در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه جشنواره نمایش های آیینی سنتی عنوان کرد:

تهران به تکیه ای برای اجرای دائمی نمایش ها آئینی سنتی نیاز دارد

مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین پایانی جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی گفت: جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی متنوع ترین رویداد نمایشی کشور است.

به گزارش ایران تئاتر مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در در آیین اختتامیه جشنواره نمایش های آیینی سنتی با بیان این مطلب افزود: تنوع این رویداد به معنای تلاش برای فربه کردن تیم اجرایی نسیت بلکه به تنوع آیین و رسوم کشورمان بر می گردد.

او با اشاره به اینکه این تنوع فرهنگی در جهانی که تمایل به یکسان سازی روز به روز پررنگ تر می شود، یک فرصت بسیار ویژه است، تصریح کرد: بهره گیری از آئین و سنن و نمایشهای برگرفته از آنها نه فقط یک انتخاب بلکه یک فرصت است لذا از تمام سازمانهای دولتی و غیر دولتی برای استفاده از ظرفیت خود در جهت توسعه آیین های نمایشی دعوت می کنم.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در آغاز سخنان خود  جشنواره نمایش های آیینی سنتی متنوع ترین رویداد هنری کشور است. تنوع این رویداد مساله ای اجرایی به معنای تلاش برای فربه کردن این رویداد توسط تیم برگزار کننده نیست بلکه به تنوع آیین و سنن نمایشی کشورمان بر می گردد، بدین معنی که این رنگین کمان بی نظیر لاجرم برای برگزاری یک رویداد ، تنوع خود را نمایانگر می سازد. این تنوع در جهانی که تمایل به یکسان سازی روز به روز در آن برجسته تر می شود یک فرصت بی نظیر برای متفاوت بودن است و بازنمایی تفاوت، راهی است برای تحمل بیشتر ، برای همزیستی عمیق تر و برای زندگی محترمانه تر. از این رو بهره گیری از آیین و سنن و نمایش های برگرفته از این آیین و سنن نه فقط یک انتخاب که یک ضرورت است. هم در چارچوب سرزمین مان که جایگاه و مامن اقوام و مذاهب و خرده فرهنگ های مختلف است و هم در سطح منطقه و جهانی.
مدیر کل هنرهای نمایش در ادامه تاکید کرد:  دعوت می کنم از تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی و تشکیلات مردم نهاد به استفاده از ظرفیت های در اختیار خود برای توسعه آیین ها و سنن نمایشی.
 وی همچنین با اشاره به اهمیت حضور نسل جدید در این عرصه گفت :خوشبختانه در جشنواره امسال بخش جوانه های نمایش ایرانی با هدف معرفی و ترویج نمایش های آیینی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفت. این بخش محل عرضه خلاقیت ها و شناسایی استعدادهاست و صمیمانه سپاس خود را نثار خانواده هایی می کنم که فرزندان خود را به این حوزه رهنمون شده اند و امیدوارم با گسترش این فعالیت ها نسل های بعدی کشورمان هویت سرزمین خود را در جهان مدرن و با زبان مدرن به عنوان نشانه ای از تمدن کهنسال کشورمان بر جسته سازند.
شفیعی با تاکید بر گسترش گردشگری در سالهای اخیر افزود : این توسعه فرصتی کمیاب برای هنرمندان و فعالان حوزه نمایش های آیینی سنتی در سراسر کشور فراهم کرده است تا به عرضه آثار خلاق خود بپردازند، بی شک ارتقا ساز و کار عرضه ی این آثار به مخاطب غیر ایرانی از مواردی است که توجه بیشتری می طلبد.
مدیر کل هنرهای نمایشی با یادآوری اهمیت ثبت  تعزیه و هنرهای اجرایی ایرانی شامل نقالی و پرده خوانی به عنوان میراث معنوی جهانی افزود : وجود اماکنی برای اجرای مداوم این دو گونه و هم چنین سایر گونه های نمایشی از ضروریات بر جسته سازی آنها در جامعه است. شهر تهران به یک تکیه فاخر نیاز دارد. به اماکنی با معماری ایرانی اسلامی برای اجرای مداوم نمایش های آیینی و سنتی نیاز دارد. امیدوارم با حمایت شهردار محترم تهران و اعضا محترم شورای شهر تهران در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح این اماکن باشیم.
شفیعی در پایان گفت :حضور جناب آقای مسجد جامعی نه به عنوان یک عضو شورای شهر که به عنوان یک همراه همیشگی فرهنگ و هنر کشورمان و همینطور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مازنی نماینده محترم مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم را خیر مقدم می گویم و از ایشان برای توجه به تئاتر در هر جایگاهی که بوده اند سپاسگزاری می کنم و به نمایندگی از هنرمندان برای تحقق بخشیدن به ارتقا جایگاه تئاتر یاری می طلبم.




نظرات کاربران