در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در آئین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی گفت:

تئاتر کشور به پیشکسوتان افتخار می‌کند

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی از ۱۹ تا ۲۴ شهریور ماه با اجرای ۲۱ اثر نمایشی برگزار شد.

 

به گزارش دریافتی ایران تئاتر آئین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با حضور مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور؛ اتابک نادری، مدیر امور تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی؛ محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی؛ بابک نهرین رئیس انجمن هنرهای نمایشی؛ و جمعی پیشکسوتان و اهالی تئاتر استان آغاز شد.

در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی 15 اثر نمایشی در بخش اصلی و 6 اثر در بخش تجربه‌های نو توسط دانشجویان دانشگاه نبی اکرم، شهرستان‌ها و آموزشگاه‌های آزاد بازیگری به رقابت پرداختند.

این جشنواره با افزایش بیش از دو برابری آثار شرکت کننده بین 21 کار نمایشی طبق تشخیص شورای نظارت و ارزشیابی استان آذربایجان شرقی در 2 بخش اصلی و تجربه‌های نو برگزار شد.

براساس این گزارش، از ویژگی‌های مهم جشنواره تئاتر استانی امسال حضور نمایش‌های ترکی مانند «پاشا»، «اتابک پارکینین تراژدیسی» و «اوزلم» است که در طول 29 دوره جشنواره تئاتر برای اولین بار به اجرا درآمدند.

در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی از میان 21 اثر حاضر در جشنواره با انتخاب داوران جشنواره 2 اثر به جشنواره فجر فرستاده خواهند شد و 2 اثر از تجربه‌های نو در تئاتر شهر بصورت عمومی روی صحنه خواهند رفت.

لازم به ذکر است، بابک نهرین دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، فرزین ریحانی راد دبیر اجرایی، علی فتوحی به عنوان منتقد آثار شرکت کننده در جشنواره و مینا پناهی مسئول بخش تجربه‌های نو این جشنواره بودند.

گفتنی است، آثار بخش اصلی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی توسط هنرمندان و اساتید صاحب نام تئاتر کشور پانته آ بهرام، نادر برهانی مرند و عبدالحسین لاله داوری شدند. همچنین در بخش تجربه‌های نو نیز هنرمندان نام آشنای تئاتر تبریز چون شهرام خدایی، مینا پناهی و فرزین ریحانی راد به قضاوت آثار نشستند.

همدلی اهالی تئاتر ضروری است

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی بر اهمیت همدلی و اتحاد اهالی تئاتر تاکید کرده و افزود: امیدواریم تمامی اهالی و فعالان تئاتر کدورت‌ها را کنار گذاشته و برای رقم زدن آینده تئاتر با یکدیگر متحد شوند.

بابک نهرین دبیر این دوره در آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اظهار کرد: حال که به مراسم اختتامیه این جشنواره رسیده‌ایم جا دارد از همراهی تمام سازمان‌ها و مسئولان و همچنین پیشکسوتان عزیز قدردانی کنم.

وی ادامه داد: از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کمال تشکر را داریم که اعتماد نموده و تمام مسئولیت برگزاری این جشنواره را برعهده انجمن هنرهای نمایشی قرار دادند.

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی درخصوص تعداد آثار خاطرنشان کرد: امسال ۳۶ اثر متقاضی داشتیم که تعداد ۱۵ اثر در بخش اصلی و ۶ اثر در بخش تجربه‌های نو به جشنواره راه یافتند.

نهرین در خصوص بخش تجربه‌های نو نیز اشاره کرد: خوشحالم از اینکه زمینه برای حضور جوانان با وجود سنگ اندازی‌های متعدد فراهم شد و موفق به برگزاری این بخش و میدان دادن به جوانان شدیم البته لازم است از جناب مهندس پور برای حمایت از این ایده قدردانی کنیم.

 

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور: تئاتر کشور به پیشکسوتان افتخار می‌کند

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با تاکید بر این که تئاتر کشور بایستی به پیشکسوتان این زمینه افتخار کند گفت: هنرمندان این حوزه می‌توانند با تکیه بر پیشکسوتان آن به قله‌های موفقیت دست یابند و باعث پیشرفت تئاتر در کشور باشند.

مهدی شفیعی در اختتامیه جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی با تاکید بر ایجاد صمیمیت و همدلی میان هنرمندان عرصه تئاتر گفت: پیشکسوتانی که در میان ما نیستند نشان دهنده این هستند که لازم است تا در میان هنرمندان صمیمیت و همدلی باشد تا در این عرصه شاهد موفقیت‌های روز افزونی باشیم.

وی افزود: از کارهای مفید و موثری که در این جشنواره انجام پذیرفت تقدیر از پیشکسوتان این عرصه بود و باعث افتخار ما است تا در کنار این عزیزان بوده و سربلند باشیم.

شفیعی یادآور شد: از تئاتر تبریز و آذربایجان شرقی خبرهای خوبی می‌شنویم که جای تبریک و امیدواری دارد.

 

«تب مالاریا» و «همین امشب» بهترین‌های بخش «تجربه‌های نو» شدند

بهترین نمایش‌های بخش «تجربه‌های نو» بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با اعلام نتایج آرا هیئت داوران معرفی شدند.

براساس اعلام هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، در بخش «تجربه های نو» اهدا جوایز به شریح ذیل است

جایزه بخش گریم به سودا لایزال بازیگر نمایش «همین امشب»

در بخش موسیقی به «گروه موسیقی نمایش تب مالاریا»

جایزه بخش طراحی صحنه به شهرام احمدی، برای نمایش «سه چهار روزه که امیر خونه نبود»

در بخش بازیگری زن لوح تقدیر و جایزه نقدی و مقام سوم به تینا عبدی برای نمایش «سه چهار روزه که امیر خونه نبود»

جایزه دوم بازیگری زن شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی، به کاملیا عباسزاده برای نمایش «سه چهار روزه که امیر خونه نبود»

هیئت داوران در بخش بازیگری زن جایزه اول را زیبا فرج اللهی برای بازی در نمایش همین امشب

 

در بخش بازیگری مرد:

مقام سوم به رضا باقرچور بازیگر نمایش «تب مالاریا»

جایزه مقام دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به حمید صلاحی برای بازی در نمایش بازیگر نمایش «سه چهار روزه که امیر خونه نبود»

بهترین بازیگری مرد به سیامک افسایی برای بازی در نمایش «همین امشب»

 

در بخش نمایشنامه نویسی:

جایزه بخش نمایشنامه‌نویسی، به طور مشترک به نویسندگان نمایش «خانه در باد» به «مرضیه محمدزاده و مهدی صلاحیار برای نمایش مریخ عندالمطالبه»

 

در بخش کارگردانی:

جایزه سوم کارگردانی، به شهرام احمدی برای نمایش «سه چهار روزه که امیر خونه نبوده»

جایزه دوم به بهنام پناهی برای نمایش «همین امشب»

جایزه بهترین کارگردانی بخش تجربه‌های نو بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی به رضا باقرپور برای نمایش «تب مالاریا» از تبریز

 

«پاشا» و «نگاهمان می‌کنند» برگزیدگان بخش جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی شدند

برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با اعلام نتایج آرا هیئت داوران معرفی شدند.

در بخش طراحی نور هیئت داوران از طراح نور نمایش «می خواستم اسب باشم» تقدیر کرد.

در بخش پوستر و بروشور، ضمن تقدیر از افشین مجربی تبریزی برای برشور نمایش «پاشا» هیئت داوران جایزه این بخش را به الهام نعمتی برای برشور نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» اهدا کرد.

طراحی لباس: هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی در این بخش به لیلا دانشیار برای نمایش «اوزلم»

جایزه بخش موسیقی به شاهرخ پناهی فرد آهنگساز نمایش «پاشا»

هیئت داوران از یاسین عباسعلی نژاد طراح صحنه نمایش «قصه ظهر جمعه» تقدیر کرد

بازیگری ویژه زن: هیئت داوران از بازیگران نمایش‌های ذیل تقدیر کرد:

ضمن تقدیر از بازیگر نوجوان مهلا نیازی برای نمایش «عشق، برف، خون» جایزه مقام سوم به طور مشترک به مینو نوبهاری بازیگر نمایش «می‌خواستم اسب باشم» و سروناز مددی برای نمایش «خشکسالی و دروغ» رسید.

رتبه دوم بازیگری زن، به طور مشترک به نادیا پشمچی برای بازی در نمایش «می‌خواستم اسب باشم» و صحرا فیروزی برای نمایش «قصه ظهر جمعه» تعلق گرفت.

و رتبه اول بازیگری زن به ثنا پورسعیدی برای بازی در نمایش «نگاهمان می‌کنند» اهدا شد.

در بخش بازیگری مرد: هیئت داوران ضمن تقدیر از ابراهیم عباسعلیزاده جایزه سوم را به طور مشترک به  مرتضی میرزا زاده برای بازی در نمایش «نگاهمان می‌کنند» و وحید شیرزاد برای بازی در نمایش «پاشا» اهدا کرد.

رتبه دوم بازیگری مرد به مسعود ریاضی برای نمایش «قصه ظهر جمعه» و فرید ادهمی برای بازی در نمایش «خشکسالی و دروغ» تعلق گرفت.

همچنین رتبه اول بازیگری مرد این جشنواره به محمدرضا قنبری برای بازی در نمایش «پاشا» اهداء شد.

بخش نویسندگی:

هیئت داوران رتبه اول این بخش را به اکبر شریعت نویسنده نمایشنامه «پاشا» تعلق گرفت.

جایزه رتبه دوم بخش نویسندگی را به مرتضی هاشم پور نویسنده نمایش «اتابک پارکینین ترازدیسی» اهدا کرد.

در بخش کارگردانی:

نازیلا ایرانزاد کارگردان نمایش « پاشا» مقام اول در بخش کارگردانی این جشنواره کسب کرد.

مقام دوم در بخش کارگردانی به رامین ریاضی کارگردان نمایش « نگاهمان می‌کنند» رسید.

و مقام سوم بخش کارگردانی به طور مشترک به بابک دسینه کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» و سیامک افسایی برای نمایش «می‌خواستم اسب باشم» تعلق گرفت.

گفتنی است با اعلام نتایج آرا هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی دو نمایش «پاشا» و «نگاهمان می‌کنند» از این استان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

همچنین نمایش‌های موفق در بخش تجربه‌های نو، «تب مالاریا» و «همین امشب» به عنوان بهترین آثار جشنواره انتخاب و برای اجرای عمومی معرفی شدند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی در پایان عنوان کرد: امسال کتاب نفیس ۱۲۰صفحه جشنواره نیز تهیه و منتشر شده است که در آیین اختتامیه به حاضرین ارائه خواهد شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران