در حال بارگذاری ...
حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

صالحی:هنر تاریخ معاصر را به تاریخ کهن پیوند می دهد و این پیوند، شایسته ستایش است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، از مجلس شبیه خوانی " شهادت میرزا ابوالقاسم فراهانی " دیدن کرد.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه 13 شهریور ماه با حضور در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، به تماشای مجلس شبیه خوانی " شهادت میرزا ابوالقاسم فراهانی " در محوطه باز مجموعه تاتر شهر نشست.
او  پس از اجرای این تعزیه،به دعوت گروه اجرایی این مجلس شبیه خوانی، روی استیج رفت و در سخنان کوتاهی با تقدیر از گروه اجرایی این تعزیه گفت: این هنر نقبی است از گذشته به حال ما. اثری است که به درون ما راه می یابد و برون ما را می نمایاند.
صالحی ادامه داد:  اثری همچون شبیه خوانی میرزا تقی خان فراهانی، درباره شهیدان استقلال ایران است.  ضمن اینکه تاریخ معاصر ما را به تاریخ کهن مان پیوند می دهد و این پیوند، شایسته ستایش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خوشنودی از اجرای نسخه های غریب تعزیه در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اضافه کرد: اجرای چنین نسخه هایی ارزشمند است چراکه این گروه و برگزار کنندگان جشنواره توانسته اند نسخه های مدفون را به نسخه های عیان تبدیل کنند و نسخه های زیر خاکی و زیرزمینی را به گنجینه هایی عیان و آشکار تبدیل کنند.
او در پایان از برگزار کنندگان جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به دلیل پیوند تاریخ معاصر با تاریخ کهن کشور قدردانی کرد.
همچنین در این دیدار، داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، توضیح داد که تعزیه قایم مقام فراهانی در دوره قاجار نوشته شده اما در آن دوره اجازه اجرا نداشته است و حال به برکت این جشنواره، نسخه های غریب تعزیه از صندوق ها بیرون آمده است چراکه این جشنواره با نگاهی پژوهشی برگزار می شود و می کوشد نسخه های کمتر اجرا شده تعزیه را به اجرا بگذارد.
او ابراز امیدواری کرد با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مکان ثابتی به اجرای تعزیه اختصاص پیدا کند و این هنر همان طور که در دل مردم جای دارد، در دل مدیران نیز جای داشته باشد.
هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با دبیری داوود فتحعلی بیگی از هشتم تا پانزدهم شهریور ماه برگزار می شود.




نظرات کاربران