در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در اختتامیه جشنواره تئاتر استان اصفهان گفت:

اصفهان به افزایش فضا های تئاتری نیاز دارد

اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان اصفهان باحضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. مهدی شفیعی ضمن اشاره به پیشینه قوی تئاتر در استان گفت: اصفهان به افزایش فضا‌های تئاتری نیاز دارد.

به گزارش ایران تئاتر ، مهدی شفیعی در این مراسم با تبریک عید غدیر وهمچنین تبریک به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که در جشنواره شهید رجایی به عنوان استان نمونه مورد تقدیر قرار گرفت گفت: جشنواره تئاتر خصوصا جشنواره تئاتر استانی و هر آنچه در این رویدادها اتفاق می افتد بهانه ای است که به اصل تئاتر توجه کنیم و به آنجا برسیم که تئاتر را به معنای واقعی در استان ها داشته باشیم.
وی تصریح کرد: داشتن تئاتر با یکی دو اجرای مناسبتی و تعدادی اجرای کوتاه نا پیوسته رخ نمی دهد. زمانی می توانیم بگوییم که تئاتر در یک شهر و استان داریم که اجراهای مداوم و مستمر و مکان هایی به طور مختص برای تئاتر داشته باشیم.
مدیر کل هنرهای نمایشی در بخش دیگر صحبت هایش گفت: اینکه اصفهان تئاتر دارد، پیشینه ارزشمندی در تئاتر دارد و در گذشته مکتب های تئاتری ارزشمندی داشته بر کسی پوشیده نیست اما متاسفانه علی رقم اینکه هنرش همیشه زبانزد بوده باید بپذیریم که زیر ساخت های تئاتر اش در شان و جایگاه هنرمندان و گروه های تئاتر پیشرفت نداشته است. ضرورت دارد که برای افزایش زیرساخت هایی که متعلق به گروه های تئاتر باشد اقدام اساسی انجام شود. زیر ساخت هایی که هر چند کم هزینه و ساده هستند اما به طور تخصصی برای تئاتر ایجاد شده باشند و مورد بهره برداری گروه های تئاتری قرار بگیرند.
وی با اشاره به تفاهم نامه ساخت و تجهیز پلاتو های تئاتر در استان های مختلف کشور گفت: اگر این همراهی در بین مسئولان استان ، شهرداری ها و ارشاد اتفاق بیافتد و موافقت برای ساخت این زیرساخت ها باشد و تفاهم نامه ای را امضا کنند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تعهد می کند که تجهیز این اماکن را بر عهده بگیرد. اصفهان به افزایش این فضا های تئاتری نیاز دارد.
مهدی شفیعی ادامه داد: شرایط اجتماعی امروز بسیار مهیا تر از گذشته است برای اجرای تئاتر از دو منظر . اول از منظر تحصیل کردگان حوزه تئاتر. امروز بیش از 60 دانشگاه تئاتر داریم. فارق از همه مباحثی که مطرح می شود که آیا این تعداد لازم است یا نیست و کیفیت آموزش چگونه است امروز جامعه بزرگی از دانش آموختگان تئاتر در سراسر کشور داریم. شاید در همین بیست ، سی سال گذشته اگر به دنبال یک داور لیسانسه می گشتیم باید به سراغ تهران می رفتیم ولی امروز در همین اصفهان تعداد دانش آموختگان تئاتر بسیار زیاد است.
مدیر تئاتر کشور تاکید کرد: اگر تولید خوب داشته باشید ، اگر تئاتر خوب روی صحنه داشته باشیم مطمئن باشید که استقبال خوبی هم از تئاتر خواهیم داشت و کمتر با صندلی های خالی روبرو می شویم. و این ها مسئولیت ما را سنگین تر می کند که بیشتر به زیر ساخت ها توجه کنیم  و ساز و کار اجرای تئاتر را جدی تر بگیریم.
وی در پایان صحبت های خود تشکیل انجمن های هنرهای نمایشی استان ها را ضرورت ساماندهی به نیروی انسانی تئاتر دانسته و گفت: اگر اعتقاد داریم که تئاتر ضرورت دارد و تئاتر مقوم فرهنگ است که چنین است. همان طور که در سیاست های بالادستی وزارت و قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن به عنوان یک ضرورت یاد شده . پس باید تشکیلات نیروی انسانی و گروه های نمایشی ساماندهی کنیم که این کار را در سه و چهار سال اخیر تلاش کریم این کار را با تشکیل انجمن های هنرهای نمایشی از میاد هیات مدیره گروه های نمایشی انجام دهیم و انجمن هنرهای نمایشی اصفهان از اولین انجمن هایی بود که تشکیل شد.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی نیز در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با تبریک دهه ولایت  و عید سعید غدیرخم و با اشاره به آیه «یا ایها النبی بلغ ما انزل الیک من ربک» گفت: ابلاغ به معنی رساندن پیام به جان مخاطب است و در این آیه خداوند به پیامبر امر می‌کند که پیام و حقیقت غدیر را  به مردم برساند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: خداوند به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند اگر پیام غدیر را به مردم نرسانی گویی رسالت خود را انجام نداده‌ای و این مسئله نشان از اهمیت این حقیقت دارد.
وی با اشاره به اهمیت و اثرگذاری هنر نمایش خاطرنشان کرد: خداوند برای اینکه حقیقت غدیر ماندگار باشد آن را در قالب اتفاقاتی که در روز عید غدیر انجام شد در ذهن مردم قرار داد.
حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه نمایش در کشور ممتاز است، اظهار کرد: ٢٧ نمایش از ٩ شهرستان در دبیرخانه بیست و نهمین جشنوارۀ تئاتر استان اصفهان مورد بازبینی قرار گرفت و در مجموع ١٠ نمایش به اتفاق آرای داوران برای شرکت در این جشنواره انتخاب شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به وجود ٣٠ گروه نمایشی ثبتی و ١٠ گروه نمایش در حال ثبت در استان تصریح کرد: استقبال مردم از تئاتر در سال‌های اخیر بیشتر شده و هر روز به طور متوسط ٧ نمایش در استان اجرا شده است و در ٣ ماه نخست سال ٩٦ نیز ٩٧٧ اجرا از ٨٠ نمایش تولیدی در سطح استان داشتیم.
اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، پرویز طاهری سرپرست معاونت فرهنگی هنری، بهزاد بابایی رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ١٦ شهریور در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار شد.

 




نظرات کاربران