در حال بارگذاری ...
گزارش میدانی از بازخورد تماشاگران هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی

لذت تماشای نمایش های ایرانی در 5 روز

ایران تئاتر: درروزهای برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ؛ تماشاگران نمایش «چل گیس» به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی در رابطه با این نمایش و برگزاری جشنواره نظرات متفاوتی داشتند که با نگاهی به دلیل حضورشان گزارشی آماده‌شده است.

به گزارش ایران تئاتر نمایش «چل‌گیس» به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی بر اساس ایده‌ای از علی و هدایت هاشمی در دومین روز از هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی در سالن چارسو به روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان روبرو شد .

حسین جمالی دانش‌آموخته کارشناسی بازیگری است و در کارنامه خود نمایش‌هایی همچون «مجلس نقالی رومئو و ژولیت» ، «مجلس شبیه لیر بیچاره» ، «مجلس انتقام‌جویی هملت» و نمایشنامه‌نویسی نمایش «آری یا نه» و آهنگسازی چند نمایش را بر عهده داشته است.«چل گیس» داستان عشق حسن‌کچل به دختری که اسیر دست دیو است را نمایش می‌دهد .

پیش و پس از اجرای نمایش با چندی از تماشاگران صحبت کردیم ، تماشاگرانی که متشکل از مهمانان نمایش و چند نامدار در عرصه هنر بودند.

 

تماشای نمایش‌های شهرستانی در اولویت جواد انصافی

جواد انصافی یکی از کارگردان‌های مطرح تئاتر و شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره آیینی سنتی است .او را در میان افراد حاضر می‌بینم و حال و هوای جشنواره را از او می‌پرسم.انصافی روز اول جشنواره نمایش «جوحی و کدخدا» در تالار محراب را به روی  صحنه برده است و دومین روز جشنواره به دلیل ندیدن نمایشی، برای او اولین روز جشنواره به‌حساب می‌آید .وی از نوع انتخاب نمایش‌ها که به نمایش خیمه‌شب‌بازی نزدیک است ابراز رضایت می‌کند. انصافی دیدن نمایش‌های شهرستان را در اولویت تماشا قرار داده است ؛ چراکه ممکن است برای دیدن نمایش‌های شهرستان مجال دیگری نیابد.

تدوینگر بی‌خبر از این‌همه هیاهوی جشنواره

ابتدا به سراغ مرد قدبلند و عینکی که گوشه‌ای نشسته است ، می‌رویم .نگاهی به من انداخته و گمان می‌کند او را شناخته‌ام.مرد قدبلند خودش را سهراب خسروی تدوینگر فیلم تابستان داغ که این روزها در حال اکران است ، معرفی می‌کند.او جزو مهمانان نمایش «چل گیس» است و در جریان برگزاری جشنواره نبوده است . گویا ازنظر همه مرغ همسایه غاز است چراکه خسروی شرایط تئاتر را نسبت به سینما بهتر می‌داند .جشنواره آیینی سنتی برای او یادآور تئاتر عروسکی و تئاتر سنتی شهرستان است .

 

پس از دیدن سه نمایش «چل گیس» انتخاب شد

ابراهیم گله‌دار زاده مدیر پورتال اداره کل هنرهای نمایشی ، نمایش «چل گیس» را پس از  تماشای سه نمایش دیگر در جشنواره آیینی سنتی انتخاب کرده است و در سال گذشته از حسین جمالی کارگردان این نمایش ، اثر دیگری دیده است .او به نمایش‌هایی که فکر و ایده خلاق دارند علاقه دارد و نمایش «چل گیس» را به دلیل آنکه در اجرای عموم موفق بوده و منتقدها نظر مثبتی نسبت به آن داشتند، برگزیده است. ازنظر او شور و حال جشنواره‌ها پیرامون تئاتر شهر جزو معدود اتفاق‌های خوب در سال است و با این رویداد مردم فارغ از هر موضوعی به تماشای یک تئاتر خیابانی می‌نشینند.

 

متن نمایش سنتی مهم‌ترین ویژگی جشنواره است

 پس از او مرد موسفیدی که به‌تنهایی گوشه‌ای ایستاده است را می‌بینم. مرد سالخورده انسانی نام دارد و کارشناس تئاتر است .او چندی از نمایش‌های خیابانی را دیده است و «چل گیس» اولین نمایش صحنه‌ای است که او می‌بیند.او تاکنون نمایشی از حسین جمالی است ندیده و هیچ ایده‌ای در رابطه باکار او ندارد اما ازنظرش متن مناسب که توان انتقال آیین و سنت‌های ما را داشته باشد ؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایش جشنواره آیینی سنتی است.

 

حال و هوای خوب محیط تئاتر شهر

پس از او به سراغ خانم جوانی  که دست گل‌کوچکی در دست گرفته و به نظر جزو تماشاگران مهمان است می‌روم .او دانشجوی مطالعات روسیه است و به‌ندرت تئاتر می‌بیند اما دعوت یکی از دوستانش توفیق اجباری است که یکی از نمایش‌های جشنواره را ببیند.ازنظر او ، جشنواره حال و هوای خوبی را در محیط تئاتر شهر ایجاد کرده است .رنگ ، لباس و موسیقی که دیده می‌شود انرژی بالایی با خود همراه دارد .برای او تئاتر به دلیل اجرای زنده و دریافت حال و انرژی بازیگران روی صحنه نسبت به سینما جذاب‌تر است .

 

پس از اجرا با کوچک‌ترها

ورود به سالن آغاز می‌شود و تعداد فروش بلیت‌ها نسبت به مهمانان اندک است . حضور بالای تماشاگران نشان از استقبال آن‌ها دارد .حال‌آنکه جزو مهمانان ویژه باشند یا افرادی که بلیت خریدند. .تماشای نمایش با تشکیل لبخند بر لب تماشاگران ادامه داشت و در پایان نیز با تشویق بی‌وقفه آن‌ها پایان یافت. پس از تماشای نمایش  نیز به سراغ تماشاگر جوان و محصلی می‌روم که داستان و موسیقی نمایش موردپسند او واقع‌شده است .حضور او نیز به لطف بلیت مهمان و با رضایت خاطر بود.

دختر یازده‌ساله‌ای که خندان از سالن خارج  شد را نگه داشتم تا نظر او نیز به‌عنوان فردی که هنوز از دنیای قصه‌ها دور نشده است را بدانم .خودش را کیمیا معرفی می‌کند و داستان نمایش برای او از دیگر موارد نمایش لذت‌بخش‌تر بود .او زیاد تئاتر ندیده است اما به گفته خودش اگر بتواند بیش از این به سراغ تماشای نمایش و علی‌الخصوص نمایش‌هایی که داستان سنتی دارد، می‌رود.

با مشاهده بازخورد تماشاگران سوال تکراری کم‌فروشی بلیت‌ها و اکتفا به تماشاگران مهمان برایم پیش می‌آید. شاید انرژی و علاقه تماشاگران نسبت به نمایش‌هایی که یادآور آداب‌ورسوم سرزمینمان است، کمرنگ شده است و شاید این اتفاق به دلیل آن باشد که به‌درستی چنین نمایش‌هایی در ذهن تماشاگر جا نیفتاده باشد . همان‌طور که تدوینگر فیلم تابستان داغ خبر از کیفیت جشنواره آیینی سنتی ندارد.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی از 10 تا 15 شهریورماه جاری در تهران برگزار می‌شود.




نظرات کاربران