در حال بارگذاری ...
  • به همت بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

    چهار نمایشنامه تخت حوضی از داوود فتحعلی بیگی منتشر شد

    چهار نمایشنامه تخت حوضی نوشته داود فتحعلی بیگی توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به چاپ رسید.

    به گزارش ایران تئاتر «تخت و خنجر»، «مبارک و خاتون پرده نشین»، «انسانم آرزوست» و «رام کردن زن سرکش» عناوین چهار نمایشنامه تخت حوضی (سیاه بازی) نوشته داود فتحعلی بیگی است که به چاپ رسید.
    نمایشنامه تخت و خنجر که به سال 1363 نوشته شده و در سال 1380 در تالار سنگلج به مدت 60 شب روی صحنه رفته است.
    قصه این نمایشنامه تحت تاثیر چند جمله از بیانات امام علی (ع) در نحج البلاغه شکل گرفته است، نمایشنامه تخت و خنجر سرگذشت دو نفر به نام های تلخک و قندک (شخصیت های سیاه نمایش) است که در جستجوی کار به هنگام کفتر پرانی برای انتخاب حاکم یکساله وارد شهری می شوند.
    تلخک به امارت میرسد و قندک در شهر آواره می شود ...
    نمایشنامه مبارک و خاتون پرده نشین که به سال 1385 نوشته شده و در سال 1386 در فرهنگسرای ملل و در سال 1387 در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفته است. این نمایشنامه با الهام از قصه ی زن پارسا سروده عطار نیشابوری در کتاب الهی نامه است، نمایشنامه مذکور به دلیل تغییر زمان بین حال و گذشته به شیوه ی روائی نگاشته شده است.
    نمایشنامه سیاه بازی انسانم آرزوست در سال 1390 نوشته شده و در سال 1395 به مدت 34 شب در تالار سنگلج به اجرا درآمد.
    اصلی ترین مضمون مورد توجه در این نمایشنامه تاویلی از مضمون انتظار است به تعبیر نویسنده ی اثر لازمه انتظار فرج امام زمان (ع) صداقت و درستکاری و پرهیز از ریا کاری است.
    «رام کردن زن سرکش» این نمایشنامه آداپته ی سیاه بازی از نمایشنامه ی به تربیت درآوردن دختر تند خو اثر ویلیام شکسپیر است. نمایش مذکور در سال 1381 نوشته و به مدت 60 شب در تماشاخانه سنگلج به کارگردانی داوود فتحعلی بیگی به روی صحنه رفته است.
    چاپ جدید این نمایشنامه بازنویسی شده ی متن اولیه است که توسط انتشارات نمایش در سال 1381 به چاپ رسید.
    نکته قابل توجه اینکه نسخه نهایی چهار نمایشنامه ی مذکور پس از اجرا آماده ی چاپ شده است.

     




    مطالب مرتبط

    اهمیت شبیه خوانی به روایت هنرمندان تئاتر

تعزیه سرمایه امروزی هنر ایران است
    اهمیت شبیه خوانی به روایت هنرمندان تئاتر

    تعزیه سرمایه امروزی هنر ایران است

    مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» درباره اهمیت برپایی تعزیه توسط هنرمندان تئاتر گفت: اگر تعزیه به شکل امروزی آن حفظ نمی‌شد، خیلی از گوشه‌های موسیقی ما به نسل امروز منتقل نمی‌شد و ما سرمایه امروزی هنر را نداشتیم.

    |

    سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» از نگاه سازندگان و مخاطبان

تعزیه؛ هنری که باید قدر آن را دانست
    سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» از نگاه سازندگان و مخاطبان

    تعزیه؛ هنری که باید قدر آن را دانست

    تلفیق و ترکیب منطقی پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی و اجرای آن توسط بازیگران کار بلد، سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» با کارگردانی سیاوش طهمورث را به یکی از جذاب‌ترین رویدادهای نمایشی به مناسبت ماه محرم امسال تبدیل کرد.

    |

    با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی در سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی»

«فتحعلی بیگی» در مجلس «شهادت وهب نصرانی» نقالی کرد
    با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی در سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی»

    «فتحعلی بیگی» در مجلس «شهادت وهب نصرانی» نقالی کرد

    شب گذشته با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی در سوگوراه «رکعت به رکعت عاشقی» داوود فتحعلی بیگی کارگردان، بازیگر و پژوهشگر تئاتر در چهارمین شب از سوگواره به کارگردانی سیاوش طهمورث در مجلس تعزیه «شهادت وهب نصرانی» نقالی کرد.

    |

    در بخش جوانه های نمایش ایرانی هجدهمین جشنواره آیینی و سنتی

فرصتی برای به چالش کشیدن استعداد نوجوانان در عرصه شبیه خوانی
    در بخش جوانه های نمایش ایرانی هجدهمین جشنواره آیینی و سنتی

    فرصتی برای به چالش کشیدن استعداد نوجوانان در عرصه شبیه خوانی

    ایران تئاتر: کانون نمایش های آیینی و سنتی، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همکاری هم اقدام به تاسیس بخش ویژه ای با نام «جوانه های نمایش ایرانی» کرده است. یکی از قسمت های جذاب جوانه های نمایش ایرانی شبیه خوانی بوده که در آن مخاطبان شاهد اجرای امروزی داستان ...

    |

    نظرات کاربران