در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از پروژه چند رسانه ای سی

سعدآباد جایی برای هنرنمایی شجریان است

ایران تئاتر: این شب ها مجموعه فرهنگی سعد آباد میزبان پروژه «سی» اثر مشترک همایون شجریان و سهراب پورناظری است. شامگاه دوشنبه ۱۳ شهریور ماه یکی از شب های این کنسرت نمایش بود که در آن داستان هایی از شاهنامه، همراه با خوانندگی همایون شجریان اجرا شد.

به گزارش ایران تئاتر، شامگاه دوشنبه 13 شهریور ماه، مجموعه فرهنگی هنری سعدآباد میزبان پروژه «سی» اثر مشترک همایون شجریان و سهراب پورناظری بود، که در آن ستارگانی همچون بهرام رادان، سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل و ... به ایفای نقش می پرداختند.

 

ساعت شروع این اجرا که در محوطه باز مجموعه سعدآباد برگزار می شد ۲۱:۴۵ بود که با مستقر شدن علاقه مندان روی صندلی های خود راس ساعت ۲۲:۳۰ با حضور همایون شجریان (خواننده) و سهراب پورناظری و حسین رضایی نیا (نوازندگان) آغاز شد. با تشویق مردمی که در جایگاه خود مستقر شده بودند و البته افراد زیادی که هنوز در حال پیدا کردن جای خود بودند، این 3 نفر قطعه آغازین اجرا را به صحنه بردند. در ابتدا سهراب پورناظری با به صدا درآوردن نوای سه تار، چند دقیقه ای را به تک نوازی پرداخت و سپس همایون شجریان اولین قطعه آوازی اجرا که مقدمه ای برای ورود به داستان های شاهنامه فردوسی بود را خواند. سپس قسمت نمایش که کارگردانی آن را اصغر دشتی بر عهده داشت، آغاز شد، اما هنوز مردم زیادی در پی پیدا کردن جای خود بودند و تماشاگران زیادی به این موضوع اعتراض داشتند.

 

اولین قصه از این درام موسیقایی، داستان زال و رودابه بود، که بازیگرانی همچون صابر ابر، بهرام رادان و سحر دولتشاهی در آن به ایفای نقش می پرداختند. زال و رودابه داستان اصلی نمایش بود، اما در ادامه این قصه به داستان های رستم و اسفندیار و همچنین رستم و سهراب وصل می شد، که دیگر بازیگرانش دلنیا آرام، مهدی پاکدل، بانیپال شومون و حسین صوفیان بودند.

اجرای نمایش در پروژه «سی» قسمت بندی شده بود و بعد از تمام شدن هر پرده همایون شجریان قطعه آوازی را اجرا می کرد، که اکثرا در آن سعی شده بود، تا متناسب با حال و هوای صحنه های نمایش انتخاب شوند. شجریان در این اثر صحنه ای به جز اشعار شاهنامه چند قطعه محبوب دیگر خود از جمله «ابر می‌بارد»، «آهای خبردار»، «دل به دل» و «با من صنما» را نیز خواند، که به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

 

عمده دیالوگ ها در نمایش این اثر صحنه ای با لحنی آهنگین بیان می شدند، که تلاشی برای نردیکی فضای کار به درام موسیقایی بود. به گفته نغمه ثمینی که نویسندگی متن نمایش این اثر را بر عهده داشته، پروژه «سی» یک درام موسیقایی است که در آن هنر تئاتر و موسیقی به یکدیگر متصل شده اند و این ۲ مدیوم به همراه ویدئو مپینگ تلاش کرده اند تا با بهره گیری و اقتباس از شاهنامه فردوسی داستان هایی از عشق و بیداری و آزادی و میهن دوستی را روایت کنند.

در این کنسرت نمایش علاوه بر قطعات آوازی که همایون شجریان می خواند، در بین پرده های نمایشی چندباری اجرا معطوف به تک نوازی پورناظری شده، که در بیشتر اوقات مخاطبان را غافلگیر کرده و تحت تاثیر قرار می داد.

 

از نکات قابل توجه این اجرا جمعیت بالایی نردیک به چهارهزار نفر بود که برای دیدن این اثر از نقاط مختلف تهران به سعد آباد آمده بودند، اما تعداد زیاد صندلی ها در چندین و چند ردیف باعث می شد به دلیل فضای محوطه باز مجموعه سعدآباد اکثرا مخاطب با مشکلاتی برای تماشای صحنه ها مواجه شود که البته با تصاویر ویدئو مپ که روی دیواره کاخ می افتاد تلاش شده بود تا برای مخاطب تسلط بیشتری روی داستان ایجاد شود، اما این موضوع باز هم کمک چندانی به مخاطبانی که می خواستند نمایش را دنبال کنند نمی کرد.

 

این اثر بعد از دو ساعت با اجرای قطعه پایانی «ایران» به کار خود پایان داد. اجرا این قطعه به صورتی بود که جمله مردم به وجد آمده، ایستاده همایون شجریان را تا پایان قطعه همراهی کردند.

بر اساس اعلام قبلی کنسرت-نمایش «سی» تا 18 شهریور ماه از مخاطبان در فضای باز کاخ سعدآباد میزبانی می کند

 

عکس از کاوه کرمی




نظرات کاربران