در حال بارگذاری ...
گفت وگو با علی عابدی مدیر تماشاخانه سنگلج و کارگردان تئاتر

تماشاخانه سنگلج یک مکان حرفه ای برای اجرای تئاتر است

ایران تئاتر :در سال های اخیر بازیگران و کارگردان های زیادی در حوزه مدیریتی سالن های نمایشی حضور داشته اند. آرش آبسالان ، حسین پاکدل ، پیمان شریعتی ، اتابک نادری و غیره از این جمله اند .

علی عابدی کارگردان با تجربه و فرهیخته تئاتر سه سالی است که در حوزه مدیریت تماشاخانه سنگلج حضور دارد و تلاش های زیادی برای رونق مجدد این تماشاخانه قدیسی در قلب پایتخت کرده است . اجرای موفق نمایش بنگاه تئاترال در بیش از دو ماه این نمایش را به یکی از پرفروش ترین نمایش های تاریخ در سال های اخیر کرده است .عابدی فارغ التحصیل تئاتر-بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و کارشناس تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی ایران است.ریاست انجمن سینمای جوان استان خراسان شمالی، کارشناس دفتر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی و همچنین عضویت در شورای انتخاب آثار تماشاخانه سنگلج، عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر فجر دوره بیست و سوم و داوری جشنوارهای استانی بین سال های ۸۵ الی ۹۳ از مسئولیت های پیشین عابدی محسوب می شود.او همچنین در کارنامه هنری خود نویسندگی و کارگردانی نمایش هایی همچون خرمگس، شیون، حیدر، تارا، مرد حلبی، همسرایی فرزندان آسمان و ... و کارگردانی فیلم های مستند آق قویون، از یاد رفته ها، آلبوم موسیقی لو، ویزبند مترسک و ... را در کارنامه کاریشدارد که توانسته جوایزی را هم از جشنواره های مختلف دریافت کند. با عابدی در باره کارهای جدیدش درحوزه کارگردانی و استراتژی که برای ادامه موفقیت و رونق دوباره تماشاخانه سنگلج دارد گفت وگویی انجام داده ایم .

 

وضعیت تماشاخانه سنگلج در این روزها به چه نحوی است؟

نزدیک به یک هفته درگیر برگزاری جشنواره تئاتر آئینی – سنتی بودیم و استقبال خوبی از برنامه ای جشنواره به عمل آمد ودر یکی دو روز اخیر هم  نمایش جدید افشین زمانی روی صحنه رفته است.

 

دلیل استقبال گسترده مردم از نمایش بنگاه تئاترال را چگونه ارزیابی می کنید؟

مهم ترین دلیلش این بود که هادی مرزبان کارگردان نام آشنا و درجه یکی است و در کنارش یک تیم بازیگری حرفه ای و نام آشنا مثل ایرج راد، امین زندگانی ، سعید امیر سلیمانی و ... در بنگاه تئاترال بازی داشتند .از طرفی تماشاخانه سنگلج یک مکان حرفه ای برای اجرای تئاتر است و قابلیت های زیادی در این تماشاخانه برای اجراهای نمایش های موفق به لحاظ ابعاد و فرم و نوع ساختار آن فراهم است . نکته مهم دیگر رویکرد سالن های خصوصی به چند اجرایی کردن برنامه هایشان است .اما در سنگلج رویکردمان به تک اجرا است تا گروهها با آرامش و فراغ بال هرشب برای اجرا آماده شوند و دغدغه و استرس تعویض دکور و آسیب های احتمالی وسائل دکور را نداشته باشند .برای ما مهم است تا گروه هایی که با تماشاخانه سنگلج کار می کنند یک امنیت روانی خوب و مطلوبی داشته باشند .

 

برای اینکه روند موفقیت و تداوم ارتباط مخاطب با تماشاخانه سنگلج حفظ شود . آیا برنامه خاصی هم دارید؟

از زمان حضورم دراواسط بهار ۹۴ من به عنوان مدیر تماشاخانه سنگلج فعالیتم را  با اجرای نمایش هزار شلاق به کارگردانی احسان ملکی همراه بود که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی نیز از این نمایش صورت گرفت. در ادامه نیز هنرمندان جوان و پیشکسوتی در تماشاخانه سنگلج آثارشان را به صحنه بردند که چند اثر نمایشی مانند کار بیضایی محمد مساوات با اقبال خوب مخاطب روبه رو شد وبرگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر که همزمان با سالروز ۵۰ سالگی تماشاخانه سنگلج در این مکان برگزار شد، نگاه بسیاری از هنرمندان را به سمت این تماشاخانه قدیمی برگرداند. برگزاری برنامه هایی با عنوان تئاتر از نگاه سنگلج با حضور عباس جوانمرد و زنده یاد جعفر والی در این تماشاخانه برگزارشد که تبعات گسترده و موثری داشت. در کنار این مسائل در پاسخ بهتر سوال شما باید بگویم که به هنرمندان کارگردان های حرفه ای و کار بلد پیشنهاد داده ایم که برای اجرای نمایش هایشان به سنگلج بیایند، که البتهتا به حال روی خوش زیادی نشان ندادند. اما عده ای مثل هادی مرزبان از این قضیه استقبال کردند واین همکاری مشترک نتیجه خوبی هم در پی داشت. در همین راستا تعدادی دیگر از دوستان صاحب نام نام تئاتری در نیمه دوم سال با نمایش هایی معتبری به سنگلج می آیند تا انشالله این رونق و استقبال مخاطب تداوم داشته باشد وحضور  این نام ها به سنگلج هویت و شخصیت می دهند .

 

به نظر می رسد با اجرای بسیارموفق بنگاه تئاترال نظر دوستان کاررگدانی که نسبت به دعوت شما بی تفاوت بودند . تغییر پیدا کند؟

من هم امیدوارم این دوستان روی خوشی نسبت به اجرای نمایش در سنگلج داشته باشند.

 

با توجه به ظرفیت دویست و سی نفری تماشاخانه سنگلج پر شدن تماشاخانه در اجراهای مختلف به نفع وضعیت اقتصادی گروه ها است و از طریق گیشه و فروش بلیط می توانند درآمد قابل توجهی داشته باشند و این نکته مهمی است که باید کارگردان ها به آن توجه داشته باشند؟

من هم متعقدم که رونق تماشاخانه سنگلج سوای تبعات فرهنگیش به رونق اقتصادی تئاتر و در آمد زایی برای گروههای تئاتری می تواند کمک کند و باید همه اهالی تئاتر سعی کنند تا از این پتانسیل بهره برداری لازم را انجام بدهند . در این مدت با چند کارگردان مطرح تئاتری مثل کوروش نریمانی و محمد رحمانیان صحبت هایی داشته ام که در صورت توافق نهایی می توانیم به تداوم اجراها ی موفق در سنگلج در ادامه سال خوشبین باشیم .

 

چه اجراهایی برای روی صحنه رفتن در سنگلج تا به حال قطعی شده است؟

نمایش جدید افشین زمانی که اجرایش آغاز شده و احسان ملکی هم قرار است کار جدیدش را سنگلج اجرا کند.

 

 برنامه ای برای چند اجرایی کردن سنگلج ندارید؟

از نیمه دوم سال دوم سال سنگلج برخی از مواقع دو اجرایی خواهد بود . البته نمایش هایی در این فرایند انتخاب می شوند که دکور زیادی نداشته باشند و بشود خیلی راحت جمعشان کرد و گروه دیگر سریع بتواند دکورش را بچیند . نمایش هایی که دکور زیاد داشته باشد به طور حتم تک اجرایی خواهند بود .

 

در ماه های اخیر سالن های دولتی نظیر تئاتر شهر با دعوت از چهره های معروفی مثل شهابی حسینی اجراهای پر مخاطبی داشته اند وازدیاد سالن های تازه تاسیس و پخش مخاطب در این سالن هاباعث رقابت شده است.، برای اینکه سالن های دولتی بتوانند با سالن های خصوصی رقابت کنند. چه کارهایی باید انجام بشود؟

سوای دعوت از نام های مطرح باید سالن های دولتی و سنگلج شرایط اجراییشان باید خاص تر باشد و در سنگلج این ویژگی پر رنگ تر است و توجه به تقویت زیر ساخت ها و توجه به تک اجرایی در همین راستا است .

 

آیا قرار است در آینده امکانات جدیدی به سنگلج اضافه شود؟

 پشت صحنه سنگلج یکی از بهترین های سالن های تهران به دلیل وجود امکانات خاص است و در بازسازی این امکانات به روز و حرفه ای شده است .

 

برای اجرای نمایش در ادامه سال برنامه ای دارید؟

قرار است نمایش تیولا را روی صحنه اجرا کنم و نوشته خودم است و فضای گروتسک ضد جنگ دارد و به این تم علاقه دارم . برخی از بازیگران نظیر پرستو گلستانی ، وحید آقاپور و محمد صادق ملک انتخاب شده اند. نمایش در فضای بلک باکسی اجرا خواهد شد و صحبت هایی با سالن شهرزاد انجام داده ام.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران