در حال بارگذاری ...
بابک نهرین دبیر جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد

جذب کمک 700 میلیون تومانی از بخش خصوصی برای تئاتر شهر تبریز

بابک نهرین دبیر جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی می گوید: با توجه به اینکه تبریز شهری صنعتی است و خیلی از مدیران صنعتی کشور در این شهر فعال هستند ما توانستیم مبلغی حدود ۷۰۰ میلیون تومان برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر تبریز جذب کنیم.

جشنواره تئاتر استانی آذبایجان شرقی در حالی پایان یافت که به نظر می رسد امسال از حیث کیفیت برگزاری تغییرات محسوسی کرده است و از این رو می توان نتیجه گرفت روند روبه رشد تئاتر این استان ادامه دارد. قلب تپینده این جریان در تئاتر آذربایجان شرقی تبریز است که به واسطه ریشه دار بودن تئاتردر آن می توان آینده روشنی را برای تئاترش متصور بود. این دوره جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی  در دو بخش اصلی و بخش تجره های نو برگزار شد که  عبدالحسین لاله، نادر برهانی مرند و پانته آ پناهی ها داوری بخش اصلی و فرزین ریحانی، شهرام خدایی و مینا پناهی داوری بخش تجربه های نو را بر عهده داشتند.

بابک نهرین دبیر جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی در گفتگو با ایران تئاتر اعلام کرد: در این دوره جشنواره 36 اثر متقاضی بودند که ازمیان آنها 15 اثر برای بخش اصلی انتخاب کردیم و 6 اثر هم برای بخش تجربه های نو منتخب شدند که هر دو به صورت رقابتی برگزار شدو در بخش اصلی 2 نمایش برگزیده برای حضور در جشنواره فجر داشتیم.

او با اشاره به اهمیت تولید کتب ویژه برای تئاتر استان ها در جهت حفظ میراث تئاتری  گفت: امسال کتابی 120 صفحه ای چاپ کردیم که شامل مقالات و پژوهش هایی درباره تئاتر تبریز و همینطور تاریخچه تئاتر این شهر است که در اختتامیه از آن رونمایی شد. همچنین برنامه ای با نام شب پسشکسوتان برگزار کردیم که در آن 60 نفر از پیشکسوتان تئاتر تبریز قدردانی شد و مدال افتخار تئاتر تبریز در روز پنج شنبه تقدیم این بزرگان شد.

وی همچنین با اعلام اینکه در این دوره از جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی نمایشگاه عکس پیشکسوتان تئاتر تبریز برپا شده است گفت: ما در این دوره عکس همه این عزیزان را چاپ کردیم  هدفمان این بود که با قدردانی از آنان نسل نو تئاتر استان را با ریشه هایش اشنا کنیم.

وی افزود: همچنین پژوهش و نقد از دیگر برنامه های جشنواره امسال بود. سعی کردیم تا جایی که می شود برای آثار این دوره نقد برگزار کنیم.

وی با اشاره به تاثیر این جشنواره در مشارکت مسئولین استان گفت: انجمن نمایش استان همکاری خوبی با موسسه آموزش عالی نبی اکرم همکاری دارد و از آنجایی که این موسسه یکی از مراکز خوب آموزشی در کشور است هم اکنون تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته کارگردانی و بازیگری دانشجو می پذیرد.

وی افزود: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز نیز همکاری های زیادی با ما دارند و ارشاد استان نیز در این جشنواره مشارکت خوبی داشتند. همچنین موسسه آزاد الف نیز از دیگر مشارکت کنندگان این دوره از جشنواره بود.

نهرین با بیان این نکته که به دلیل سرکار آمدن شورای شهر جدید این شهر هنوز شهردار ندارد افزود: متاسفانه چون مدیریت جدید در شهرداری مستقر نشده است شهرداری که همواره نقش موثری در جشنواره داشت در این دوره نتوانست به خوبی پشتیبان جشنواره باشد. وی ادامه داد: متاسفانه هنوز استاندار نیز مشخص نشده و این مسئله باعث شده ما این دوره مشکلات بیشتری برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی داشته باشیم. او با تاکید براینکه مسئولان همواره از جشنواره استانی حمایت کرده اند  افزود: با این وجود ما خوشحالیم که کل مسئولیت برگزاری جشنواره را به انجمن هنرهای نمایشی استان سپرده اند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی با بیان این نکته که امسال دبیرخانه جشنواره از ابتدا سعی کرده است به بازتاب رسانه ای جشنواره استانی توجه ویژه ای داشته باشد گفت: ما سعی کردیم با تمام رسانه های محلی اعم از روزنامه ها و سایتها ارتباطی تنگاتنگ برگزار کنیم تا اطلاع رسانی خوبی انجام دهیم به همین جهت برای برگزاری جشنواره هم نشست خبری رسمی برگزار کردیم تا در سطح کشوری هم بازتاب رسانه ای داشته باشیم و استاندارد عمل کرده باشیم. وی ادامه داد: امسال استقبال مخاطبان نیز بسیار خوب بود، سه مجموعه برای جشنواره امسال در نظر گرفته شد که همه این سالن ها کارهایشان دو اجرایی بود، یکی مختص تماشاگران و دیگری با حضور داوران انجام می شد.

نهرین با اشاره به فروش بلیت در این دوره از جشنواره گفت: امسال چنان مردم به جشنواره علاقه نشان دادند که ما در بعضی از اجراها شرمنده علاقه مندانی شدیم که در سالن جا نشدند. وی همچنین با اشاره به اینکه قرار است امسال فیلم کوتاهی برای جشنواره ساخته شود به خبرنگار ایران تئاتر گفت: در این فیلم که به خاطرات هنرمندان تئاتر استان می پردازد در طی 15 دقیقه اثری نستالوژیک را برای علاقه مندان ارائه می دهیم.

وی با اشاره به تجربه چندین ساله در مشارکت مسئولین برای توسعه تئاتر استان گفت متاسفانه  ما تاکنون خیلی پیگیر جذب کمکهای مسئولین نبودیم چون تجربه نشان داده که اتفاق خاصی هم نمی افتد. وی ادامه داد: زمانی که ما تئاتر شهر را در دوره جدید تحویل گرفته ایم این مجموعه اصلا وضع خوبی نداشت. خیلی از افراد و مجموعه ها مثل شهرداری  یا مجموعه های غیر دولتی کمک کردند. همانطور که می دانید تبریز شهری صنعتی است و خیلی از مدیران صنعتی کشور در این شهر فعال اند و حتی تئاتری هستند. ما از همین محل مبلغی حدود 600 تا 700 میلیون  بدست آوردیم و خرج بازسازی این مجموعه کردیم و کار به جایی نرسید که بخواهیم از مسئولین کمک بگیریم.

نهرین با اشاره به قول مدیرکل هنرهای نمایشی کشور مبنی بر تقبل تجهیز نور و صدای بلک باکس های راه اندازی شده در استان ها گفت: ما خیلی وقت است که برای این همیاری نامه نوشتیم که متاسفانه اقدامی از سوی اداره کل صورت نگرفته است. وی ادامه داد: البته من از آقایان شفیعی و اتابک نادری و همچنین آقای دکتر بهداروند به واسطه دلسوزی شان برای تئاتر بسیار سپاسگزارم، آنها تا کنون همواره به خواسته های ما توجه داشته اند اما  می دانیم که اوضاع اقتصادی دولت به صورتی است که تامین نیازهای تئاتر کشور کار راحتی نیست.

دبیر جشنواره استانی آذربایجان شرقی تاکید کرد، من شعارم این است که  از هیچ مسئولی نباید انتظار داشت اما به شرط اینکه همه  با هم یک دل باشیم. اگر تئاتری ها با هم همدل باشند ما به هیچ کسی نیاز نداریم.

وی با بیان این مسئله که تئاتر کشور در حال رشد است گفت: در این سال ها که در فستیوال های خارجی شرکت داشته ام و  شاهد حضور برخی از آثار استان در این رقابت ها بوده ام افتخار آفرینی تئاتری ها را دیده ام و این به معنای توانایی های هنری تئاتر ماست.

بازیگر و کارگردان تئاتر تبریز با اشاره به تغییر در فضای تئاتر استان نسبت به دوره های گذشته گفت: متاسفانه در سال های قبل به دلیل انتصابی بودن رئیس انجمن هنرهای نمایشی توسط مدیران ارشاد افراد دغدغه مندی در این پست نداشتیم. همانطور که گفتم ساختمان تئاتر شهرمان وضعیت خوبی نداشت اما بچه های تئاتر انجمن خودشان مسائل را حل کردند. وی افزود: ما برای برقراری ارتباط مسئولان شهری با تئاتر اعضای شورای شهر جدید آنها را به تماشای تئاترها دعوت می کنیم تا در ابتدای راه بفهمند تئاتر چیست و چگونه به وجود می آید و در اجتماع تاثیر می گذارند. این مسئله باعث می شود خیلی از آنها دیدشان به تئاتر عوض شود  و چشمانشان باز شود.

دبیر جشنواره تئاتر استانی تبریز ادامه داد: ما طرحی داریم که با هزینه  شخصی خودمان مسئولان شهری و استانی را به کشورهای  دیگر ببریم تا تئاتر ببیند و با ساختمان های تئاتر و ساز و کارش در آن سوی مرزها آشنا شوند چون با دیدن نسبت به آنچه که باید به وجود بیاید ذهنیت پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: ما افرادی در تئاتر تبریز را آورده ایم که داوطلبانه به تئاتر ما کمک می کنند و همین الان برای چند سالن ما کولرهای پرتابل خریداری کرده اند یا کمبودهای ما را جویا شده اند و ما گفته ایم برای فلان سالن نور خریداری کنند و ... نهرین با اشاره به اینکه آماده سازی بستر برای  مشارکت دیگران بسیار مهم است افزود: ما باید افراد دلسوز را جذب کنیم و از کمکشان به نفع توسعه تئاتر بهره ببریم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی با اشاره به حضور یک معلول ذهنی به عنوان بازیگر در این دوره افزود: این بازیگر که در نمایش خانم ایرانزاد بازی می کنند پدیده امسال جشنواره تئاتر استانی بودند و خانم پناهی ها هم با دیدن بازی ایشان شگفت زده شدند. همچنین جوان های جویای نامی داریم  که به نظرم به عنوان نسل جدید تئاتری های استان نام آنها را بیشتر خواهیم شنید.

بابک نهرین با بیان این جمله که تئاتر استانی از این حیث که جشنواره تئاتر فجر را می سازد اهمیت دارد، افزود: اگر فجر قوی داشته باشیم یعنی تئاتری قوی داریم و برای فجر قوی باید به جشنواره های استانی بها بدهیم. وی افزود: با وجود برگزاری جشنواره ما هنوز پولی نگرفته ایم. ما در این دوره 21 نمایش داشتیم که ورودی هر کدام لااقل 1 میلیون تومان است و جایزه ها هم بین 800 هزار تومان تا 1500000 است. وی ادامه داد: الان تئاتر تبریز به جایی رسیده که هر شب لااقل 4 نمایش به روی صحنه می رود و این به معنای رونق پیدا کردن اقتصاد تئاتر است که باز جای امیدواری دارد اما بسیاری از شهرها و استان های دیگر هستند که نیاز مبرم به کمک اداره کل هنرهای نمایشی دارند تا تنها به حیات خود ادامه دهند.

بابک نهرین با تاکید بر اینکه کیفیت برگزاری جشنواره های استانی تاثیر بسزایی در توسعه تئاتر در شهرستان ها دارد گفت: ما در سال گذشته 17 متقاضی برای جشنواره استانی داشتیم و امسال 36 اثر برای شرکت در جشنواره آمده اند، افزایش متقاضی به دلیل اجرای با کیفیت دوره قبل است و  اگر امسال خوب برگزار شود سال بعد هم رشد خواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: تئاتر تهران و شهرستان ها فاصله قابل توجهی با هم دارند اما  به نظرم بخش مهمی از این مسئله به دلیل مشکلات مالی هنرمندان است ،در حالی که اگر کمی حمایت مالی و معنوی شود اتفاق خوبی برای تئاتر کشور می افتد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران