در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به نقش جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی در مریوان از نگاه هنرمندان

    مردم مریوان متفاوت ترین مردم ایران

    ایران تئاتر- علی رحیمی: پرایدی در محور پاوه به مریوان واژگون شد و به ته دره سقوط کرد. خبر اگرچه در یک نقطه دور افتاده رخ داد و نمونه های تکراری آن به حدی در کشور زیاد است که در نگاه اول نظری را به سمت خود جلب نمی کند اما نوع برخورد با حادثه برای عموم ارزشمند بود.

     پیش از آنکه رسانه های دیداری و شنیداری آن را مورد تحلیل قرار دهند، شبکه های اجتماعی را با این عنوان در نوردید: «اینجا خبری از سلفی گرفتن نیست»...در این حادثه مردم در اقدامی قابل ستایش، به جای آنکه به تماشا بپردازند و فیلم و عکس یادگاری از آن ذخیره کنند، به یاری راننده شتافتند و با دست خالی خودرو را از ته دره بیرون آوردند.

    این حرکت خودجوش اگرچه برای برخی قابل هضم نیست و شاید عده ای هم آن را در زیرمجموعه فاکتورهایی مثل شانس راننده، اتفاق نادر، جوگیرهای غیرمنطقی و ... جای دهند؛ اما آنهایی که مردم مریوان را می شناسند و رخدادهای مهم آن را رصد می کنند، می دانند که در افکار مردم این شهر، این فاکتورها دیگر جایگاهی ندارند.

    این را می توان از دل همدردی معلم و شاگردان ماهان پسر 8 ساله سرطانی، شکستن اسلحه های شکار توسط شکارچیان برای حفظ محیط زیست، استقبال بی نظیر و خاطره انگیز مردم مریوان از سربازی که به خاطر نجات یک سگ گرفتار در سیم خاردار، روی مین رفت و پایش را از دست داد و ...  بیرون کشید.

    مردم مریوان با مردم سایر شهرهای ایران فرق دارند. این را می توان از نوع مهمان نوازی هایشان فهمید، از نوع نگاهشان به محیط اطراف، از تفاوت معنادار مریوان 10 سال پیش تا امروز و مریوان امروز با سایر شهرهای ایران...

    مسئله ای که اگرچه در تحلیل های جامعه شناسانه می تواند زائیده برهانهای مختلفی باشد اما بی شک در راس همه این دلایل ریز و درشتی که محققان برای آن می توانند برشمارند، نام هنرمندانی می درخشد که عصاره کارشان جشنواره تئاتر خیابانی است. جشنواره ای که هنرمندان استان با هدف ارتقای فرهنگ مردم از 12 سال پیش راه انداختند و با تلاش، پایداری، تفکر خلاق، مدیریت منحصر به فرد و ... سال به سال ارتقا دادند تا هم شهرشان را شهره کنند، هم مردمشان را زبده... 

    مریوان با آغاز فعالیت جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی که امسال دوازدهمین دوره آن را می گذرانیم، متفاوت شد تا نشان دهد که تئاتر مادر همه هنرهای بشریت چگونه می تواند فرهنگ یک جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

    اما چطور این اتفاق رخ می دهد. مگر می شود با یک حرکت خودجوش هنری به این میزان تفاوت ایجاد کرد؟

     

    مریوان با شهرهای دیگر متفاوت است

    فاروق حسن پور از هنرمندان خوشنام مریوانی است و سالیان سال است در حوزه فرهنگسازی در این شهر فعالیت می کند. وی که از اولین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان عضو هیئت برگزاری حضور دارد، با اشاره به نقش بی بدلیل ورود تئاتر خیابانی در ارتقای فرهنگ مردم گفت: مردم مریوان با تئاتر خیابانی الفت دارند. وقتی جشنواره شروع می شود شهر را شادی و شعف می گیرد. حتی برخی از مردم از شوق، هنرمندان را به خانه خود دعوت می کنند و از حضورشان لذت می‌برند.

    وی افزود: در طول این 12 سال من با مردم زندگی کرده ام و تغییر فرهنگی را در آنها احساس می کنم. مردم مریوان امروز، با سالهای گذشته و شهرهای دیگر متفاوت هستند. آنها تئاتر را درک می کنند، می فهمند و از آن یاد می گیرند و اینها یعنی یک فرهنگسازی برنامه ریزی شده که ماحصل تلاش هنرمندان مریوانی است.

     

    تئاتر خیابانی به مردم آموزش می دهد

    محمدصادق حسنی از هنرمندانی است که با نمایش «نوروز بل» از گیلان، میهمان مردم مریوان شده است. او تجریه سالها فعالیت در حوزه تئاتر را دارد و حتی در سال 92 به واسطه تلاشهای بی وقفه اش در این حوزه از سوی دستندرکاران جشنواره مریوان تقدیر شده است.

    از او در خصوص جایگاه این جشنواره در تغییر فرهنگ عمومی مریوان سوال کردم، گفت: تئاتر خیابانی یک وجهه آموزشی دارد و برای فرهنگسازی قواعد و مقررات در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ...کمک می کند و چون به درون جامعه می رود و مردم با اختیار کامل به تماشا می پردازند به راحتی تاثیر خود را می گذارد و این مهم در مریوان قابل درک است.

    وی افزود: جشنواره مریوان یکی از بهترین جشنواره های ایران است. بهترین تماشاگران تئاتر را در این شهر می بینیم. مردم با عشق تئاتر را می بینند. متفاوت از سایر شهرها تئاتر را می شناسند و می توان به راحتی الگوهایی که تئاتر خیابانی برای این مردم به یادگار می گذارند را دید.

     

    تئاتر خیابانی، تئاتر روشنگر است

    آرزو علی پور از هنرمندان خطه گیلان است و 6 سالی می شود که در کسوت بازیگر و کارگردان به مریوان می آید. نظر او را نیز در خصوص نقش تئاتر خیابانی بر فرهنگ مردم شهر پرسیدم. گفت: تئاتر خیابانی تئاتری روشنگر است که معمول ابه  مسائل اجتماعی روز می پردازد و با توجه به اینکه ایده هایی که در آن مطرح می شود حرف دل مردم است، مردم خیلی سریع با آن همذات پنداری می کنند و همین مسئله باعث احساس تعلق خاطر آنها می شود.

    وی افزود: اساسا تئاتر خیابانی بر شیوه یاددهی و یادگیری استوار است و طرح مسائل مربوط به واقعیت های ملموس و روزمره و آگاهی دادن به مخاطبان با هدف آموزش سرلوحه برنامه گروههایی است که در این حوزه فعال هستند لذا تماشاگری که پای اینگونه نمایشها می نشیند بی شک چیزهای جدیدی یاد می گیرد که در زندگی اش تاثیر بسزایی دارد. این موضوع به راحتی در میان مردم شهر مریوان قابل روئت است.

     

    تئاتر مریوان را برند کرده است

    صادق حسین پور کارگردان نمایش خیابانی بمانی زار نیز در خصوص جایگاه تئاتر خیابانی در تغییر شیوه زندگی مردم شهر مریوان گفت: من سال 77-76 در این شهر زندگی کرده ام و با شرایط زندگی در این شهر و کمبود امکانات در آن آشنایی داشتم. وقتی برای اولین بار در سال 91 برای اجرای نمایش خود به این شهر آمدم، با یک شهر مدرن روبرو شدم. این تحول ماحصل نسیم هنر است که یک شهر دور افتاده و با کمترین امکانات را به یک برند تبدیل می کند.

    حسین پور با اشاره به نقش هنرمندان و مسئولان شهر مریوان در این جشنواره، تصریح کرد: هنرمندان و مسئولان مریوان به درستی تئاتر خیابانی را برای آشنایی شهروندان با حقوق شهروندی و مفاهیم مدنی و مصداقی برای توسعه و تعالی معنوی و رشد فکری جامعه تشخیص داده و آن را دنبال می کنند.

    وی افزود: امتیاز برجسته تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی بی واسطگی آن است. این بی واسطگی ارتباط و تعامل بین مخاطب و بازیگران را زیاد می کند، به نحوی که تماشاگران در هر لحظه از نمایش که احساس نیاز به دخالت در نمایش را داشته باشد، وارد گود شده و به بیان عقاید خود می پردازند و با درگیر شدن مخاطب با مفاهیم اجتماعی و اقتصادی مطرح در نمایش، در رفتار قشرهای مختلف مردم عادی کوچه و بازار تاثیر گذار باشد.

     

    تئاتر خیابانی یک دانشگاه برای مردم است

    عزیز زادسر عضو هیئت رئیسه دفتر انجمن نمایشی مریوان است و تا کنون در 7 دوره این جشنواره حضور داشته است. او یک شهروند مریوانی است و از پله پله ترقی فرهنگی این شهر آگاه است. از او در این خصوص سوال کردم، گفت: تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی ابزاری بسیار قوی برای تلنگر معضلات زیست محیطی، اجتماعی و شهروندی به مخاطبان است و این قابلیت را دارد که آگاهی دهد، تهییج و تبلیغ کند، اعتراض کند، آموزش دهد، احساسات تماشاگر را برانگیزد و به همراه تماشاگران مسائل مورد نظر رامورد تحلیل و تجزیه قرار دهد و به نتیجه مناسب با شناخت و آگاهی تماشاگر دست پیدا کند.

    وی افزود: از روزی که این جشنواره خود را به مردم شهر مریوان معرفی کند، با تحول چشم گیری در وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... شهر مواجه شدیم. نوع نگاهها به زندگی تغییر کرد. مردم این شهر به واقع با دیگر شهرهای ایران متفاوت هستند و یک پایه این تغییر را باید تلاش هنرمندان عنوان کرد. بی شک تئاتر خیابانی یک دانشگاه برای مردم است.

    از برآیند نگاه هنرمندان حاضر در این جشنواره می توان چنین اذعان کرد که تئاتر به ویژه نوع خیابانی آن به دلیل اذعان بر حرف دل مردم، حضور بی واسطه در کنار مردم، توجه به مقوله آموزش و یادگیری و ... این توانایی را دارد که در فکر و ذهن عامه را در مسیر توجه به حقوق شهروندی تغییر ایجاد کند و مولفه های مورد انتظار جامعه را در آنها نهادینه کند.

    و این یعنی تئاتر خیابانی نقش بسزایی در فرهنگ سازی، آموزش، اطلاع رسانی و ... دارند و این وظیفه هنرمندان و مسئولان ذیربط در شهرهای مختلف است که با یک برنامه ریزی مدون و بهره مندی مناسب از این کانال ارتباطی در ارتقاء فرهنگ اجتماعی و تسریع در حرکت عامه به سمت شهروندی کوشا باشند.




    مطالب مرتبط

    کوروش زارعی در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

جای نقالی و پرده خوانی در تئاتر خیابانی خالی است
    کوروش زارعی در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

    جای نقالی و پرده خوانی در تئاتر خیابانی خالی است

    کوروش زارعی کارگردان، بازیگر و مدیر شناخته شده تئاتر معتقد است؛ بسیاری از آثاری که تحت عنوان تئاتر خیابانی اجرا می‌شوند فاقد فاکتورها و عناصر ساختاری نمایش‌­های خیابانی هستند و اکثرا نمایش‌­هایی هستند که ساختار اصلی‌شان برای اجرا در صحنه است.

    |

    گفتگوی ایران تئاتر با کارگردان نمایش درخت زندگی حاضر در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان:

درخت زندگی درباره رفتار اجتماعی با بیماران مبتلا به ایدز است
    گفتگوی ایران تئاتر با کارگردان نمایش درخت زندگی حاضر در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان:

    درخت زندگی درباره رفتار اجتماعی با بیماران مبتلا به ایدز است

    نمایش «درخت زندگی» را زوج جوان آملی محسن اردشیر و غنچه شکوهیان به مریوان آورده اند که مدتهاست در حوزه تئاتر خیابانی فعالیت می کنند و در 4 دوره حضور خود در این جشنواره نیز یکبار جایزه برترین پژوهش با نمایش آیین نوا و یکبار جایزه اول تماشاگران با نمایش «هاپ» را از آن خود کرده اند.

    |

    کارگردان نمایش «اکتشاف باستانی» حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد :

تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک دانشگاه  است
    کارگردان نمایش «اکتشاف باستانی» حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد :

    تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک دانشگاه است

    ایران تئاتر: عزیز زادسر از کارگردانان و نویسندگان به نام جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است. وی در طول 7 دوره حضور در این جشنواره، در جشنواره های هفتم، هشتم و نهم حایز رتبه برتر شده است.در جشنواره هفتم رتبه سوم کارگردانی را با نمایش برزخ شب زدگان، در جشنواره هشتم رتبه دوم طرح و ...

    |

    از میان 160 اثر متقاضی؛

نمایش «جهنم + من» به نخستین دوره تئاتر خیابانی در دانشگاه‌های کشور راه یافت
    از میان 160 اثر متقاضی؛

    نمایش «جهنم + من» به نخستین دوره تئاتر خیابانی در دانشگاه‌های کشور راه یافت

    نمایش «جهنم + من» به نویسندگی و کارگردانی داریوش نصیری پس از بازبینی توسط هیات انتخاب نخستین دوره تئاتر خیابانی، از میان 160 اثر متقاضی شرکت در این جشنواره، برای اجرا در فضای دانشگاه‌های کشور انتخاب شد.

    |

    نظرات کاربران