در جشنواره عنوان اولین اجرای جنرال را داشت.

او در رابطه با وضعیت اجرای عموم نمایش‌های جشنواره اظهارنظر کرد: بایستی برای اجرای عموم دبیرخانه برنامه‌ای را مشخص کند که اگر نمایشی فیلترهای مشخص را دارا باشد به اجرای عموم برود اما انتخاب نمایش برای اجرای عموم توسط مدیر سالن و به شکل سلیقه‌ای پیش می‌رود. در حقیقت ‌نمایشی که مدت‌ها تمرین و انرژی به پایش گذاشته‌ شده بر اساس سلیقه یک مدیر باید به دو اجرای جشنواره اکتفا کند و پرونده اجرای این نمایش ایرانی بسته می‌شود.

منظوفی‌نیا در پایان با تاکید بر اینکه تئاتر به خصوص تئاتر آیینی سنتی نماینده فرهنگ غنی کشورمان است؛ اضافه کرد: امیدوارم در طول دو سال فاصله تا دوره بعدی جشنواره آیینی سنتی بودجه و برنامه‌ریزی مناسب‌تری در نظر گرفته شود تا حرکت فرهنگی سازنده‌ای شکل بگیرد.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی از 10 تا 15 شهریورماه جاری در تهران برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران