در حال بارگذاری ...
در دوازدهین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان

همه آن چیزی که باید از جشنواره مریوان بدانید

ایران تئاتر: دوازدهمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از روز جمعه ۱۷ شهریور ماه کار خود را آغاز می کند. در متن پیش رو به معرفی بخش های مختلف این دوره از جشنواره پرداخته ایم.

به گزارش ایران تئاتر جشنواره بین المللی تئاتر مریوان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، شوارای اسلامی شهر، شهرداری مریوان، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و ایران با هدف ترویج فرهنگ صلح و دوستی، احترام متقابل بین ملت‌ها، مبارزه با تروریسم و اهدافی از این دست از روز جمعه 17 شهریور ماه کار خود را آغاز می کند.

 

برگزاری این جشنواره در شهر زیبای مریوان، وجود ورکشاپ های معتبر و حضور گروه های حرفه ای، این جشنواره را به یکی از معتبرترین جشنواره های تئاتر کشور تبدیل کرده است. به طوری که گروه های نمایشی برای حضور در آن از ماه ها قبل خود را آمده می کنند، تا با پشت سر گذاشتن رقبایی سخت خود را به مریوان برسانند. حال این روز ها دوازدهمین دوره از این جشنواره در حالی برگزار می شود، که نسبت به سال گذشته بخش های تازه ای به قسمت های اصلی آن اضافه شده است. به گفته دبیر جشنواره دوازدهم در هر روز از برگزاری این جشنواره 43 نمایش در بخش های مختلف به صحنه می روند. در ادامه به معرفی کلی این دوره از جشنواره پرداخته یم.

 

مسابقه ایران

بخش مسابقه ایران اصلی ترین قسمت جشنواره تئاتر مریوان است، که در آن 20 نمایش از شهر های مختلف کشور حضور دارند. افراد حاضر در این قسمت از جشنواره 107 نفر بوده که ازین میزان 80 نفر مرد و 27 نفر زن هستند.

در این بخش از میان نمایش های متقاضی با گونه های متفاوت نمایش های فضای باز(خیابانی – کاربردی – محیطی) نمایش هایی انتخاب شده اند که پیش ازین در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده اند. البته باید گفت که با هدف ترویج و تشویق اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی آثار انتخاب شده پیش ازین هرکدام حداقل 5 بار برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده اند. بخش مسابقه تئاتر ایران به صورت رقابتی برگزار شده و نمایش ها براساس اجرای خود در ایام جشنواره مورد داوری قرار می گیرند.

 

نمایش‌های آیینی و سنتی

این روزها توجه به نمایش های آیینی و سنتی از سوی جامعه تئاتر خیلی کم به چشم می خورد. در چنین شرایطی وجود بخشی با نام نمایش های آیینی و سنتی در جشنواره مریوان جای خوشحالی داشته و امید از توجه بیشتر به این گونه از نمایش ها می دهد. در این بخش 6 نمایش از شهرهای رشت، لاهیجان، میناب، مریوان و کرمانشاه پذیرفته شده است. افراد حاضر در این قسمت 64 نفر بوده، که ازین میزان 35 نفر مرد و 29 نفر زن هستند.

آثار این قسمت از جشنواره بر اساس فرهنگ بومی و محلی، خرده فرهنگ‌ها، بازی‌های محلی، آیین و سنن اقوام مختلف کشور تولید شده است. بخش نمایش های آیینی و سنتی به صورت رقابتی برگزار شده و نمایش ها بر اساس اجرای خود در ایام جشنواره مورد قضاوت قرار می گیرند. بر اساس انتخاب هیئات داوران از میان آثار حاضر در جشنواره در هرکدام از بخش های ۱- تحقیــق و پژوهش آیین‌ها ۲-کارگردانی ۳- طراحی فضای نمایشی 4- موسیقـــی، یک برگزیده معرفــــی شده و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

 

تئاتر ملل

تئاتر ملل، یکی از بخش های مهم جشنواره بوده، که به هرچه بیشتر دیده شدن جشنواره تئاتر مریوان کمک می کند. هیئات داوران در این قسمت از جشنواره بر پایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی به مضامین انسانی همچون صلح و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان 6 اثر از کشورهای فرانسه، اوکراین، کردستان عراق، اسپانیا، برزیل و آذربایجان به مریوان دعوت کرده اند تا نمایش های خود را برای مخاطبان ایرانی به نمایش بگذارند. افراد حاضر در این بخش 33 نفر بوده که ازین میزان 29 نفر مرد و 4 نفر زن هستند.

 

تئاتر کودک ونوجوان

توجه به تئاتر کودک یکی از مواردیست که امروزه باید آن را خیلی جدی گرفت. به همین منظور جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برای اولین بار اقدام به برگزاری چنین بخشی کرده است. در این دوره 5 اثر از شهرهای تهران، تبریز، کیاشهر، لرستان و کرمانشاه برای حضور در جشنواره پذیرفته شده و با 40 نفر شرکت کننده که ازین میزان 30 نفر مرد و 10 نفر زن هستند، به اجرای آثار خود می پردازند.  بخش تئاتر کودک ونوجوان در این جشنواره با هدف حمایت از آثار هنری خلاق، تربیت نسل آینده و رشد و پرورش فرزندان ایران اسلامی شکل گرفته است. ستاد برگزاری جشنواره الویت انتخاب آثار این بخش غیر رغابتی را نقش آموزشی وتربیتی در انتقال مضمون به مخاطب اعلام کرده است.

 

میهمان

در این بخش 4 نمایش که در طول سال گذشته در جشنواره های دیگری به نمایش گذاشته شده و یا در اجراهای دیگری مورد استقبال قرار گرفته اند به تشخیص دبیرخانه جشنواره برای حضور در مریوان انتخاب می شوند.  افراد شرکت کنده در این بخش 19 نفر بوده که ازین میزان 12 نفر مرد و 7 نفر زن هستند.

 

کارگاه های آموزشی

در این بخش که به واقع می توان آن را یکی از ملزومات هر جشنواره ای عنوان کرد، 3 کارگاه تخصصی برای علاقمندان برگزار می شود. البته این روزها در هر جشنواره ای این بخش حاضر است، ولی به دلیل کم توجهی در انتخاب اساتید و کمبود زمان ارائه شده کم تر تاثیری را در تئاتر امروز داراست. ستاد برگزاری جشنواره خیابانی مریوان با هدف ارتقای بنیه علمی  در این دوره از جشنواره اقدام به برگزاری سه ورکشاپ با حضور محسن اردشیر، یاسر خاسب و قطب الدین صادقی کرده است.

 

شایان ذکر است که در این دوره از جشنواره دو  بخش تازه دیگر با عنوان «ویژه معلولان» و«طرح و ایده» به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اضافه شده است.

در بخش ویژه معلولان تنها یک اثر از شهر سنندج حضور داشته، که برای اجرای آن 5 زن و 1 مرد همکاری می کنند.

همچینین بخش طرح و ایده که با حضور فارس باقری، سیروس همتی و رحیم عبدالرحیمزاده به وجود آمده؛ از همان ابتدای کار با متقاضیان فراوانی روبه رو بوده است. به طوری که ۷۲ اثر در بخش مسابقه آزاد و  26 اثر در بخش آئینی از همان ابتدا برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کرده بودند.

 

دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری فاتح بادپروا از 17 تا 20 شهریور ماه کنونی در شهر مریوان در حال برگزاری است.




نظرات کاربران