در حال بارگذاری ...
در پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر

بیشترین جوایز به «رویای یک شب نیمه تابستان» رسید

پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران شامگاه شنبه ۱۱ شهریورماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد و برگزیدگان این جشن معرفی شدند.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران شامگاه شنبه ۱۱ شهریورماه در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشن معرفی شدند.
در ابتدای این مراسم مهدی نصیری رئیس کانون ملی منتقدان ایران گزارشی از عملکرد فعالیت‌های یکساله کانون را ارائه داد.
سپس با حضور مسعود رایگان، اصغر همت، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و حسین مسافرآستانه، مصطفی مختاباد و قطب الدین صادقی به عنوان اعضای افتخاری کانون ملی منتقدان تئاتر ایران معرفی شدند.
مختاباد در این بخش اظهار کرد: نقد یکی از حساس ترین و پیچیده ترین پدیده هایی است که بشر پیدا کرده و در تئاتر چرخه نویسنده و کارگردان را کامل می کند. نقد به شخصه قادر به بازتولید نیست یعنی باید در سویی دیگر هنرآگاهی وجود داشته باشد.
در ادامه موسیقی زنده نواحی جنوب ایران اجرا شد و پس از آن با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، رحمت امینی، مسعود رایگان، صمد چینی فروشان و مصطفی مختاباد از همایون علی آبادی از اعضای باسابقه کانون ملی منتقدان ایران تجلیل شد.
علی آبادی با بیان اینکه ۲۲ روز در آرامسایشگاه به سر می بردم و الان دوران نقاهت را سپری می کنم، یادآور شد: ماحصل ۵۰ سال کار در عرصه نقد تئاتر برای من یک دست شکسته است که از فرط نوشتن این اتفاق برایم افتاد. از ۸ سالگی کار نقد را شروع کردم و بزرگترین الگوی من جلال آل احمد بوده و هست.
وی در ادامه شعری از مهدی اخوان ثالث درباره جلال آل احمد را خواند و گفت: متأسفانه جوانان ما از افراد تأثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر بی خبر هستند. نسل جوان فاصله ها را کم کند و شخصیت هایی چون آل احمد، اخوان ثالث و احمد شاملو را بشناسد. جلال آل احمد به تئاتر ما خیلی خدمت کرد. بهرام بیضایی نیز با نوشتن نقد کار خود را شروع کرد و این فرصت به او توسط جلال آل احمد داده شد. جلال طیف روشنفکری را دور هم جمع کرد و نسلی را به وجود آورد که یکی از آن ها من هستم.

 

در ادامه برگزیدگان بخش‌های مختلف جشن کانون ملی منتقدان تئاتر به این شرح معرفی شدند:


بهترین تماشاخانه خصوصی: تماشاخانه پایتخت
بهترین چهره پردازی: سارا اسکندری برای نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»
بهترین طراحی صحنه: مصطفی کوشکی برای نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»
بهترین موسیقی: بهرنگ عباسپور برای «آخرین انار دنیا»
بهترین نمایش کودک: پرستو گلستانی برای «سیرک سیار»
بهترین نمایشنامه نویسی: حسین کیانی برای نمایشنامه های «مضحکه شبیه قتل»، «همسایه آقا» و «تئاتر سعدی»
بهترین بازیگر زن: رویا تیموریان برای «یک ثانیه برف» و ستاره پسیانی برای «خدای کشتار»
بهترین بازیگر مرد: رحیم نوروزی برای «بیگانه» و شهروز دل افکار برای «رویای یک شب نیمه تابستان»
بهترین کارگردانی: مسعود دلخواه برای نمایش «بیگانه»
بهترین نمایش: «رویای یک شب نیمه تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی




نظرات کاربران