در حال بارگذاری ...
سعید خیرالهی دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی ایلام در گفت‌وگو با ایران تئاتر گفت:

حمایت‌های محدود راه به جایی نخواهد برد

دبیر سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استانی ایلام به وجود آمدن رویکردهای متفاوت را از جمله مواردی می‌داند که تاثیرات بسیاری را در روند برگزاری این دوره به وجود آورده است.

به گزارش ایران تئاتر سعید خیر الهی درباره دوره کنونی جشنواره استان ایلام اظهار داشت: جشنواره استانی در سال جاری با بازخوردها و رویکردهای متفاوتی شکل گرفته است. ما برای حضور گروه‌های شرکت کننده در این دوره شرط گذاشته‌ایم که آنها حتما اجراهای عموم خود به دلیل احترام به مخاطب را به پایان برسانند و سپس وارد اجراهای جشنواره‌ای خود شوند. دلیل این تصمیم هم آن بوده است که ما بر اساس شعار امسال جشنواره این استان یعنی جشنواره تئاتر و مردم عمل کنیم. این دوره از جشنواره شامل چند بخش است که باید به نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، نمایشنامه خوانی و بخش مرور اشاره داشته شود. قابل توضیح است که بخش مرور به نمایش‌هایی مربوط می‌شود که در جشنواره‌های مختلف و عموم شرکت کرده‌ و مورد استقبال مخاطب قرار گرفته‌اند. البته در بخش جنبی این رویداد فرهنگی نیز در تعامل با ادارات، بنیادهای ورزشی به دلیل نزدیکی به هفته دفاع مقدس و ایام محرم بخش جدیدی را برای حضور آثار در نظر گرفته‌ایم. در سی و یکمین دوره استانی 19 اثر شرکت داشته‌اند که با بررسی‌های هئیت بازبینی از این تعداد آثار 5 اثر در بخش صحنه‌ای، 5 اثر در بخش خیابانی و یک اثر در بخش نمایشنامه خوانی حضور خواهند داشت. او در ادامه صحبت‌هایش به برگزاری کارگاه‌های تخصصی چون تئاتر محیطی، کارگاه نقد در ارتباط با ادبیات نمایشی و استفاده بهینه از عنصرها و اتفاقات بومی استان یاد کرد.

دبیر این دوره جشنواره در خصوص اثر برگزاری جشنواره تئاتر در سطح استان و تعامل با مسئولان مربوطه گفت: تعامل از سوی مسئولان درباره همکاری و حمایت را احساس نمی‌کنیم و کمک‌ها برای چنین رویداد فرهنگی هنری نیز محدود است. در ابتدا ما با یک بحران بزرگ به نام واگذاری سالن‌های تئاتر رو به رو هستیم و گروه‌های نمایشی جایی را برای اجرای نمایش خود ندارند و تنها به یک زمان محدود می‌شوند. البته سعی کرده‌ایم با انجمن هنرهای نمایشی ارتباط و تعاملی را جهت رفع این مشکل ایجاد کنیم.

خیر الهی درباره اجرای عمومی و آمار تولیدات این استان اضافه کرد: در سال جاری باتوجه به محدودیت‌های موجود در عرصه هنرهای نمایشی چراغ اجراهای عموم خاموش شده بود. اما با تلاش و کوشش گروه‌های نمایشی، آثاری را به فراخور لزوم در زمینه‌های اجتماعی، دفاع مقدس، آیینی و سنتی و حتی خیابانی به اجرا عموم در آوریم. حال در این جشنواره و به بهانه این اتفاق هفته تئاتر ایلام را نامگذاری کردیم که سعی شده است در این رویداد اجراها مختص نمایش‌های صحنه‌ای نباشد و کارهایی که در طول سال اجرا رفته‌اند نیز حضور بهم رسانند و قصد آن را داریم که این روش ادامه داشته باشد. البته این اتفاق با آثاری که مورد استقبال قرار گرفته و مجوز دارند به دلیل سالن‌های محدود امکان اجرا ندارند.

 نگاه حرفه ای به تولید و اجرای عمومی از جمله مواردی بوده است که دبیر این دوره جشنواره استانی ایلام به آن اشاره داشت و افزود: واقعیت امر این است که اگر تحولی در روی صحنه رفتن آثار نمایشی گروه‌های استان به وجود آید می‌توان شاهد آن بود که از نظر اقتصادی این چرخه شروع به گردش خواهد کرد اما به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب از این اتفاق دور هستیم و علاقه‌مندان این حوزه سالنی برای اجرا ندارند.

او در راستای صحبت‌هایش به بحث حضور و نقش انجمن هنرهای نمایشی در جشنواره استان و مدیریت تئاتر توجه نشان داد و گفت: خوشبختانه رویکرد جدید اداره کل نسبت به برگزاری رویدادهای فرهنگی این گونه رقم خورده است که تمامی برنامه‌های تئاتر انجمن هنرهای نمایشی را به خود انجمن واگذار کرده و در واقع این نهاد متولی برگزاری جشنواره استانی شده است.

دبیر این سی و یکم جشنواره استانی ایلام در خصوص تاثیر جشنواره در توسعه تئاتر استان بیان داشت: عنوان و مفهوم واژه جشنواره از جشن شروع می‌شود. رویدادی که باعث ایجاد نشاط بین مردم و مخاطبان حوزه نمایش شده و به نوعی سبب حال خوش آنها خواهد شد. البته این اتفاق در بین جامعه تئاتری استان نیز مصداق پیدا خواهد کرد. حال باید توجه داشت که جشنواره باید به صورت تخصصی برگزار شود که در آن مواردی چون اقلیم و محیط به عنوان نکاتی که مربوط به استان است ذکر شود. از دیگر اتفاقاتی که می‌تواند تاثیر یک جشنواره را در سطح عمومی بالا ببرد آن است که از هم‌ زمانی برگزاری جشنواره‌ها باید با تمهیدی جلوگیری شود. زیرا که این اتفاق خود باعث به وجود آمدن محدودیت‌های خواهد شد. حال در این راستا باید تلاش داشت که جشنواره استانی بیشتر از قبل دیده شود و این لازمه با داشتن یک اتاق فکر در طول سال امکان پذیر خواهد بود و محدود به زمان مشخصی نباشد. البته تمامی این خواسته‌ها برای آن است که گروه‌های نمایشی در شهرستان‌ها برای دیده شدن توانایی‌هایشان فعالیت می‌کنند. بنابراین برگزاری منظم و قابل دفاع جشنواره تئاتر استانی این موارد را برای بهینه سازی شرایط لازم دارد.

پورتال‌های استانی و انعکاس آنها در جهت معرفی این رویداد فرهنگی از دیگر مواردی بود که سعید خیر الهی به آن واکنش نشان داد و گفت: در پورتال یک نفر را قرار داده‌ایم که اخبار و اتفاقات را در اختیار مخاطبان قرار بدهد و نمایش‌هایی که روی صحنه می‌روند را رصد کند. در حال حاضر نیز در حال ایجاد کانال انجمن در فضای مجازی هستیم. ای کاش مسئولان می‌توانستند هزینه‌هایی را برای خبرنگاران در نظر بگیرند تا بتوانیم از آن طریق بسیاری از کارها را پیش برده و اخبار رویدادهای آثار نمایشی به سمع و نظر علاقه‌مندان برسانیم.

گفتنی است سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استانی ایلام با همکاری سعید خیرالهی، مصطفی کولیوندی، مجید متقی، عمران خودآموز، علی باسره، شهریار غلام پور،محمد اسماعیلی و محمد اکبریان در بخش شورای سیاستگذاری استان، مهدی تقوایی، علیرضا آقایی و سعید خیر الهی در بخش کمیته انتخاب و همچنین مصطفی کولیوندی، سامان خلیلیان و محمود فرهنگ به عنوان داوران نهایی جشنواره صورت گرفته است.

قابل ذکر است این جشنواره از تاریخ 24 الی 27 شهریورماه سال جاری در شهر ایلام به دبیری سعید خیر الهی برگزار خواهد شد.

 

گفت‌وگو از کیارش وفایی




نظرات کاربران