در حال بارگذاری ...
حسن پاروکش دبیر چهارمین دوره جشنواره تئاتر قشم در گفت‌وگو با ایران تئاتر گفت:

ارتباط رسانه‌ای کم رنگی در حوزه نمایش داریم

دبیر چهارمین دوره جشنواره استانی در جزیره قشم اهمیت برگزاری یک رویداد فرهنگی را در جهت کشف استعدادهای جوان مفید و موثر خواند.

به گزارش ایران تئاتر حسن پاروکش درباره این دوره جشنواره در جزیره قشم گفت: این جشنواره چهارمین دوره خود را به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم آغاز کرده است که باتوجه به اهمیت نمایش و اجرای گروه‌های نمایشی درصدد آن هستیم که این رویداد را با بهترین اتفاقات و قابل توجه در اختیار شرکت کنندگان و علاقه‌مندان این حوزه قرار بدهیم. در این دوره از جشنواره 14 اثر از جزایر هنگام، خارک، هرمز و قشم برای حضور در این رقابت فرهنگی شرکت داشتند که از میان آنها 11 گروه نمایشی وارد بخش بازبینی شدند که پس از بررسی و مطالعه هیئت بازبینی 6 اثر منتخب به مرحله رقابت در این جشنواره راه پیدا کردند که 4 گروه از جزیره قشم و دو گروه راه یافته دیگر از جریزه هرمز هستند. البته اثر منتخب جشنواره به عنوان نماینده و اثر برتر تئاتر قشم به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سال جاری معرفی خواهد شد. گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره آثار خود را در تالار آیینه اداره ارشاد منطقه آزاد قشم به روی صحنه نمایش می‌دهند.

دبیر این جشنواره در خصوص کارگاه‌ها و ورک شاپ‌هایی که در بخش جنبی برگزار خواهد شد ادامه داد: مسئولان برگزاری در این دوره قصد دارند که  کارگاه های آموزشی در زمینه بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه نویسی برگزار کنند. همچنین در این راستا ورک شاپ‌هایی با این مضامین برای علاقه‌مندان و شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است. از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره داشته باشم این است که برنامههایی نیز در بخش‌های آیینی برای آشنایی بیشتر مخاطب با این قسمت در نظر گرفته شده که در ایام جشنواره برگزار می‌شود.

او درباره اثر برگزاری جشنواره تئاتر استانی در جزیره قشم و واکنش مسئولان فرهنگی و سایر نهادها اضافه کرد: جزیره قشم به دلیل آنکه در منطقه آزاد قرار دارد این قابلیت را دارا است که نهادهای مرتبط با امور فرهنگی هنری و سایر نهادها حمایت خود را به صورت یکپارچه در برگزاری یک رویداد به کار بگیرند تا ثمره آن اتفاق نتیجه‌ای مثبت و قابل دفاع را رقم بزند. خوشبختانه در این دوره رویکرد مسئولان با تعریف دیدگاهی مشترک رقم خورده است تا بتوانیم وظیفه خود را به نحوه احسن انجام بدهیم. لازم می‌دانم از زحمات و حمایت‌های فرماندار، شهردار و ریاست معاونت امور فرهنگی هنری منطقه آزاد قشم تشکر وقدردانی نمایم.

پاروکش درباره نگاه حرفه‌ای به تولید و اجرای عموم در این منطقه اظهار داشت: باتوجه به اینکه در زمینه اجرای نمایش و هدایت گروه‌های نمایشی تازه شروع به فعالیت کرده‌ایم نمی‌توان به دنبال نگاه حرفه‌ای بود. در واقع تلاش ما بر این است که با ساختاری منظم اجراهای عموم هنرمندان تئاتر را تنها با وجود داشتن یک سالن هدایت کرده تا آنها بتوانند آثار خود را به مدت یک هفته در این منطقه به روی صحنه ببرند و مخاطبان را ترغیب به دیدن آثارشان کنند. البته این تمهید بعد از پایان جشنواره ادامه پیدا خواهد کرد.

دبیر جشنواره تئاتر قشم در خصوص اجرای عمومی و آمار تولیدات جزیره قشم گفت: شش نمایش برای اجرای عموم در نظر گرفته شده است که برای مخاطبان و علاقه‌مندان به روی صحنه خواهد رفت. البته باید یادآور شوم که در تلاش هستیم تا جشنواره تئاتر ساحلی را راه اندازی کنیم که در آن از تولیدات هنرمندان در عنوان‌های مختلف استفاده شود. خوشبختانه استقبال مردمی از نمایش‌های عموم تاکنون خوب و چشمگیر بوده است.

پاروکش که به عنوان دبیر جشنواره در چهارمین دوره تئاتر استانی حضور دارد نقش انجمن هنرهای نمایشی در جشنواره  استان و مدیریت تئاتر را حائز اهمیت دانسته و در این خصوص عنوان کرد: حمایت از سوی انجمن هنرهای نمایشی خوب بوده است و مسئولان در تمامی مراحل ما را به عنوان برگزارکننده این جشنواره پشتیبانی کرده‌اند و اکنون در جزیره قشم با احداث یک دفتر مستقل شرایطی را فراهم آورده‌اند تا هنرمندان نمایش این خطه بتوانند توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. از جمله حمایت‌های انجمن هنرهای نمایشی باید به اختصاص دادن کتاب‌های حوزه نمایش، لوح‌های فشرده مرتبط با این هنر و مسائل مالی اشاره داشته باشم.

تاثیر برگزاری جشنواره در توسعه تئاتر استان از دیگر مواردی بود که پاروکش درباره آن گفت: در تلاش هستیم تا با ایجاد فضایی مناسب به تبادل نظر با گروه‌های نمایشی بپردازیم و از تجربیات آنها برای نسل حاضر و آتی استفاده کنیم. البته مهمترین وظیفه ما این است که به دنبال استعدادیابی برای هنر نمایش جزیره قشم همت گماریم.

او درباره پورتال‌های استانی و تلاش برای بازتاب اتفاقات فرهنگی هنری جزیره قشم عنوان کرد: باتوجه به اینکه انجمن نمایش قشم با 400 عضو یکی از فعال ترین انجمن‌های نمایش کشور محسوب می‌‍شود اما مدتی است که فعالیت‌های رسانه‌ای کم رنگ شده است. اما در تلاش هستیم تا راهکاری برای ارائه اخبار و بازتاب‌های فرهنگی هنری به علاقه‌مندان پیدا کنیم.

چهارمین دوره جشنواره تئاتر جزیره قشم با همکاری و مساعدت جعفر جعفری، محمد حکمیان، رضا گلستانی، امید الماسی، مهدی حسام پور و حسن پاروکش در بخش سیاستگذاری تئاتر استان، محمد حکمیان، امین سالاری و علی رحیمی در بخش کمیته انتخاب آثار، مهدی میامی، مجید گیاه‌ چی و حسن رونده به عنوان داوران نهایی جشنواره صورت گرفته است.

گفتنی است این جشنواره از تاریخ 21 الی24 شهریورماه سال جاری در جزیره قشم به دبیری حسن پاروکش برگزار شد.

 

گفت‌وگو از کیارش وفایی




نظرات کاربران