در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با چهار تن از کارگردانان نمایش‌های خیابانی حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی‌سنتی

محلی برای تجمع بهترین‌ها

ایران تئاتر – کارگردان‌های تئاترهای خیابانی حاضر در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی این رویداد هنری را یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های تئاتری کشور می‌دانند و معتقدند این جشنواره محلی برای تجمع بهترین‌ها و بزرگان هنرهای سنتی است.

اجرای نمایش‌های خیابانی و محیطی در طول برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی حال و هوای بعداز ظهرهای پایتخت را به کلی دگرگون کرده و به شهروندان تهرانی روزهای پر شور و حالی را در آخرین ماه تابستان هدیه کرده است. در واقع اگر این‌روزها گذرتان به اطراف تئاترشهر یا بوستان نوروز افتاده باشد قطعا دیده‌اید  جمعیت کثیری را که گردهم جمع شدند. افرادی که در واکنش به تماشای اجراهای نمایش‌های سنتی و آیینی گاهی در سکوت فرو می‌روند و لحظه‌ای دیگر با صدای خنده و کف زدن‌هایشان هنرمندان را تشویق می‌کنند.

 

محمد مظفری :جایگاه جشنواره آیینی سنتی بیش از اینهاست

محمد مظفری از شهر گناوه یکی از هنرمندانی است که در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کرده و نمایش «سهیلی» را در بخش خیابانی اجرا کرده است. او که برای ششمین بار در این جشنواره حضور دارد، درباره برگزاری این جشنواره به ایران تئاتر گفت: جایگاه جشنواره آیینی سنتی برتر از چیزی است که هم اکنون به آن بها می‌دهند. از نظر من بایستی بیش از این به جشنواره اهمیت داد چراکه این جشنواره هنر سنتی ایران را زنده نگه داشته است.

مظفری در رابطه با نمایش «سهیلی» ادامه داد: این نمایش برگرفته از یک آیین در جنوب و مرتبط به دریا است. مردم پس از مشاهده ستاره سهیل که بهتر شدن آب و هوا را نوید می‌دهد یک آیین عروسک‌گردانی را اجرا می‌کنند. در این نمایش از موسیقی سنتی، دو عروسک (یکی تن پوش و دیگری عروسک بونراکو) استفاده کردم.

این کارگردان تئاتر  حدود 10 سال از عمر خود را بر شناسایی و احیا آیین‌های سنتی صرف کرده و حدود سی آیین بوشهر را به شکل نمایش در یک کتاب تحلیل و جمع‌آوری کرده است.

 

مرتضی اسدی مرام: جشنواره محلی برای تجمع بهترین‌ها و بزرگان هنر سنتی است

مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه برای سومین بار است که در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی حضور دارد. اسدی مرام امسال با نمایش «داول کشی» که برگرفته از یک آیین کرمانشاهی است به جشنواره امده است.

کارگردان نمایش «داول کشی» که جشنواره آیینی سنتی را محلی برای تجمع بهترین و بزرگان هنر سنتی می‌داند درباره نمایش خود به ایران تئاتر گفت: در اواخر زمستان، مردم کرمانشاه عروسکی می‌سازند که نماد زمستان است و با به آتش کشیدن این عروسک آمدن بهار را مژده می‌دهند. انتخاب این نمایش به دلیل نشان دادن همدلی مردم کُرد بوده است.

او با بیان اینکه به نظر من اگر جشنواره به صورت رقابتی برگزار شود انگیز هنرمندان برای شرکت در این جشنواره نیز بیشتر خواهد شد، افزود: باید کلاس و دوره‌های آموزشی برای شناسایی بیشتر نمایش های آیینی سنتی به جوان‌ها برگزار شود تابدین وسیله هنر سنتی کشورمان فراموش نشود.

 

توحید حاجی بابایی: جشنواره آیینی سنتی یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتری است

توحید حاجی بابایی  نویسنده و کارگردان نمایش «آتیشما ،یاللی آیین توولاما» از شهر تهران برای دومین بار حضور در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را تجربه می‌کند. حاجی بابایی که جشنواره آیینی سنتی را یکی از معتبرترین جشنواره‌ می‌داند به ایران تئاتر گفت: از نحوه افتتاحیه آن در سبیمارستان محک لذت بردم اما اگر برگزاری جشنواره سالی یکبار باشد، بهتر است.

او که اصل و نسبش آذربایجانی است و سال­ها اجرای رقص و نمایش سنتی آذربایجان را انجام داده در رابطه با نمایش خود توضیح داد: این نمایش در یک بار در محوطه بیرونی تئاتر شهر و یک بار دیگر در محیط قهوه خانه تالار وحدت اجرا کردیم. اجرای ما از هشت قسمت مختلف تشکیل شده که چهار بخش آن برای کودکان و چهار بخش دیگر مخصوص بزرگسالان است.

 

جمشید حسین‌زاده :یادآوری آیین‌ها امری ارزشمند است

جمشید حسین‌زاده نویسنده و کارگردان نمایش «لافند بازی» از شهر رشت نیز که در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کرده و چهارمین حضور خود را تجربه می کند درباره جشنواره آیینی سنتی با بیان اینکه از نظر  من احیا و یادآوری آیین‌هایی که کمرنگ شده و یا از بین رفته امری مهم و ارزشمند است، به ایران تئاتر گفت: نمایش «لافند بازی» نمایش برگرفته از مراسم‌های بومی و سنتی گیلان است و قدمتی چند صد ساله دارد. این نمایش را در جشن‌ها و عروسی‌ها برگزار می‌شود  و ساز و نقاره یکی از مهمترین بخش‌های این نمایش است و بدون موسیقی بی‌معنا می‌شود.

او ضمن اظهار امیدواری نسبت به ادامه‌دار بودن این جشنواره، افزود: امیدوارم با حضور هنرمندان هر سال بر کیفیت آثار حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی افزود شود.




نظرات کاربران