در حال بارگذاری ...
  • مهدی پتکی کارگردان نمایش «میرزا فرفره» در جشنواره آئینی سنتی به ایران تئاتر گفت

    برای نمایش آیینی گیلان احساس خطر می کنم

    ایران تئاتر:مهدی پتکی از هنرمندان نمایش‌های آیینی سنتی استان گیلان است که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با نمایش «میرزا فرفره» به روی صحنه می رود.

    این نمایش که از منظر این کارگردان اولین اثر نمایشی گیلان، استان غنی قصه و داستان های سنتی و فلکوریک، پس از برگزاری 17 دوره جشنواره نمایش های آیینی سنتی می باشد، نوشته داوود فتحعلی بیگی است و در تالار هنر به اجرا در آمد.

    ایران تئاتر در گفت و گو با این کارگردان گیلگ در خصوص نمایش گفت وگویی انجام داد که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

     

    چه شد که تصمیم گرفتید میرزا فرفرهرا به روی صحنه ببرید؟

    نمایشهای سیاه بازی پس از یک دوره اوج در سالهای بین 50-51، به مرور در گیلان رو به رکود گذاشت. از سال 77 تصمیم گرفتم این سبک نمایشی را به صورت حرفه ای دوباره در استان زنده کنم. به همین دلیل به تهران آمدم و با استاد فتحعلی بیگی آشنا شدم و از ایشان کمک گرفتم. این ارتباط با استاد فتحعلی بیگی در سریال گذر از رنج ها که این افتخار را پیدا کردم با ایشان هم بازی شوم به اوج رسید و در یک فرآیند 6 ماهه اطلاعات خوبی  دریافت کردم. در آنجا ایشان به من کتاب نمایش ممنوع را معرفی کردند و من پس از مطالعه آن، نمایش میرزا فرفره را برای اجرا انتخاب کردم.

     

    مضمونی داستان میرزا فرفره چیست؟

    داستان یک سیاه بازی در خصوص تاجری است که دو زن دارد و قرار است به خواستگاری زن سوم برود. مراسم خواستگاری توسط نوکرش به دو زن دیگر اطلاع رسانی می شود و آنها نیز با لباس مبدل به خانه زن سوم حاضر می شوند و اتفاقاتی در این مراسم می افتد. این کار در سال 69 نوشته شده است و من سعی کردم با همکاری استاد فتحعلی بیگی تغییراتی در آن ایجاد کنم و با مضامین روز آن را عرضه نمایم.

     

    چه مدت طول کشید تا این نمایش برای اجرا آماده شود؟

    ما حدود 5-6 ماه روی این نمایش کار کردیم. در عید نوروز 14 اجرا در استان گیلان داشتیم که مورد استقبال قرار گرفتید. پس از آن تصمیم گرفتیم با توجه به مدت زمانی که جشنواره به ما داده بود، زمان آن را از 2 ساعت و 40 دقیقه به 135 دقیقه برسانیم که این تغییرات چند روزی تمرین مجدد شد.

     

    وضعیت نمایش های آیینی سنتی را در کشور چطور می بینید؟

    نمایش های سنتی- آیینی اگر چه در میان مردم عامه از طرفداران زیادی برخوردار است و مردم به این شیوه علاقه مند هستند، اما هنوز جایگاه واقع خود را پیدا نکرده است. مثلا در استان ما نمایشهای آیینی سنتی باری به هر جهت هستند و هرکس با هر معلوماتی سعی می کند در ییلاق ها و خیابان ها کار اجرا کند. فرهنگ گیلان فرهنگ غنی ای است و نیاز به ترویج و گسترش دارد اما گروهها با هم متهد نیستند و هرکس تلاش دارد در گوشه ای به همان سبک و سیاق قدیم اجرای برنامه کند. این مسئله باعث می شود که اندوخته های ما با تبادل تجربیات و مطالعات علمی فزونی نیابد. این مسئله کار ارتقای اینگونه نمایش ها را با خطر روبرو کرده است.

     

    جشنواره نمایش های آیینی و سنتی تا چه میزان می تواند در این خصوص گروههای نمایشی را حمایت کند؟

    بدنیست بدانید که این اولین دوره ای است که از استان گیلان با آن فرهنگ غنی، نمایشی به این جشنواره می آید و این نشان می دهد که کار نمایش آیینی در استان جدی گرفته نمی شود. چرا که این جشنواره ها پلی برای انتقال تجربیات به یکدیگر و تبادل فرهنگهای استان های مختلف است و می تواند فرهنگ استان را به استان های دیگر منتقل کند.

    ضمن آنکه اگر این امکان فراهم شود که در کنار این جشنواره، جشنواره های استانی نیز برگزار گردد به نظر در ارتقای کیفی جشنواره می تواند موثر شود.

     

    گفتنی است نمایش فرفره میرزا با بازی بهرام نوری، سید سعید نعمتی، هادی آذرنگ، سجاد نقی زاده، مجید پتکی، زینب شعبانی، راحله رحیمی و شیرین محسنی روز یکشنبه 12 شهریورماه در ساعات 17 و 19 در تالار هنر به روی صحنه رفته است.

     

      گفت و گو: علی رحیمی




    مطالب مرتبط

    همه چیز در مورد نمایش سهروردی در گزارشی از تمرین:

ماراتنی 5 ساعته برای اجرای یک مستند تاریخی
    همه چیز در مورد نمایش سهروردی در گزارشی از تمرین:

    ماراتنی 5 ساعته برای اجرای یک مستند تاریخی

    ایران تئاتر: نمایش هایی که درون مایه خود را از دل تاریخ به عاریه می گیرند و با حک عنوان مستند بر کالبد خویش، تلاش می کنند تا زوایای پیدا و پنهان یک پیشامد خاطره انگیز یا فراموش ناشدنی را از دل اسناد، مدارک، گزارشها، مصاحبه ها و ... بیرون کشند و برای مخاطب ملموس سازند، خیلی سخت ...

    |

    افشین زمانی کارگردان نمایش پایان بازی در گفت و گو با ایران تئاتر

برای لحظه لحظه این نمایش مهندسی کرده ام
    افشین زمانی کارگردان نمایش پایان بازی در گفت و گو با ایران تئاتر

    برای لحظه لحظه این نمایش مهندسی کرده ام

    ایران تئاتر: افشین زمانی کارگردان خوش آتیه ای است. او از شاگردان کلاس درس استاد سمندریان است و در سه نمایش قبلی خود ننه دلاور و فرزندانش، آندورا و خاطرات هنرپیشه نقش دوم که از آنها با نام سه گانه اول یاد می کند، نشان داد که حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

    |

    کارگردان نمایش «اکتشاف باستانی» حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد :

تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک دانشگاه  است
    کارگردان نمایش «اکتشاف باستانی» حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد :

    تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک دانشگاه است

    ایران تئاتر: عزیز زادسر از کارگردانان و نویسندگان به نام جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است. وی در طول 7 دوره حضور در این جشنواره، در جشنواره های هفتم، هشتم و نهم حایز رتبه برتر شده است.در جشنواره هفتم رتبه سوم کارگردانی را با نمایش برزخ شب زدگان، در جشنواره هشتم رتبه دوم طرح و ...

    |

    گفت و گو با بهزاد صدیقی کارگردان نمایش آرسن:

این نمایش رنگ و بویی از زخم های کودکان خیابانی دارد
    گفت و گو با بهزاد صدیقی کارگردان نمایش آرسن:

    این نمایش رنگ و بویی از زخم های کودکان خیابانی دارد

    ایران تئاتر: این روزها تماشاخانه قشقایی میزبان نمایشی است که بیش از هر چیز رنگ و بوی کودک آزاری می دهد و زخم ها و رنج هایی را به تصویر می کشاند که در کشاکش زندگی بچه های خیابانی رخ می نمایانند.

    |

    علی شمس نویسنده وکارگردان شب دشنه های بلند

ننگ بر کارگردانی که برای یک نمایش التماس بازیگر را می کند
    علی شمس نویسنده وکارگردان شب دشنه های بلند

    ننگ بر کارگردانی که برای یک نمایش التماس بازیگر را می کند

    ایران تئاتر: علی شمس از چهره های نام آشنای تئاتر کشور است که تا کنون نمایش های متعددی همچون اگر شبی از شب‌های تهران مسافری، مخاطب خاص، قلعه انسانت، داستان‌های میان‌رودان و ... را به صحنه برده است.

    |

    نظرات کاربران