در حال بارگذاری ...
اقتباس از مثنوی در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

«صندوق جوحی و کدخدا» به ریتم‌خوانی کاسب‌ها می‌پردازد

نمایش «صندوق جوحی و کدخدا» کاری از جواد انصافی با اقتباس ار مثنوی در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی روی صحنه رفت.

 به گزارش ایران تئاتر، جواد انصافی با اشاره به اقتباس از مثنوی توضیح داد: نمایش‌نامه «صندوق جوحی و کدخدا» را براساس یک قصه کوتاه از مثنوی معنوی مولوی نوشتم. مولوی چند قصه درباره جوحی دارد که شخصیتی مانند «سیاه» در نمایش‌های سیاه‌بازی است. در کتاب «سیاه بازی از نگاه یک سیاه باز» به بررسی شخصیت‌های برجسته که در طول تاریخ عین سیاه بودند چون تلخک، کل عنایت، لوطی صالح و غیره پرداختم. جوحی تنها شخصیتی به شمار می‌آید که درباری نبوده است.
وی با بیان این که در نمایش «صندوق جوحی و کدخدا» ضرب‌خوانی، ریتم‌خوانی و کاسب‌خوانی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، ادامه داد: «در گذشته ریتم‌خوانی‌های مربوط به کاسبی و دست‌فروشان وجود داشته که در این نمایش به اجرا درمی‌آید. همچنین از شربت‌خانه‌ها که انواع و اقسام دمنوش‌ها و شربت‌ها در آن به فروش می‌رفته گفته می‌شود. هنوز هم در بازارهای شیراز، کاشان، یزد و اصفهان شربت‌خانه وجود دارد اما متاسفانه اسم آن‌ها به کافه تغییر یافته است. حدود هفت ماه درباره شربت‌خانه‌ها تحقیق و پژوهش میدانی داشتم و فقط در کاشان یک شربت‌خانه پیدا کردم که با همین نام از گردش‌گران پذیرایی می‌کند.»
در این نمایش مردم شهر مشکلاتی‌ دارند ولی کدخدا همراه افراد کلاهبردار است. عده‌ای سراغ جوحی می‌روند تا دست کدخدا را رو کنند.
در نمایش «صندوق جوحی و کدخدا» سه نسل بازیگر حضور دارند. جواد انصافی، امیر پارسی، احمد آهسته، محمدرضا قربانی، محمد نصر، حمید رئوف، رضا معراجی، فریبا مهدیه، فروغ یزدان، فرشته اعظمی، امیرمحمد انصافی، محمدرضا لوانی و ابوالفضل عشرب از بازیگران نمایشند.
طراح دکور ساسان فرهادپور، طراح صحنه و لباس فروغ یزدان و موسیقی کاری از حسن مصطفاپور، رامین عبداللهی و احسان سامانی است.
هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از 8 شهریور آغاز و تا 15 شهریورماه با دبیری داوود فتحعلی‌بیگی ادامه دارد.
 

 




مطالب مرتبط

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است
جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است

جواد انصافی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت نمایش‌های سنتی، پیشنهاد می‌کند هنرمندان استانی، آثاری با موضوع آداب و آیین‌های بومی خود تولید کنند و آن‌ها را به جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای کشور بیاورند.

|

نظرات کاربران