در حال بارگذاری ...
مروری بر آثار بخش جوانه های نمایش ایرانی هجدهمین جشنواره آیینی و سنتی

نمایش هایی با تازگی دنیای نوجوانی

ایران تئاتر:کانون نمایش های آیینی و سنتی، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همکاری هم اقدام به تاسیس بخش ویژه ای با نام «جوانه های نمایش ایرانی» کرده است. یکی از قسمت های جذاب جوانه های نمایش ایرانی، بخش نمایش است، که در آن به بعضی از قصه های کهن نگاه تازه ای شده است.

به گزارش ایران تئاتر این روزها هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در حالی برگزار می شود که در این دوره بخش تازه ای با عنوان «جوانه های نمایش ایرانی» به آن اضافه شده است. این بخش با همکاری کانون نمایش های آیینی و سنتی، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران، با هدف پایش و گسترش گونه های نمایش ایرانی و شناساندن این گونه ها به نسل کودک و نوجوان کشور تاسیس شده است. جوانه های نمایش ایرانی در اولین دوره برگزاری خود در پنج بخش خیمه شب بازی، آیین نمایشی، نقالی، شبیه خوانی و نمایش با موضوعات ملهم از فرهنگ و ادبیات عامیانه ایران، برای تئاتر دوستان در محوطه پارک دانشجو به نمایش گذاشته می شود. در این متن به معرفی 5 اثر شرکت کننده در بخش نمایش پرداخته ایم.

 

سارای، دختری که برای عشق می جنگد!

نمایش «سارای» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار به عنوان نماینده شهر مرند در این بخش از جشنواره حضور دارد. فاطمه تیموری، امیررضا سلطانی، محمد کهنسالی، علی پاسبانی، امیررضا عبادی، حسن خدمتی، ائلشن موسی خانی بازیگرانی هستند که در این اثر 25 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: سارای، دختر پاکدامنی است که دل در گروه بزرگ چوپانان دارد، اما خان منطقه، می خواهد او را به زور به همسری بگیرد اما سارای ... .

 

وقتی مردم به کمک غول چراغ جادو می روند!

نمایش «مضحکه غول چراغ جادو» اثریست که نویسندگی و کارگردانی آن را مهدی ملکی بر عهده داشته و از شهر تهران در این بخش حضور دارد. علیرضا مقدم، امین جلینی، محمدامین رامتین، علی بلندهمت، حامد ذوالقدری‌ها، کسرا رنجبر، امیرحسین اشرفی، امیرعلی باقری بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است:غول چراغ جادو درون بطری آب گیر کرده و مبارک به همراه بقیۀ مردم شهر در تلاش است تا جان او را نجات دهد.

 

پستوخانه؛ داستان حرص و طمع آدم ها

نمایش «پستوخانه» یکی از نمایش های حمید امجد بوده، که توسط ویدا(مائده) موسوی قه‌فرخی کارگردانی شده است. پدیده ابطحی، سحر فرهنگ، نیلوفر کیانی، الناز احمدی، مهدیه رضوی، سحر زلفی، زهرا صادقیان، آیسان عسگری، زهرا موسوی بازیگرانی هستند که در این اثر 30 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این نمایش این طور آمده است: سه برادر طمع‌کار برای اینکه به مال و ثروت بیشتری دست پیدا کنند، همزمان تصمیم می‌گیرند با دختر عمویشان که زمین زیادی به ارث برده است ازدواج کنند اما نوکر آن‌ها که از بچگی عاشق آزاده خانم بوده، برای نجات او دست به کار می‌شود.

 

وقتی سیاه به کمک زال می رود!

نمایش «مجلس زال و رودابه» اثریست به نویسندگی و کارگردانی محمد حاج محمدی که از شهر کرج در این بخش از جشنواره شرکت کرده است. ساغر پیرهادی، امیر اکبرزاده، محمد امینی، محمد حاج‌محمدی بازیگرانی هستند که در این نمایش 40 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این اثر این طور آمده است: محراب پدر رودابه با وصال زال و رودابه مخالف است و هر کاری می‌کند که این دو به هم نرسند. یاقوت که نوکر خانه زاد محراب است و خود نیز طعم عشق را چشیده، سعی بر این دارد که واسطۀ وصال زال و رودابه شود.

 

وقتی دیوان تئاترال راوی دنیای بی احساس امروز می شود!

نمایش «دیوان تئاترال» یکی از متن های محمود استاد محمد بوده که در این بخش جشنواره توسط علی فلاحت‌پیشه به گونه متفاوتی کارگردانی شده است. ستایش ابراهیمی‌نژاد، نیایش ابراهیمی‌نژاد، تامیلا مهرمنش، فرنیا خاکی، کیانا کاویانپور، کیانا محرمی، بی‌تا فلاحت‌پیشه، تینا طوسی‌نژاد، یکتا خلیلی‌نسب، نوژا سپهری، درسا نامداری، بنفشه نظری، کیمیا یمنی، رها زهرایی بازیگرانی هستند که در این اثر 30 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این نمایش این طور آمده است: جمعی از دخترکان در تلاش پرداختن به این اثر مانای زنده‌یاد محمود استادمحمد هستند، که از میانه داستان به این نتیجه می‌رسند که دنیای امروز وقت و حوصلۀ داستان‌های عاشقانه را ندارد و قصۀ امروز تنها قصۀ آب است و دیگر هیچ. آبی که دیگر نیست.

 

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی از 10 تا 15 شهریور ماه کنونی  در حال برگزاری است.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجف‌پور که این شب‌ها در تماشاخانه قدیمی و پرخاطره شهر تهران، سنگلج به صحنه می‌رود، سال‌ها قبل توسط استاد داوود فتحعلی‌بیگی ...

|

داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار
داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است می‌گوید مصائبی که مولیر، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر قرن هفدهم فرانسه پس از نگارش «تارتوف» از سر گذراند موجب نگارش این اثر با ...

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره آیینی و سنتی ترک‌زبانان کشور

داوود فتحعلی‌بیگی: برای استحکام مبانی فرهنگی ثابت‌قدم باشیم
گفت‌وگو با داور جشنواره آیینی و سنتی ترک‌زبانان کشور

داوود فتحعلی‌بیگی: برای استحکام مبانی فرهنگی ثابت‌قدم باشیم

داوود فتحعلی‌بیگی، داور نخستین جشنواره آیینی و ملی ترک‌زبانان می‌گوید در شرایطی که ما و خیلی از کشورهای دنیا در معرض هجوم تبلیغات بیگانه هستیم، باید با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، نسبت به استحکام مبانی فرهنگی و استمرار این فرهنگ دیرینه در سطوح مختلف، ثابت‌قدم باشیم.

|

نظرات کاربران