در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایش در مراسم رونمایی از کتاب های تخصصی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی عنوان کرد

تاسیس پژوهشکده نمایش‌های آیینی سنتی دور از دسترس نیست

در آخرین روز اجراهای هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی طی مراسمی با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی در تالار مشاهیر تئاترشهر از ۸ عنوان کتاب انتشارات تخصصی جشنواره با موضوعات مرتبط با نمایش‌های ایرانی رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر در ابتدای این مراسم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از رونمایی این کتاب‌ها همزمان با برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی گفت: بطور کلی آیین‌ها و رسم‌های سنتی کاری ارزشمند است و همه باید برای حفظ آنها کوشا باشیم.

شفیعی با بیان اینکه هدف اصلی این اتفاق کشف و صیانت از نمایش‌های آیینی و سنتی است، ادامه داد: به خاطر دارم آقای عنوان می کردند که یکی از آرزوهایشان تاسیس پژوهشکده نمایش‌های آیینی سنتی است و به نظر من با توجه به اینکه دبیرخانه کانون نمایش‌های آیینی سنتی دایر است این آرزو خیلی دور از دسترس نیست.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه یکی از وظایف کانون این است که مباحث انتشارات را مدیریت کند، افزود: البته برگزاری جشنواره آیینی سنتی نیز یکی از مهم‌ترین وظایف کانون است. اما اگر این جشنواره برگزار نمی‌شد بسیاری از فعالانی که در حال حاضر می‌شناسیم و تجربیات خود را به نسل آینده انتقال می‌دهند ناشناس مانده بودند.

او ضمن قدردانی از چاپ و انشتار این عناوین خواستار گسترده‌تر شدن فعالیت دیگر محققان عرصه نمایش‌های آیینی سنتی شد و اظهارداشت: نباید فقط شاهد چاپ کتاب از چند پژوهشگر باشیم بلکه این فضا گسترش یابد و تمامی هنرمندان پژوهشگر این فرصت را پیدا کنند تا اثر خود را چاپ کنند. همان‌گونه که از هنرمند 5 تا 85 ساله در جشنواره نمایش اجرا می‌کند در حوزه پژوهش نیز باید این دایره گسترش یابد.

شفیعی با گله‌مندی از دانشگاه‌ها که در حوزه پژوهش فعال نیستند، تصریح کرد: کانون نمایش‌های آیینی سنتی فعالیت‌های تاثیرگذار و درخشانی دارد. کانون باید دایره حوزه تحقیق و پژوهش را گسترش دهد و با دانشگاه ارتباط مستمری داشته باشد. در فاصله دو سال بین جشنواره به مباحث پژوهشی، تحقیقی و آموزشی بپردازد. مباحثی که دبیر جشنواره همیشه به آن‌ها تاکید دارد.

او با تاکید بر اینکه نباید رونمایی کتاب‌های آیینی سنتی به جشنواره منحصر شود، گفت: از این فعالیت ارزشمند با تامین بودجه حمایت می‌کنیم تا در طول سال استمرار داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از نویسندگان حاضر در مراسم، اظهارامیدواری کرد این روند هم‌چنان تا قبل از برگزاری جشنواره دوره بعد ادامه داشته باشد و شاهد انتشار کتاب‌های بیشتری باشیم.

شفیعی همچنین پیشنهاد داد موقعیتی فراهم شود تا کتاب‌هایی که توسط دیگر انتشارات در حوزه نمایش‌های آیینی سنتی به چاپ می‌رسند نیز رونمایی شوند.

 

دعوت از پژوهشگران نمایش‌های آیینی سنتی

پس از سخنان مدیرکل هنرهای نمایشی، داوود فتحعلی‌بیگی دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با اشاره به حمایت مدیرکل هنرهای نمایشی برای برداشتن قدم‌های بلندتری در حوزه پژوهش، گفت: سخنان نویدبخشی شنیدیم و امیدوارم در فردای نه چندان دور فراخوانی منتشر کنیم و از همه پژوهشگرانی که در حوزه نمایش‌های آیینی سنتی و مرتبط با آن پژوهش دارند دعوت کنیم برای چاپ اقدام کنند. تا شاهد انتشار آثار قابل توجهی باشیم و قبل از جشنواره نوزدهم این متون منتشر شده باشند.

دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با این توضیح که با نویسندگانی که برای چاپ کتاب به کانون مراجعه کردند در حد امکان مساعدت شده است، افزود: متاسفانه دوستان این حوزه به ندرت برای چاپ پژوهش‌های خود مراجعه می‌کنند و امیدوارم با تصمیمات جدید اتفاق‌های خوبی را در آینده شاهد باشیم.

 

حمایت و چاپ کتاب از اهداف اداره کل هنرهای نمایشی است

محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر نیز در سخنانی با اشاره به این موضوع که در مصاحبه و سخنرانی‌های پیرامون جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی مسئولین همیشه به این نکته تاکید دارند که این رویداد پژوهشی است و باید پژوهش در تمام وجوه آن جاری باشد، گفت: هم‌چنان که در سمینار، کارگاه و نمایش‌های روی صحنه مشاهده می‌شود تمامی آثار پایه و ریشه‌ای مبتنی بر پژوهش دارند.

او حمایت از چاپ کتاب را از اهداف مرکز هنرهای نمایشی دانست و افزود: با توجه به اهمیت این موضوع چند کتاب متشکل از مجموعه مقالات‌، فرهنگ لغات، دفتر تعزیه و دستاوردهای دوره‌های مختلف رونمایی می‌شود.

ناصربخت همچنین توضیح داد: چهار کتاب با عناوین «مبارک و خاتون پرده‌نشین»، «انسانم آرزوست»، «رام کردن زن سرکش» و «تخت و خنجر» از نوشته‌های داوود فتحعلی‌بیگی از سوی نشر علمی پارسه منتشر شده که آغازی برای حمایت و انتشار نمایش‌های آیینی سنتی توسط دیگر انتشارات است.

او همچنین تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و دیگر ارگان‌های مرتبط باید از نمایش‌های آیینی سنتی که بخشی از هویت ایرانیان است حمایت کنند.

پس از سخنان محمدحسین ناصربخت از کتاب‌های «بازی‌نامه 4» از حسین جمالی، «دفتر پژوهش 3» به کوشش محمدحسین ناصربخت، «مجموعه مقالات پنجمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی» به کوشش حمیدرضا اردلان، «فرهنگ لغات و اصطلاحات نمایش‌های آیینی و سنتی» با عنوان فرعی تعزیه، تقلید، خیمه شب‌بازی، نقالی نوشته فریبا رئیسی، «دفتر تعزیه 14» مهدی دریایی و «دفتر تعزیه 15» محمدحسن رجائی‌زفره‌ای با حضور مهدی شفیعی، داوود فتحعلی‌بیگی و محمدحسین ناصربخت رونمایی شدند. طبق گفته ناصربخت، کتاب «دفتر تقلید 3» نیز به اختتامیه جشنواره می‌رسد.

هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی امروز با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.




نظرات کاربران