در حال بارگذاری ...
  • مهدی پتکی کارگردان نمایش «میرزا فرفره» در جشنواره آئینی سنتی به ایران تئاتر گفت

    برای نمایش آیینی گیلان احساس خطر می کنم

    ایران تئاتر:مهدی پتکی از هنرمندان نمایش‌های آیینی سنتی استان گیلان است که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با نمایش «میرزا فرفره» به روی صحنه می رود.

    این نمایش که از منظر این کارگردان اولین اثر نمایشی گیلان، استان غنی قصه و داستان های سنتی و فلکوریک، پس از برگزاری 17 دوره جشنواره نمایش های آیینی سنتی می باشد، نوشته داوود فتحعلی بیگی است و در تالار هنر به اجرا در آمد.

    ایران تئاتر در گفت و گو با این کارگردان گیلگ در خصوص نمایش گفت وگویی انجام داد که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

     

    چه شد که تصمیم گرفتید میرزا فرفرهرا به روی صحنه ببرید؟

    نمایشهای سیاه بازی پس از یک دوره اوج در سالهای بین 50-51، به مرور در گیلان رو به رکود گذاشت. از سال 77 تصمیم گرفتم این سبک نمایشی را به صورت حرفه ای دوباره در استان زنده کنم. به همین دلیل به تهران آمدم و با استاد فتحعلی بیگی آشنا شدم و از ایشان کمک گرفتم. این ارتباط با استاد فتحعلی بیگی در سریال گذر از رنج ها که این افتخار را پیدا کردم با ایشان هم بازی شوم به اوج رسید و در یک فرآیند 6 ماهه اطلاعات خوبی  دریافت کردم. در آنجا ایشان به من کتاب نمایش ممنوع را معرفی کردند و من پس از مطالعه آن، نمایش میرزا فرفره را برای اجرا انتخاب کردم.

     

    مضمونی داستان میرزا فرفره چیست؟

    داستان یک سیاه بازی در خصوص تاجری است که دو زن دارد و قرار است به خواستگاری زن سوم برود. مراسم خواستگاری توسط نوکرش به دو زن دیگر اطلاع رسانی می شود و آنها نیز با لباس مبدل به خانه زن سوم حاضر می شوند و اتفاقاتی در این مراسم می افتد. این کار در سال 69 نوشته شده است و من سعی کردم با همکاری استاد فتحعلی بیگی تغییراتی در آن ایجاد کنم و با مضامین روز آن را عرضه نمایم.

     

    چه مدت طول کشید تا این نمایش برای اجرا آماده شود؟

    ما حدود 5-6 ماه روی این نمایش کار کردیم. در عید نوروز 14 اجرا در استان گیلان داشتیم که مورد استقبال قرار گرفتید. پس از آن تصمیم گرفتیم با توجه به مدت زمانی که جشنواره به ما داده بود، زمان آن را از 2 ساعت و 40 دقیقه به 135 دقیقه برسانیم که این تغییرات چند روزی تمرین مجدد شد.

     

    وضعیت نمایش های آیینی سنتی را در کشور چطور می بینید؟

    نمایش های سنتی- آیینی اگر چه در میان مردم عامه از طرفداران زیادی برخوردار است و مردم به این شیوه علاقه مند هستند، اما هنوز جایگاه واقع خود را پیدا نکرده است. مثلا در استان ما نمایشهای آیینی سنتی باری به هر جهت هستند و هرکس با هر معلوماتی سعی می کند در ییلاق ها و خیابان ها کار اجرا کند. فرهنگ گیلان فرهنگ غنی ای است و نیاز به ترویج و گسترش دارد اما گروهها با هم متهد نیستند و هرکس تلاش دارد در گوشه ای به همان سبک و سیاق قدیم اجرای برنامه کند. این مسئله باعث می شود که اندوخته های ما با تبادل تجربیات و مطالعات علمی فزونی نیابد. این مسئله کار ارتقای اینگونه نمایش ها را با خطر روبرو کرده است.

     

    جشنواره نمایش های آیینی و سنتی تا چه میزان می تواند در این خصوص گروههای نمایشی را حمایت کند؟

    بدنیست بدانید که این اولین دوره ای است که از استان گیلان با آن فرهنگ غنی، نمایشی به این جشنواره می آید و این نشان می دهد که کار نمایش آیینی در استان جدی گرفته نمی شود. چرا که این جشنواره ها پلی برای انتقال تجربیات به یکدیگر و تبادل فرهنگهای استان های مختلف است و می تواند فرهنگ استان را به استان های دیگر منتقل کند.

    ضمن آنکه اگر این امکان فراهم شود که در کنار این جشنواره، جشنواره های استانی نیز برگزار گردد به نظر در ارتقای کیفی جشنواره می تواند موثر شود.

     

    گفتنی است نمایش فرفره میرزا با بازی بهرام نوری، سید سعید نعمتی، هادی آذرنگ، سجاد نقی زاده، مجید پتکی، زینب شعبانی، راحله رحیمی و شیرین محسنی روز یکشنبه 12 شهریورماه در ساعات 17 و 19 در تالار هنر به روی صحنه رفته است.

     

      گفت و گو: علی رحیمی




    مطالب مرتبط

    گذر رودکی در حاشیه فجر 36 افتتاح خواهد شد

یکی از مهمترین گذرهای تهران به بار نشست
    گذر رودکی در حاشیه فجر 36 افتتاح خواهد شد

    یکی از مهمترین گذرهای تهران به بار نشست

    ایران تئاتر-علی رحیمی: براساس ماده 114 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران (1393-1397) احداث و بهره برداری از طرح رودکی تا پایان سال سوم برنامه مورد تاکید قرار گرفته است، موضوعی که هرچند با تاخیر اما بالاخره به بار نشست.

    |

    گفت و گوی ایران تئاتر باسیروس همتی نویسنده و کارگردان  فیش آباد

جدال نهنگ و ماهی ؛ نبرد تاریخی  انسان کامل و دیو
    گفت و گوی ایران تئاتر باسیروس همتی نویسنده و کارگردان فیش آباد

    جدال نهنگ و ماهی ؛ نبرد تاریخی انسان کامل و دیو

    سیروس همتی از فعالان عرصه تئاتر است و در کسوت نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و حتی طراحی صحنه آثار زیادی از خود به یادگار گذارده است. نمایش فیش آباد آخرین اثر همتی محسوب می شود که این روزها در تماشاخانه سرو اجرا می شود.

    |

    نقدی بر نمایش «دو دلقک و نصفی»:

تجلی مکتب «یونگ» بر ساختار فکری جلال تهرانی
    نقدی بر نمایش «دو دلقک و نصفی»:

    تجلی مکتب «یونگ» بر ساختار فکری جلال تهرانی

    ایران تئاتر- علی رحیمی: «دو دلقک و نصفی» در لوای ظاهری که بوی تعفن فساد اداری از آن به مشام می رسد، هوشمندانه با رگه هایی از مکتب فکری «یونگ» درآمیخت تا در کنار آلارم هایی که بر ضمیر خودآگاه مخاطب ارسال می شود، تلنگری نیز بر ذهن ناهشیار او زند.

    |

    مدیرعامل بنیادفرهنگی روایت فتح در آیین بازگشایی تماشاخانه سرو وعده داد:

مجموعه پردیسی با 8 سالن سینما و 2 سالن تئاتر راه اندازی خواهیم کرد
    مدیرعامل بنیادفرهنگی روایت فتح در آیین بازگشایی تماشاخانه سرو وعده داد:

    مجموعه پردیسی با 8 سالن سینما و 2 سالن تئاتر راه اندازی خواهیم کرد

    قصد داریم مجموعه پردیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، متشکل از 8 سالن سینمایی، 2 سالن تئاتر، نگارخانه های مختلف و فروشگاههای متعدد را ظرف 18 ماه تا دو سال راه اندازی کنیم.

    |

    نظرات کاربران