در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره تئاتر استان سمنان در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه به ایران تئاتر گفت:

با تعامل توانستیم رشد چشمگیری را رقم بزنیم

دبیر بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی سمنان و اولین دوره تئاتر خیابانی برگزاری جشنواره‌های استانی را راهکاری اثرگذار برای تولید آثار مناسب و تولید محتوا می‌داند.

به گزارش ایران تئاتر تقی نجفی درباره این دوره از جشنواره تئاتر استان سمنان گفت: امسال با برگزاری تئاتر استانی بیست و هشتمین دوره از تئاتر صحنه‌ای و اولین دوره از تئاتر خیابانی را تجربه می‌کنیم. در این دوره از جشنواره سعی شده است که با اطلاع رسانی در سطح شهر و پوشش دهی تبلیغات مناسب بتوانیم مردم را به دیدن نمایش‌های این دوره ترغیب کنیم.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر خیابانی استان سمنان در ادامه گفت: در این دوره از جشنواره تلاش شده است که نمایش‌ها با هماهنگی و همکاری انجمن نمایشی تئاتر استان برگزار شود و بر اساس موضوعات نمایش، شعار سال آسیب‌های اجتماعی و همچنین به دلیل نزدیک شدن به هفته دفاع مقدس، یکی از موضوعات جشنواره به این رویداد اختصاص دارد.  

او در خصوص آثار راه یافته به این دوره از جشنواره افزود: در این دوره از جشنواره 42 اثر به دبیر خانه معرفی شده‌اند که بعد از ارزشیابی هئیت بازبینی، سمنان با  دو کار صحنه‌ای و چهار کار خیابانی، شاهرود با سه کار صحنه‌ای و یک کار خیابانی، دامغان با یک کار صحنه‌ای و یک کار خیابانی، مهدیشهر با یک کار صحنه‌ای و  یک کار خیابانی و شهر گرمسار با یک کار صحنه‌ای و دو کار خیابانی به رقابت خواهند پرداخت. در ادامه باید یادآور شوم که اجرای نمایش‌های صحنه‌ای در سالن‌های بهار و خورشید تابان روی صحنه خواهند رفت و تئاترهای خیابانی در نقاط مختلف این شهر چون شیلات، منطقه کرند، مقابل فرهنگسرا، ۱۵ خرداد، پارک قائم و چهل دوش، پارک‌های بوستان کتاب و نقاط محروم شهری برگزار خواهند شد. همچنین کوشیده‌ایم با هماهنگی اداره زندان‌های این استان چند تئاتر خیابانی را در حیاط زندان برای زندانیان به نمایش در آوریم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گرمسار درباره همکاری نهادهای فرهنگی و دولتی با این جشنواره اذعان داشت: جشنواره استانی سمنان که بیست وهشتمین دوره آن در شهر گرمسار برگزار می‌شود توسط انجمن هنرهای نمایشی استان با حمایت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها صورت گرفته است. او در ادامه اضافه کرد: از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره باید به تشویق مردم برای ارتباط بیشتر با مسائل فرهنگی و هنری در قالب نمایش، کشف استعدادها و شناخت کافی، ایجاد تعامل بین هنرمندان و گروه‌های نمایشی جهت خلق آثار موفق نیز اشاره داشت.

دبیر این دوره از جشنواره تئاتر استانی سمنان در خصوص برگزاری کارگاه‌ها، ورک شاپ‌ها و اقلام فرهنگی گفت: در جشنواره امسال تلاش شده است که کارگاه‌هایی را باتوجه به درجه اهمیتشان در زمینه هنرهای نمایشی و تئاتر برگزار کرده و به گروه‌ها و شرکت کنندگان نیز بسته‌های فرهنگی و کتاب‌هایی که مرتبط با تئاتر و نمایش هستند را ارائه بدهیم.

نجفی در ادامه صحبت‌هایش افزود: از اتفاقات خوب و قابل رویت در این دوره جشنواره آن است که با ارائه 42 اثر نشان از آن دارد که در سطح استان تولیدات خوبی داشته‌ایم و همچنین آثاری خلق شده‌اند که باعث تولید محتوا شده و این رویدادها از فعال بودن تمامی نیروها در سطح استان خبر می‌دهد که جای بسی خوشبختی دارد. همچنین این جشنواره با تمهیداتی که از سوی انجمن نمایش شهرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان صورت پذیرفته است نسبت به دوره‌های قبل رشد چشمگیری داشته که حضور این آثار تاکنون بی سابقه بوده و این موضوع نشان دهنده رشد تئاتر و فعالیت و پویایی انجمن‌های نمایشی در استان است.

دبیر این دوره از جشنواره تئاتر استانی سمنان راجع به نگاه حرفه ای به تولید و اجرای عموم آثار گفت: بافت فرهنگی و جمعیت استان سمنان به گونه‌ای است که به دلیل حضور جامعه فرهنگی هنری مناسب و سطح سواد بالای افراد استان برخوردار هستند. همچنین با وجود قبایل و عشایر در نقاط مختلف استان و پراکندگی آداب، رسوم و سنن بومی محلی این اتفاقات منجر به آن شده است که از نمایش‌های عموم در سطح استان استقبال خوبی صورت بگیرد.

او همچنین در ادامه صحبت‌هایش درباره حضور و نقش انجمن هنرهای نمایشی در جشنواره  استان و مدیریت تئاتر اضافه کرد: انجمن نمایشی شهرستان گرمسار به عنوان مجری اصلی این جشنواره فعالیت خود را با حمایت انجمن نمایش استان در مقام حامی و برگزارکننده صورت داده است که این تعامل نقش بسزایی را در راستای یک حرکت فرهنگی ایفا کرده است. البته باید به همکاری انجمن‌های نمایشی سیار شهرستان‌ها در حمایت و هدایت گروه‌ها اشاره داشته باشم و قدردانی کنم.

او درباره تقدیر از برگزیدگان جشنواره استانی سمنان بیان کرد: بنا داریم در بخشهای مختلف چون کارگردانی، بازیگری مرد و زن، دکور، نور، موسیقی و بخش‌های دیگر به گروه‌ها و افراد برگزیده هدایای اهدا شده و دو اثر برگزیده از بخش تئاتر صحنه‌ای را به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال جاری معرفی کنیم.

 دبیر بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی سمنان در خصوص اثر برگزاری جشنواره تئاتر استان و حمایت سایر نهادها با این جشنواره ادامه داد: خوشبختانه در این دوره تمام نهادهای مرتبط درگیر برگزاری بودند و از سوی دبیرخانه جشنواره نیز دعوت نامه‌هایی برای آنها نیز ارسال شده است.

تقی نعمتی در خصوص تاثیر جشنواره در توسعه تئاتر استان افزود: به طورحتم برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌توانند

هیاهوی بسیاری را در بین هنرمندان به وجود آورد که چنین اتفاقی با آماری که خروجی امسال به دست آوردیم قابلیت ادامه داشتن را در خود دارد. حال این رویکرد می‌تواند به تولید اثر ومحتوا در طول سال نیز منجر شود.

او در پایان بهنقش سایت ایران تئاتر و زیرمجموعه های استانی  آن و انعکاس رویدادهای جشنواره اشاره داشت و بیان کرد: در شهرستان با نشریه «قشلاق» همکاری مستقیم داریم. این نشریه بولتن خبری جشنواره و پوشش کامل اخبار جشنواره را طی تفاهم‌نامه‌ای که نوشته شده است برعهده دارد. همچنین خبرنگاران روزانه در محیط برگزاری نمایش‌ها حضور داشته و اخبار را با دو هزار تیراژ تهیه و پخش می‌کنند. البته نشریاتی چون هفته‌نامه کویر و روزنامه‌های پیام استان و افق توسعه همکاری‌های لازم را با این رویداد فرهنگی صورت داده‌اند.

گفتنی است بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی سمنان و اولین دوره تئاتر خیابانی این استان با همکاری تقی نجفی، بابک صبوری، حسین نصیری، علیرضا همت داخ، سید رحیم موسوی، سیما رجبی، نعمت اله قمبری، محبوبه صادق وار در بخش شورای سیاستگذاری تئاتر استان، عباس عباس زاده، فرزاد تقی لر، رامین راستی، هادی هاشمی، حسن رهبری در بخش کمیته انتخاب آثار و پانته آ بهرام، نادر برهانی مرند و  عبدالحسین بقال لاله به عنوان داوران نهایی جشنواره صورت پذیرفته است.

قابل ذکر است این جشنواره از تاریخ 21 آغاز و امروز 24 شهریورماه طی مراسمی در شهر گرمساربه کار خود پایان می دهد.

 

 




نظرات کاربران